Primăria Craiova a predat la Ministerul Dezvoltării, în luna decembrie, proiectul european privind achiziţia de autobuze electrice. După două luni, l-a luat înapoi şi spune că se va ocupa ea de depunerea cererii de finanţare şi de licitaţie, pentru că ministerul este încărcat cu foarte multe solicitări. Mai mult, numărul de autobuze electrice din proiect ar fi crescut de la 38 la 46. Când a fost anunţat prima dată acest proiect, autorităţile au oscilat în ceea ce priveşte varianta de vehicul ecologic de transport în comun: autobuz electric sau hibrid.
La Craiova se joacă alba-neagra cu mult aşteptatele autobuze electrice menite să înnoiască parcul auto al SC RAT SRL, societatea căreia i s-a delegat serviciul de transport public. De un proiect european prin care să se achiziţioneze 35 de vehicule ecologice de transport în comun s-a vorbit încă din 2017, iar subiectul a fost reluat insistent în 2018. Iniţial, a fost vorba de autobuze electrice, iar prin iunie 2017 un astfel de autobuz s-a aflat timp de o săptămână, în probe, pe traseele RAT. Între timp însă, autorităţile locale şi-au schimbat viziunea în ceea ce priveşte transportul ecologic, iar în primăvara anului 2018 anunţau că nu mai doresc autobuze electrice, din cauza costurilor mari de întreţinere, şi că ar merge pe varianta autobuzelor hibrid. Aşa că, în proiectul pe fonduri europene care viza achiziţia celor 35 de vehicule ecologice, urma să se menţioneze că se va opta pentru varianta hibrid.
Nu a durat însă mult şi primăria a schimbat din nou macazul. Peste câteva luni, primarul Mihail Genoiu anunţa, într-o conferinţă de presă, că se încearcă schimbarea celor 35 de autobuze ecologice din hibrid în electric, „pentru că tehnica evoluează“. Până la urmă, s-a ajuns la un număr de 38 de autobuze, pe ultima informare a primăriei legată de proiectele cu fonduri europene care ar urma implementate menţionându-se un astfel de proiect, dar cu o achiziţie împărţită în trei faze: cu 30 de autobuze, cinci autobuze şi apoi alte trei autobuze. Valoarea totală a acestui proiect depăşea 110 milioane de lei (circa 25 de milioane de euro), dar pentru niciuna dintre faze nu fusese depusă vreo cerere de finanţare.
De la „ministerul are mai multă experienţă“, la „ministerul este prea încărcat“
Până la sfârşitul anului 2018, Primăria Craiova a reuşit să transfere proiectul privind achiziţia autobuzelor electrice la Ministerul Dezvoltării, pe baza unui parteneriat, aşa cum procedase în vară şi cu achiziţia de tramvaie. „Am reuşit ca şi proiectul cu cele 38 de autobuze electrice, pe care urma să-l implementăm noi, să-l trecem tot la Ministerul Dezvoltării printr-un parteneriat, aşa cum am făcut cu proiectul cu cele 17 tramvaie. Autobuzele electrice sunt ceva mai în urmă, pentru că abia în luna decembrie am reuşit să le introducem pe acest parteneriat, însă la nivelul primăriei caietul de sarcini este executat şi o să-l înaintăm ministerului. Ministerul Dezvoltării are şi mai multă experienţă la acest capitol, pentru că unele licitaţii au fost finalizate şi lucrurile merg mai repede“, susţinea primarul Mihail Genoiu, într-un interviu acordat GdS la începutul anului 2019.
De atunci până acum, lucrurile s-au schimbat, iar proiectul cu autobuzele electrice a revenit la primărie, situaţie dezvăluită luni chiar de către edil. „Ca o noutate, pot să vă spun legat de pachetul de 38 de autobuze electrice pe care îl trecusem, printr-un parteneriat, la Ministerul Dezvoltării, că am luat hotărârea de a lua înapoi această achiziţie, având în vedere încărcarea care este la ora actuală la minister, ca solicitări şi proceduri de achiziţie. Zilele următoare va fi urcat în SICAP caietul de sarcini şi va fi întocmită cererea de finanţare pentru, de data asta, 46 de autobuze electrice. Deci, pe lângă pachetul de 38 de autobuze mai există un pachet de rezervă care va întregi numărul de mijloce de transport electrice la 46. Aşadar, licitaţia o vom începe noi, pentru că se pare că procedura ar fi mai greoaie la Ministerul Dezvoltării decât la noi. La minister va rămâne să se deruleze procedura de achiziţie pentru municipiul Craiova a celor 17 tramvaie, care este într-un stadiu destul de avansat“, a afirmat primarul Mihail Genoiu. Valoarea eligibilă aferentă celor 17 tramvaie solicitate la finanţare este de 202.349.385 de lei, inclusiv TVA, contribuția Craiovei la acest proiect, de 2% din valoarea eligibilă, fiind de 4.046.987,70 lei.