2.9 C
Craiova
vineri, 22 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljLicitaţia pentru tramvaiele Craiovei, asaltată de cereri de clarificare. Când ar putea ajunge primul tramvai nou în Bănie

Licitaţia pentru tramvaiele Craiovei, asaltată de cereri de clarificare. Când ar putea ajunge primul tramvai nou în Bănie

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) a prelungit pentru a doua oară data limită de depunere a ofertelor la licitaţia privind achiziţia celor 17 tramvaie destinate municipiului Craiova, noul termen fiind acum 10 iunie. Ministerul s-a trezit cu peste 60 de solicitări de clarificări din partea unor ofertanţi interesaţi de această licitaţie, mulţi făcând referire la termenul de livrare al primului tramvai, de cinci luni de la semnarea contractului, termen care li s-a părut prea scurt. MDRAP a acceptat varianta ca primul tramvai să fie livrat Craiovei până în luna a 15-a din contract, iar restul până în luna a 22-a, din totalul de 24 de luni, cât este durata acordului cadru de achiziţie. La ritmul în care se derulează în prezent procedurile de achiziţie la minister, primul tramvai nou din cele 17 nu ar ajunge în Bănie mai devreme de anul 2021.

Cele 17 tramvaie destinate transportului public în comun din Craiova, de achiziţia cărora se ocupă Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), în baza unui proiect cu fonduri europene, nu par să aibă vreo şansă de a ajunge pe traseele Regiei de transport mai devreme de anul 2021. Licitaţia derulată de MDRAP a fost lansată pe 18 ianuarie 2019, la o valoare estimată a contractului de 170 de milioane de lei fără TVA, respectiv 202.300.000 de lei cu TVA, însă termenul limită de primire a ofertelor a fost prelungit deja a doua oară. Noul termen este acum 10 iunie, după ce iniţial fusese 6 martie, iar apoi 8 mai, asta şi pentru că ministerul s-a trezit cu zeci de cereri de clarificări.
Peste 60 de astfel de solicitări au venit pe adresa autorităţii contractante, multe dintre ele cu referire la termenul de livrare al tramvaielor.
Potrivit caietului de sarcini, tramvaiele ar urma să fie livrate în baza unui acord-cadru pe doi ani, dar primul trebuia să ajungă în Bănie în primele cinci luni de la data transmiterii ordinului de începere a contractului. Ofertanţii au cerut însă ca primul tramvai să fie livrat până în luna a 15-a din contract, iar restul cel târziu în luna a 24-a, iar ministerul a acceptat varianta cu luna a 15-a, dar a pus condiţia ca restul tramvaielor să fie puse la dispoziţia autorităţii până în luna a 22-a.
Unii ofertanţi au mai cerut şi modificări ale unor clauze din contract privind garanţia, încetarea contractului sau termenele privind denunţarea unilaterală a contractului, dar ministerul nu a fost de acord. Autoritatea nu a acceptat nici varianta cu rampă pentru accesul personelor cu handicap acţionată şi manual, menţinând varianta privind operarea automată, şi nici camere de luat vederi în locul oglinzilor retrovizoare, solicitând obligatoriu oglindă retrovizoare pe partea dreaptă a tramvaiului, pornind de la ideea că „sistemul video se poate defecta“.

Ce lămuriri s-au mai cerut

Lămuriri s-au cerut şi în privinţa înălţimii tramvaiului cu pantograf ridicat şi coborât, a macanismului de fixare a scaunelor, a deschiderii uşilor în caz de urgenţă, privind frâna de staţionare şi instalaţia pentru comanda macazului. S-a discutat şi de reglarea temperaturii din tramvaie prin sotfware din dispecerat, centralizat pentru întreaga flotă, cu posibilitate de interveţie manuală de la bord, dar şi de ştergătoare, care ar trebui să cureţe minimum 60% din suprafaţa geamului din faţă. Culoarul dintre scaune trebuia să aibă 65 de centimetri, dar s-a solicitat şi s-a acceptat de minister şi o lăţime de 60 de centimetri a culoarului de trecere pentru pasageri.
Noile tramvaie trebuie să aibă aproximativ 25 de metri lungime, o capacitate totală de 140 de călători transportați în picioare şi de minimum 50 de persoane pe scaune fixe, nerabatabile, conform caietului de sarcini. Potrivit acestuia, garanția funcționării tramvaielor trebuie să fie de minimum 350.000 km sau minimum cinci ani (ce condiție se îndeplinește prima) de la data punerii lor în funcţiune.

20 de troleibuze pentru Târgu Jiu şi trei autobuze electrice pentru Severin

În afară de tramvaiele pentru Craiova, MDRAP a mai lansat o licitaţie şi pentru achiziţionarea a 20 de troleibuze destinate transportului public urban de călători pentru municipiul Târgu Jiu, la pachet cu alte 20 de troleibuze pentru Ploieşti. Din cele 20 de troleibuze pentru Târgu Jiu, 11 sunt troleibuze normale şi nouă sunt troleibuze cu autonomie extinsă, de circa 12 m, valoarea estimată a acestora fiind de 49.000.000 de lei. Termenul limită de primire a ofertelor a fost iniţial data de 14 mai, însă el a fost prelungit până la 12 iunie.
Şi la Drobeta Turnu Severin ar urma să ajungă mijloace de transport în comun noi. Este vorba de trei autobuze electrice cu lungimea de circa 10 m, operabile în condiții de șes, pentru care ministerul a lansat procedura de licitaţie la comun cu zece autobuze electrice pentru municipiul Alexandria. Valoarea estimată a contractului pentru cele trei autobuze destinate oraşului de la Dunăre este de 6.875.000 de lei, aici intrând şi amenajarea a trei staţii de încărcare lentă și a unei stații de încărcare rapidă. Termenul limită pentru primirea ofertelor este data de 10 iulie.

Ce oraşe mai sunt la „mâna“ MDRAP

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice are în derulare, în acest an, ample licitaţii privind achiziţia de mijloace noi de transport în comun pentru mai multe municipii din ţară. Pe lângă cele 20 de troleibuze destinate municipiului Târgu Jiu şi cele trei autobuze electrice pe care le cumpără pentru Drobeta Turnu Severin, ministerul mai derulează licitaţii privind achiziţia a 20 de troleibuze pentru Ploieşti, zece autobuze electrice pentru Alexandria, nouă tramvaie pentru Botoşani, 12 autobuze electrice pentru Braşov, 44 de autobuze electrice pentru Timişoara, 11 autobuze electrice pentru Brăila, 21 de autobuze electrice pentru Constanţa, 20 de autobuze electrice pentru Focşani, nouă autobuze electrice pentru Lugoj, şapte autobuze electrice pentru Slobozia, 16 tramvaie pentru Iaşi şi 13 tramvaie pentru Caraş-Severin.
Cele mai vechi licitaţii datează de anul trecut, din octombrie, respectiv decembrie. La licitaţia din octombrie 2018, pentru achiziţia de 26 de troleibuze destinate municipiului Braşov, termenul de depunere a ofertelor s-a prelungit de două ori, singura ofertă depusă (de către Solaris Bus & Coach) aflându-se acum în faza de evaluare financiară. Cealaltă licitaţie a demarat pe 18 decembrie 2018, se referă la 51 de autobuze electrice pentru Alba Iulia, Buzău, Constanţa şi Ploieşti, cele cinci oferte primite fiind în faza de evaluare tehnică.
Socotind după ritmul în care s-a mişcat MDRAP la aceste ultime două licitaţii şi fără a lua în calcul şi eventuale contestaţii, procedura de achiziţie a celor 17 tramvaie pentru municipiul Craiova nu se poate încheia mai devreme de luna septembrie a acestui an. Dacă socotim şi că ministerul a acceptat ca primul tramvai să fie livrat în Bănie până în luna a 15-a a contractului, cel mai probabil că anul 2021 va fi cel în care RAT Craiova va putea să înlocuiască tramvaiele vechi cu cele noi.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS