0.6 C
Craiova
duminică, 22 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljStrada Lalescu iese în Calea Bucureşti după zeci de ani

Strada Lalescu iese în Calea Bucureşti după zeci de ani

În proiectul întocmit se poate vedea că strada Henri Coandă va fi lăţită
numai până la intersecţia cu strada Mirceşti

Primăria Craiova a făcut un prim pas în finalizarea străzii Traian Lalescu, care ar urma să ajungă până la Calea Bucureşti. În studiul de fezabilitate (SF) pus pe ordinea de zi de astăzi a Consiliului Local Craiova se vorbeşte şi de lăţirea la patru benzi a străzii Henri Coandă, urmând să fie realizată astfel o altă legătură rapidă între partea de sud şi cea de nord a municipiului Craiova. Străpungerea străzii Traian Lalescu în Calea Bucureşti este un proiect vechi, despre care s-a tot discutat în ultimii ani.

Primăria Craiova reia, după 30 de ani, ideea unei noi legături între cartierul Rovine și Calea Bucureşti. Este vorba de străpungerea străzii Traian Lalescu în Calea Bucureşti, lucru ce ar asigura legătura directă între strada Caracal şi bulevardul Decebal.
Să vedem, mai întâi, ce s-a mai discutat despre această legătură rutieră.
În iunie 2009, Mircea Diaconescu, pe atunci arhitect-şef al Craiovei, declara pentru GdS că o astfel de investiţie ar fi foarte utilă. „Toate studiile de trafic au arătat că această străpungere ar fluidiza semnificativ traficul rutier în toată partea de est a oraşului. Este vorba, practic, de prelungirea unei străzi de 300-400 de metri şi amenajarea unei intersecţii adecvate pe Calea Bucureşti“, spunea atunci Mircea Diaconescu. În 2012, discuţia a fost reluată, însă a rămas la stadiul de… discuţie.
În toamna anului 2015, Olguţa Vasilescu susţinea că străpungerea cu pricina nu a putut fi realizată cu fonduri europene. „Pentru strada Traian Lalescu nu sunt fonduri europene, cel puțin pe axele deschise până la această dată, pentru străpungeri. Ne promiseseră cei care au terenul de acolo că ne fac cadou un studiu de fezabilitate și chiar o parte din teren astfel încât să putem să facem această străpungere. Dacă nu ar fi vorba de exproprieri, putem să o facem pe banii noștri“, a spus Olguța Vasilescu.

De la intersecţia cu strada Mirceşti, strada Henri Coandă „pierde” două benzi de circulaţie.

Realitatea bate SF-ul Primăriei Craiova

După cum spuneam, pe ordinea de zi a şedinţei de astăzi a CL Craiova a fost pusă o hotărâre pentru aprobarea SF-ului la obiectivul de investiţii „Străpungere strada Traian Lalescu – strada Calea Bucureşti“.
În expunerea de motive se precizează că „scopul documentației este realizarea unei artere de străpungere din nordul în sudul municipiului Craiova, continuarea străzii Traian Lalescu spre intersecția cu strada Calea București, stradă de categoria II, adică cu două benzi de circulație pe sens, sensurile fiind separate printr-un spațiu verde. După intersecția cu str. Calea București, se propune lărgirea la patru benzi de circulație a străzii Henri Coandă, până la intersecția cu str. I.D. Sârbu, de unde strada Henri Coandă are patru benzi de circulație“.
Problema este că, în realitate, strada Henri Coandă are două benzi numai până la intersecţia cu strada Mirceşti, iar de acolo şi până la intersecţia cu strada Caracal are patru benzi. Totuşi, proiectantul notează corect că străpungerea înseamnă 276 de metri, iar lăţirea străzii Henri Coandă s-ar face pe o distanţă de 353 de metri, adică între Calea Bucureşti şi strada Mirceşti.

În prezent, strada Traian Lalescu se opreşte într-un zid

În acte, terenul costă un milion de euro

În ceea ce priveşte indicatorii tehnico-economici, valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este 11.148.496 de lei. Durata de realizare ar fi de 11 luni, din care perioada alocată proiectării este de trei luni.
Din Devizul General privind cheltuielile realizării străpungerii ne putem face o idee despre cât ar putea costa această investiţie. Astfel, a fost alocată suma de 4,7 milioane de lei pentru obţinerea terenului, iar dacă adăugăm şi amenajarea terenului, se ajunge la peste 5,7 milioane de lei.
Utilităţile ar costa 700.000 de lei, iar proiectarea şi asistenţa tehnică – alte 344.000 de lei. Investiţia de bază este de 3,7 milioane de lei, iar pentru alte cheltuieli, cum ar fi organizarea de şantier, costul creditului, plus cheltuielile neprevăzute, a fost alocată suma de 660.000 de lei.

Primăria spune că terenul este fără bani

Primarul Mihai Genoiu e explicat, ieri, că, de fapt, investiţia ar putea costa mai puţin, pentru că o parte din terenul necesar va fi cedat gratis de fostul Pan Group. Cât despre strada Henri Coandă, Primăria Craiova ia în calcul reducerea cu mult a trotuarelor pentru a lăţi strada cu încă două benzi.
„Din câte știu eu, nu se vor face demolări și exproprieri (…). Eu nu pot să vă spun mai multe amănunte pentru că nu am intrat în verificarea studiului de fezabilitate. Dar a trecut printr-o comisie, a fost verificat, și consider că fiecare și-a făcut datoria. După câte știu, a mai existat un studiu, făcut în 2008, cu aceeași lărgire a străzii Humulești, așa se numea atunci, care era tot cu patru benzi și nu avea expropriere. Deci excludem varianta demolărilor și reducem trotuarele“, a explicat Genoiu.
Cât despre terminarea străzii Traian Lalescu, acelaşi Mihail Genoiu a susţinut că „nu este vorba de nici o expropriere, este domeniu public și fostul Pan Group îl va ceda primăriei, fără pretenții“.
Rămâne de văzut când va termina Primăria Craiova acest proiect, vechi de peste 30 de ani.

Strada Traian Lalescu ar trebui să ajungă la Calea Bucureşti, la intersecţia cu strada Henri Coandă.

Un proiect comunist

Ion Voiculescu, primar al Craiovei între anii 1988-1989, a explicat pentru GdS că această investiţie era considerată utilă înainte de revoluţie. „Această străpungere era pe planşeta proiectanţilor în 1989, pentru că era considerată încă de pe atunci o necesitate. Dacă ea ar fi pusă acum în practică, ar fi foarte bine pentru îmbunătăţirea circulaţiei între Rovine şi Calea Bucureşti, în condiţiile în care, din câte ştiu, demolările necesare ar fi de mică amploare“, spunea Ion Voiculescu în ianuarie 2012.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS