Varianta ocolitoare din Târgu Jiu va rămâne în continuare blocată pe anumite tronsoane, din cauză că nu au fost efectuate la timp toate exproprierile.
În ciuda faptului că a fost aprobat, prin hotărâre de guvern, coridorul de expropriere, încă mai există suprafețe de teren care sunt revendicate de către proprietarii de drept.
Legea nu mai permite punerea în posesie, după ce coridorul a fost declarat domeniu public. Prin urmare, nici solicitanții nu pot beneficia de titluri de proprietate și nici de despăgubiri.
Se caută soluții pentru ca familiile în cauză să beneficieze de despăgubiri din partea statului. Lucrările sunt oricum blocate, din cauza rezilierii contractului.
O firmă a depus o ofertă la licitația organizată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Încă nu a fost luată o decizie în legătură cu oferta primită, deși nu mai există alte analize de efectuat sau posibile contestații.
Prefectul caută soluții
Prefectul de Gorj, Cristinel Rujan, a declarat că, dacă la nivelul CNAIR s-ar lua o decizie cu privire la câștigătorul licitației, se va putea lucra pe tronsoanele fără probleme. Varianta ocolitoare va avea peste 20 km.
Aici a mai lucrat și compania Collini Lavori. Contractul ar fi trebuit să fie finalizat în octombrie 2016. „Este în desfășurare achiziția publică privind achiziționarea serviciilor de construire a centurii. CNAIR va decide. Este depusă o ofertă.
Sper că vor fi respectate condițiile de către firma care a depus, în conformitate cu cerințele tehnice, și se va lua o decizie. Mai este o problemă legată de procedura prin care s-a realizat trecerea în domeniul public a coridorului. Ar mai fi probleme.
A apărut hotărârea de guvern privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică. Coridorul a fost trecut în domeniul public, dar unele terenuri care nu au fost revendicate până la expropriere sunt acum solicitate.
Nu au număr cadastral sau nu au fost înregistrate în Cartea Funciară – ele au fost înregistrate ca fiind libere. Au trecut în rezerva municipiului. Au fost depuse, ulterior, documente la Comisia Județeană de Fond Funciar din care reiese faptul că sunt persoane care revendică terenuri pe unele zone din coridor.
Este tehnic imposibil să fie despăgubite, deși s-au constituit fonduri în cont pentru despăgubiri, dar trebuie să aibă titlul de proprietate pentru acel teren.
Căutăm o posibilitate… După cum se cunoaște, domeniul public este inalienabil potrivit legii și Constituției, deci în coridor nu se mai pot reconstitui drepturi de proprietate.
Am discutat cu juridicul de la prefectură, cu OCPI, cu ADS, cu parlamentari de Gorj, ca să găsim posibilitățile de modificare a textului legal, să poată fi emise titluri de proprietate pentru obținerea despăgubirilor. Sunt câteva familii, dar suficiente. Este o distanță de 20 km și se poate lucra fără probleme, până se ajunge în acele puncte cu probleme“, a declarat Cristinel Rujan, prefectul de Gorj.
20 km de șosea
Varianta de ocolire a municipiului Târgu Jiu va avea o lungime de aproximativ 20 km. Într-o perioadă de 18 luni, pe varianta ocolitoare Târgu Jiu trebuie construite trei noduri rutiere, două intersecţii giratorii, patru poduri şi opt pasaje.
După finalizarea lucrărilor, cu o valoare estimată de 207,096 milioane de lei, fără TVA, accesul pe această variantă se va face din DN 66 (E 79), de la km 69+800 (kilometraj pe DN 66), atât către est (14,909 km), cât şi către vest (5,078 km).
Perioada minimă de garanţie a lucrărilor va fi de minimum cinci ani, dar poate fi majorată până la șapte ani. Termenul-limită pentru depunerea ofertelor a fost acum o lună.
Centura ocolitoare a municipiului va fi construită pe DN 66, care traversează Târgu Jiu de la sud la nord, precum şi pe drumul naţional secundar DN 67D.
Proiectul presupune realizarea unei variante de ocolire atât prin estul oraşului, cât şi prin vestul acestuia: varianta est (cei mai mulți kilometri de centură) va asigura legăturile pe partea de est între Filiaşi (DN 66), Râmnicu Vâlcea (DN 67) şi Petroşani (DN 66) și are o lungime de 14,9 km.
Varianta vest asigură legăturile pe partea de vest între Filiaşi (DN 66), Drobeta Turnu Severin (DN 67) și Băile Herculane (DN 67D) și are o lungime de 5 km.
În proiect sunt cuprinse lucrări de amploare, precum poduri peste Jiu, Amaradia şi calea ferată, dar şi două pasaje supraterane, ce vor trece peste Drumul Naţional 67.