Moartea unui craiovean a dat în vileag faptul că la Serviciul de Ambulanţă Județean (SAJ) Dolj, dar şi la Dispeceratul Integrat ISU-SAJ sunt mari deficienţe în „activitatea de îndeplinire a atribuţiilor“.
După un apel la 112, Ambulanţa a venit după 45 de minute, operatorul care a răspuns la apelul de urgenţă a avut „o comunicare defectuoasă“, asistentul medical şi operatorul registrator de urgenţă au încălcat toate regulile, iar şoferul de pe ambulanţă duhnea a alcool.
Aceste abateri au atras o anchetă făcută de Direcţia Generală Management Situaţii de Urgenţă, prin Serviciul Control Intern din cadrul MAI, care a şi dispus „aplicarea unor sancţiuni contravenţionale, cercetarea internă a situaţiei în referinţă și implementarea unor măsuri specifice în vederea remedierii deficienţelor constatate“. Aceste măsuri sunt destul de blânde, spune familia celui decedat, dacă punem în balanță faptul că un om a murit.
Ambulanţa a ajuns după 45 de minute
Întâmplarea tragică pentru o familie din Craiova s-a petrecut în vara aceasta, mai precis în 21 iulie. Unui bărbat, în vârstă de 69 de ani, i s-a făcut rău. Familia a apelat serviciul 112, Ambulanţa a ajuns după mai mult de 45 de minute, iar personalul a mai putut face nimic decât să constate decesul.
, povesteşte Claudiu Colcea, fiul craioveanului decedat.
Al doilea echipaj a venit după 20 de minute
Craioveanul, când a văzut că tatăl săi a decedat, iar sora sa se sințea rău a insistat şi a apelat din nou serviciul 112, ca să trimită alt echipaj de la Ambulanţă.
Operatorii de la 112 nu au vrut să trimită alt echipaj. În cele din urmă, bărbatului nu i s-a mai răspuns la telefon. După 20 de minute, a ajuns însă un echipaj de poliţie.
, mai spune Claudiu Colcea.
Medicul care nu era…
Acesta susţine că a aflat chiar în noaptea decesului tatălui său că medicul coordonator de la Ambulanţă, deși era de serviciu în acea seară, nu era prezent.
, îşi încheie Claudiu Colcea povestea despre tragicul eveniment din viaţa familiei sale.
Imperfecţiuni ale sistemului
Întreaga întâmplare a fost sesizată şi organelor de la nivelul MAI, în măsură să ia decizii cu privire la aceste inadvertenţe în activitatea serviciului 112, dar şi a Dispeceratului Integrat ISU-SAJ Dolj. Concluziile au arătat că sistemul are o serie de imperfecţiuni care au dus la un deznodământ sumbru. Iată ce s-a constatat în urma verificărilor:
Şoferii de pe ambulanţe, testaţi antialcool
S-au mai constatat şi alte nereguli:
Măsuri şi recomandări
În baza concluziilor rezultate, având în vedere prevederile legale aplicabile în domeniul asistenţei medicale de urgenţă, conducerea DSU a dispus aplicarea unor sancţiuni contravenţionale, cercetarea internă a situaţiei şi implementarea unor măsuri.
Personalul împuternicit DSU a aplicat a sancţiuni contravenţionale personalului din cadrul SAJ Dolj (asistent medical şi operator registrator de urgenţă), implicat în acordarea asistenţei medicale de urgenţă, în cazul pacienţilor, în data de 21.07.2019.
Acelaşi departament a recomandat reinstruirea operatorilor registratori de urgenţă, a personalului coordonator (care îşi desfăşoară activitatea în Dispeceratul Integrat ISU-SAJ al judeţului Dolj) şi a personalului operativ (care activează în cadrul echipajelor de intervenţie de urgenţă prespitalicească din cadrul SAJ Dolj).
Aceştia trebuie să înveţe să adreseze întrebări-ţintă apelantului privind starea pacientului, să ofere indicaţiilor privind acordarea primului ajutor de bază. Totodată trebuie să respecte principiile de dispecerizare, prioritizare şi de coordonare a resurselor de intervenţie de urgenţă prespitalicească. Să se ia în considerare interesul pacientului, resursele disponibile şi criteriile de alertare.
De asemenea, să completeze în fişele de urgenţă toate datele cu caracter medico-legal, inclusiv cu datele privind echipajul de poliţie care a preluat pacientul decedat şi efectuarea constatărilor de deces, cu echipaje de consultaţii de urgenţă la domiciliu cu medic.