4 C
Craiova
duminică, 22 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCentura Craiova Sud II - scoasă de la sertar şi aruncată la licitaţie

Centura Craiova Sud II – scoasă de la sertar şi aruncată la licitaţie

Centura Craiova Sud II, Varianta Ocolitoare DN 56 - DN 55 - DN 6, ar urma să fie scoasă din nou la licitaţie. Potrivit unui răspuns oferit GdS de CNAIR SA, procedura de achiziţie a fost transmisă spre publicare în sistemul electronic. Obiectivul a mai fost scos odată la licitaţie în anul 2011, însă s-a stabilit doar firma care să realizeze proiectul tehnic. Execuţia urma să fie licitată în 2016, dar proiectul a fost abandonat din lipsă de fonduri. De altfel, nu au existat bani atunci nici măcar pentru proiectare. Acum se vorbeşte iar de licitaţie, după ce în primăvară au fost reaprobaţi indicatorii tehnico – economici ai investiţiei.

Centura Craiova Sud II, obiectivul de investiţii de care se vorbea încă din 2011, a apărut din nou pe tapet.

Varianta de Ocolire Craiova Sud DN 56 – DN 55 – DN 6 a fost scoasă de la sertar şi urmează să fie aruncată la licitaţie.

Şi nu doar partea de proiectare, cum s-a mai întâmplat în trecut, ci și execuţia.

Informaţia a fost oferită de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA, la solicitarea Gazetei de Sud.

„CNAIR SA, prin DRDP Craiova, a demarat procedura de achiziție publică pentru execuţie lucrări la obiectivul: «Centura de Ocolire Craiova Varianta Sud DN 56 – DN 55 – DN 6», procedura de achiziție fiind transmisă spre publicare în SICAP (sistemul electronic al achiziţiilor publice – n.r.)“, se arată în răspunsul transmis GdS.

Tot aici se precizează şi care este valoarea estimată a investiției (inclusiv TVA) – 199.675.000 de lei. Ca sursă de finanțare era menţionat „bugetul de stat“.

Centura de ocolire Craiova – varianta Sud DN 56 – DN 55 – DN 6, scoasă la licitaţie şi în 2011

O situaţie similară cu cea din 2011. CNAIR SA, pe atunci CNADNR, lansa licitaţia pentru întocmirea documentaţiilor tehnice, fazele de proiect tehnic şi detalii de execuţie, asistenţa tehnică şi execuţia obiectivului de investiţii „Centura de ocolire Craiova – varianta Sud DN 56 – DN 55 – DN 6 (9,87 km)“.

Contractul era estimat atunci la valoarea de 108,4 milioane de lei, iar termenul de execuţie era de 18 luni.

Între timp, fusese licitat şi un alt tronson al Centurii Craiova Sud. Cel de 6,3 km, care făcea legătura între DN 6 Craiova – Caracal şi DN 65 Craiova – Piteşti.

Aici lucrările au început în mai 2012 şi au fost recepţionate în decembrie 2016.

Centura Craiova Sud DN 56 – DN 55 – DN 6, în 2016

Ce se întâmpla în 2016 cu cealaltă parte a proiectului privind Centura Craiova Sud?

Nu mare lucru faţă de 2011.

„CNADNR, prin DRDP Craiova, a semnat contractul de servicii cu SC Luca Way SRL pentru întocmirea Proiectului Tehnic (inclusiv Documentația Tehnică pentru obținerea Autorizației de Construire, Detalii de Execuție și Asistență Tehnică) aferent obiectivului de investiții «Centura de ocolire Craiova – Varianta Sud DN56 – DN55 – DN6». Acest obiectiv este prevăzut în «Lista obiectivelor de investiții finanțate de la bugetul de stat în anul 2016» în vederea demarării procedurii de achiziție publică privind execuția lucrărilor“, era răspunsul Companiei, oferit GdS în 2016.

Contractul cu proiectantul fusese semnat chiar din 2015. Însă, potrivit unor surse din CNADNR, nu existau bani „nici măcar pentru întocmirea proiectului, darămite pentru execuția lucrărilor“.

Centura Craiova Sud II ar pleca de la kilometrul 3 al DN 56 Craiova - Calafat, ar intersecta calea ferată Craiova - Calafat, apoi DN 55 Craiova - Bechet, ar trece pe sub linia CF Bucureşti - Timişoara şi s-ar lega de giratoriul de pe DN 6, de la Cârcea
Centura Craiova Sud II ar pleca de la kilometrul 3 al DN 56 Craiova – Calafat, ar intersecta calea ferată Craiova – Calafat, apoi DN 55 Craiova – Bechet, ar trece pe sub linia CF Bucureşti – Timişoara şi s-ar lega de giratoriul de pe DN 6, de la Cârcea

Dacă atunci nu s-au găsit fondurile necesare, se vor găsi acum? Mai ales că valoarea investiţiei practic s-a dublat: de la 108,4 milioane de lei la 199,6 milioane de lei.

CNAIR SA spune că da.

Chiar dacă răspunsul transmis GdS zilele trecute poate lăsa loc de interpretări.

„Lucrările vor demara în funcție de finalizarea procedurii de achiziție publică, de semnarea contractului cu operatorul economic desemnat câștigător de către comisia de evaluare și de alocarea bugetară de la momentul respectiv“, a precizat Compania.

Tocmai această exprimare cu „în funcţie de alocarea bugetară de la momentul respectiv“ ar lăsa loc de interpretări.

A fost scos de la sertar acest proiect doar pentru campania electorală? Sau proiectul va avea şi finalitate? Asta rămâne de văzut.

Proiectul privind Centura Craiova Sud a fost actualizat în aprilie 2019

Prima mişcare privind Centura Craiova Sud, Varianta Ocolitoare DN 56 – DN 55 – DN 6, s-a făcut în luna aprilie a acestui an. Atunci, guvernul a reaprobat indicatorii tehnico-economici ai investiției.

Aşa s-a stabilit că pentru continuarea centurii de ocolire prin sud a municipiului Craiova, pornind de la kilometrul 3 al DN 56 Craiova – Calafat, ar fi nevoie de 199,6 milioane de lei. Din aceşti bani, partea de construcții + montaj ar costa 164 milioane de lei.

Drumul de aproximativ zece kilometri se află pe teritoriul administrativ al comunelor doljene Podari, Malu Mare şi Cârcea.

Centura Craiova Sud II ar pleca de la kilometrul 3 al DN 56 Craiova - Calafat, ar intersecta calea ferată Craiova - Calafat, apoi DN 55 Craiova - Bechet, ar trece pe sub linia CF Bucureşti - Timişoara şi s-ar lega de giratoriul de pe DN 6, de la Cârcea
Centura Craiova Sud II ar pleca de la kilometrul 3 al DN 56 Craiova – Calafat, ar intersecta calea ferată Craiova – Calafat, apoi DN 55 Craiova – Bechet, ar trece pe sub linia CF Bucureşti – Timişoara şi s-ar lega de giratoriul de pe DN 6, de la Cârcea

El face legătura între trei drumuri naţionale: DN 56 Craiova – Calafat, DN 55 Craiova – Bechet şi DN 6 Craiova – Caracal.

Centura se desprinde din DN 56, la km 2+950 – printr-un sens giratoriu, traversează linia CF neelectrificată Craiova – Calafat cu un pasaj suprateran, apoi continuă paralel cu digul de apărare al Jiului, pe care îl va traversa cu un pod la km 1+929. La km 4+100 se prevede un sens giratoriu, la intersecţia cu DN 55, iar la km 8+908 un pasaj subteran pentru traversarea liniei electrificate CF Bucureşti – Timişoara.

Traseul centurii ocolitoare Craiova Sud se termină la km 9+889, chiar la intersecţia cu sensul giratoriu de pe DN 6 (la Cârcea).

Aici ar fi nevoie doar de o bretea de acces în punctul care leagă acum DN 6 de DN 65, prin centura inaugurată în decembrie 2016.

Ce modificări au apărut la Centura Craiova Sud

Faţă de studiul iniţial, cel aprobat în aprilie vine cu mai multe modificări. Prima este legată de suprafaţa estimată a fi expropriată: 43,57 ha, faţă de estimările iniţiale de 25,11 ha. Asta „datorită relocării traseului pentru evitarea demolărilor şi a zonelor mlăştinoase şi extinderea fâşiei de lucru a parapetelui de siguranţă“.

O altă modificare ar fi legată de viteza cu care se va putea circula pe centură: 100 km/h, faţă de 80 km/h cât se stabilise iniţial. Şi lungimea drumului a crescut, cu 14 metri: de la 9,875 km la 9,889 km.

Pe un tronson de 690 de metri (km 9+095 – km 9+785) a fost introdusă şi o bandă pentru vehicule lente. Lăţimea fâşiei de parapet va fi de 1,30 m, faţă de 0,75 m. Totodată, sensurile giratorii şi pasajul peste CF Calafat – Craiova vor fi iluminate cu lămpi cu LED.

sensul giratoriu de pe DN 6 de unde porneşte cealaltă Variantă de Ocolire Craiova Sud. Aceasta face legătura cu DN 65 şi a fost dată în folosinţă pe 7 decembrie 2016
Sensul giratoriu de pe DN 6 de unde porneşte cealaltă Variantă de Ocolire Craiova Sud. Aceasta face legătura cu DN 65 şi a fost dată în folosinţă pe 7 decembrie 2016

Ca dotări, Centura Craiova Sud ar avea câte o parcare de scurtă durată amenajată de o parte şi de alta. Pe partea dreaptă la km 7+285, iar pe partea stângă la km 7+435.

Accesul la parcări se va realiza cu benzi de decelerare şi accelerare cu lungimea de 110 m, respectiv 230 m. Lăţimea benzilor de accelerare/decelerare va fi de 3,50 m.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS