8.4 C
Craiova
marți, 26 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalGorjGorj/ Concluziile din Raportul Corpului de Control al Ministerului Sănătății la Spitalul Județean, făcute publice

Gorj/ Concluziile din Raportul Corpului de Control al Ministerului Sănătății la Spitalul Județean, făcute publice

Concluziile Raportului Corpului de Control al Ministerului Sănătății, care a făcut o verificare în luna martie a acestui an la Spitalul Județean de Urgență din Târgu Jiu au devenit publice. Raportul a fost secretizat și nu a devenit public deși era finalizat de 6 luni. Președintele PNL Gorj, deputatul Dan Vîlceanu, a primit răspuns la o solicitare adresată ministerului Sănătății de a i se pune la dispoziție raportul Corpului de Control, întocmit în urma verificărilor de la Spitalul Județean de Urgență Târgu-Jiu.

Neregulile constatate de reprezentanții ministerului sunt atât în sfera actului medical propriu-zis și a adresabilității, cât și în ceea ce privește modul în care se fac achizițiile publice, organizarea spitalului, condițiile igienico-sanitare, nerespectarea reglementărilor în vigoare privind sănătatea publică.

În concluziile raportului, se precizează faptul că resursele financiare primite de la Ministerul Sănătății pentru echipamente medicale, aprobate la finanțare în luna decembrie a anului 2017 ”au fost utilizate într-o procedură de achiziție deficitară, cu înregistrări eronate în documentele oficiale ale procedurii.” În Secția Radiologie sunt utilizate dispozitive medicale care prezintă abateri de la performanțele funcționale și de la cerințele de securitate. Două dispozitive medicale din cadrul laboratoarelor de RX-Diagnostic de la nivelul Spitalului Județean de Urgență Tg-Jiu nu îndeplineau criteriile de acceptabilitate motiv pentru care s-a interzis utilizarea acestora.

Numeroase deficiențe

Nu este asigurată mentenanța pentru dispozitivele medicale de anestezie și ventilație pulmonară aferente secțiilor ATI și UPU, se menționează în document. În concluziile raportului de control se precizează faptul că neîndeplinirea acestor obligații ce revin unității sanitare constituie contravenție.

În privința verificărilor efectuate la Secția Psihiatrie a Spitalului Județean, cu privire la incidentul în care trei pacienți au fost filmați în ipostaze erotice , în concluziile raportului se precizează că patologia pacienților filmați ”se poate asocia cu deficit de control al impulsurilor, idei erotomane cu dezinhibiție sexuală, labilitate psiho-emoțională și alte tulburări de comportament,” iar filmarea acelor scene afectează grav dreptul pacientului la confidențialitate, demnitate și intimitate, precum și imaginea publică și credibilitatea spitalului. Se mai consemnează în raport că în Secția Psihiatrie comportamentul angajaților denotă indisciplină, nerespectarea și necunoașterea lanțului ierarhic, a procedurilor și regulamentelor spitalului .

Nu au raportat infecțiile

Conform Raportului Corpului de Control al Ministerului Sănătății, Spitalul nu a raportat în integralitate infecțiile asociate asistenței medicale. Se face referire în raport și la managementul defectuos în ceea ce privește Compartimentul de pneumologie, fiind pus în funcțiune un Cabinet de bronhoscopie fără aviz al Ministerului Sănătății. Nereguli grave au fost constatate și în ceea ce privește procedurile de achiziții.

Procedurile de negociere nu cuprind descrierile explicite ale produselor ce urmează a fi achiziționate și nici justificări privind alegerea procedurilor de achiziții. Reprezentanții SJU au procedat în repetate rânduri la alegerea procedurii de negociere fără publicare , pentru achiziționarea de medicamente, materiale sanitare, servicii de mentenanță, alimente și altele , fără să respecte dispozițiile legii privind achizițiile publice, prin acțiunile de divizare a contractelor de achiziție publică în mai multe contracte distincte de valoare mai mică, cu scopu de a evita aplicarea procedurilor de atribuire reglementate de LEGEA 98/2016.

Totodată, în perioada controlului efectuat de reprezentanții Ministerului Sănătății,  Direcția de Sănătate Publică Gorj a efectuat un alt control și a aplicat 15 sancțiuni contravenționale pentru disfuncționalități cu privire la respectarea normelor din domeniul sănătății.

Detașări de personal fără aprobare de la CJ

Corpul de Control a mai constatat că au fost făcute detașări fără ca acestea să fie aprobate de către Consiliul Județean Gorj, în calitate de ordonator principal de credite și fără viza de contol financiar preventiv. 51 de angajați din Spitalul Județean de Urgență au beneficiat de spor de confidențialitate în mod discreționar, discriminatoriu, fără nicio bază legală și fără respectarea unor criterii bine definite. În ani 2017 și 2018 au fost realizate servicii medicale peste valoarea prevăzută în contractul încheiat cu CAS Gorj, fiind, totodată, identificate situații în care serviciile medicale au fost invalidate în procente de până la 30%. Potrivit Raportului, sunt secții și compartimente cu un grad de ocupare foarte scăzut, secții care nu își justifică cheltuielile.

Totodată, Corpul de Control a sesizat Agenția Națională de Integritate privitor la președintele Consiliului de Administrație al Spitalului, care deține 4 funcții simultan ceea ce constituie un posibil conflict de interese. Este de precizat că președintele Consiliului Județean Gorj, Cosmin Popescu, a declarat în repetate rânduri că Raportul Corpului de Control al Ministerului Sănătății nu poate fi făcut public, dacă că managerul Gigel Capotă a primit instrucțiuni clare să remedieze neajunsurile scoase în evidență de Ministerul Sănătății și prezentate în Raport.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS