RAT Craiova caută piese de schimb pentru autobuzele Solaris. Cele mai noi autobuze care circulă în prezent pe traseele din Craiova, Solaris Urbino 12, încep să „îmbătrânească“.
De fapt, 17 din cele 29 de autobuze Solaris vor ieşi din perioada de garanţie de cinci ani, iar SC RAT SRL, societatea care administrează transportul public în comun din oraş, a demarat procedura de achiziţie a pieselor de schimb.
Anunţul de participare a fost postat, zilele trecute, în sistemul electronic de achiziţii publice (SICAP), termenul limită pentru primirea ofertelor fiind 20 noiembrie.
RAT vrea să încheie, mai exact, un acord cadru de „furnizare piese de schimb auto, echipamente şi subansambluri noi pentru autobuze marca Solaris Urbino 12“, împărţit în două loturi.
Primul lot are ca obiect piese şi accesorii pentru motor, ambreiaj, cutii de viteze şi transmisie. Acordul-cadru vizează un minim de 45 de bucăţi şi un maxim de 223, iar cel mai mare contract subsecvent trebuie să aibă între 45 şi 90 de bucăţi. Valoarea totală estimată a acestui acord este între 77.700 de lei şi 371.300 de lei, fără TVA.
Lotul doi are ca obiect piese şi accesorii pentru caroserii, frâne, direcţie, suspensie şi echipament electric. Cantităţile minime şi maxime specificate în acord sunt între 91 şi 764 de bucăţi. Cel mai mare contract subsecvent ar trebui să aibă între 91 şi 310 bucăţi. Valoarea totală estimată a contractelor din acest lot se situează între 130.700 de lei şi 600.000 de lei, fără TVA.
Cum justifică RAT Craiova nevoia de piese de schimb
Potrivit anunţului din SICAP, achiziţia de piese de schimb pentru autobuzele Solaris se face „pentru desfăşurarea în condiţii corespunzătoare a activităţii de transport în comun din Craiova“.
Cu alte cuvinte, existând deja un contract cu un furnizor de piese de schimb, în cazul în care ar apărea o problemă tehnică la un autobuz, situaţia s-ar putea remedia fără să fie afectată activitatea de transport.
RAT Craiova vrea piesele în şapte zile
În caietul de sarcini se menţionează că livrarea de piese trebuie să se facă în şapte zile de la primirea comenzii. Piesele trebuie să fie noi şi să aibă o garanţie minimă de 12 luni de la recepţie.
În caietul de sarcini mai apare însă şi o explicaţie puţin hazlie.
Necesitatea achiziţiei de piese de schimb pentru autobuzele Solaris Urbino 12 este dată de „creşterea gradului de exigenţă a călătorilor în ceea ce priveşte confortul şi siguranţa pe timpul deplasării“.
Acordul-cadru cu firma Solaris, sistat în primăvară
Primăria Craiova a încheiat în vara anului 2014 un acord-cadru cu asocierea SC Solaris Bus&Coach SA – SC IAC Management SRL pentru achiziționarea a 50 de autobuze. În baza acestui acord, în valoare de circa 50 de milioane de lei, au fost cumpărate 29 de autobuze Solaris Urbino 12.
Primul contract subsecvent, care presupunea achiziţia a 17 autobuze, a fost semnat pe 3 septembrie 2014 și a avut o valoare de 14.871.600 de lei. A urmat altă tranşă de şapte autobuze, ultimele cinci fiind achiziționate în decembrie 2017, pentru suma de 5.205.060 de lei (1.041.012 lei / autobuz).
În primăvara acestui an, primarul Mihail Genoiu a anunţat că acordul-cadru cu firma din Polonia a încetat, municipalitatea fiind angrenată în achiziţia de autobuze electrice şi Diesel Euro 6.
Când va avea RAT Craiova primele autobuze noi
Primele autobuze noi care vor sosi în Bănie vor fi cele Diesel Euro 6, cumpărate cu bani împrumutaţi de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare.
Firma care a câştigat licitaţia, BMC Otomotiv ve Savunma Sanayi AŞ din Turcia, ar urma să livreze primele 25 de autobuze până la 13 decembrie 2019, iar restul de 13 la data de 7 februarie 2020.
Autobuzele au o lungime de 12 metri şi o capacitate de 97 de pasageri, dintre care 26 pe scaune. Preţul unui autobuz este de 845.470 lei + TVA, adică 1.006.110 lei (aproximativ 215.000 de euro). Autobuzele electrice, 46 la număr, sunt prinse în două proiecte cu fonduri europene.
Pentru primele 16 dintre ele, parte a primului proiect, este asigurată o finanţare nerambursabilă de doar 25%. Pentru restul de 30 de autobuze electrice, parte a celui de-al doilea proiect, nu există încă finanţare europeană.