Tramvaiele destinate Craiovei au fost scoase din nou la licitaţie, ofertele urmând să fie primite până la începutul lunii decembrie. Procedura este derulată de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), cu fonduri europene. După eşecul de la prima licitaţie, MDRAP a schimbat unele date din contractul draft iniţial.
Pentru cele 17 tramvaie cu lungimea de circa 25 m, destinate transportului public de călători din Craiova, procedura a fost reluată zilele trecute. Asta după ce ea a fost anulată în luna iunie, din lipsă de oferte.
La licitaţia lansată de MDRAP pe 18 ianuarie 2019 nu s-a prezentat nimeni, iar ministerul a schimbat puţin tactica.
Primarul Craiovei, Mihail Genoiu, explica în iunie, după eşecul licitaţiei privind tramvaiele, că se va întocmi un caiet de sarcini pliat pe pretenţiile constructorilor interesaţi.
Edilul a pus lipsa de interes a firmelor pe seama termenului de livrare a primului tramvai (până în luna a 15-a de la semnarea contractului) şi a celorlalte 16 (până în luna a 22-a).
Tot atunci, Genoiu susţinea că este o cerere uriaşă de tramvaie în Europa şi că firmele constructoare nu fac faţă.
Ce spunea primarul Genoiu despre tramvaiele destinate Craiovei
Peste două luni, primarul Craiovei anunţa că ministerul a finalizat noul caiet de sarcini şi că procedura va fi reluată.
Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească tramvaiele destinate Craiovei
Procedura de achiziţie a 17 tramvaie cu lungimea de circa 25 m, destinate transportului public din Craiova, a fost lansată la aceeaşi valoare de contract: 170.000.000 lei, fără TVA.
Criteriul de atribuire este „cel mai bun raport calitate – preţ“, unde componenta financiară reprezintă 80% din valoarea ofertei.
Restul criteriilor de care se va ţine cont în alegerea ofertei câştigătoare se referă la numărul suplimentar de călători transportați în picioare şi pe scaune, la perioada de garanție extinsă şi la consumul de energie electrică pentru tracțiune.
Termenul-limită pentru primirea ofertelor este 3 decembrie.
Când vor sosi primele tramvaie noi în Craiova? Dacă licitaţia va fi adjudecată în prima parte a anului viitor, nu mai devreme de sfârşitul anului 2021 – începutul anului 2022.
Asta reiese chiar din actualul model de contract draft, postat în sistemul electronic de achiziţii publice. Potrivit acestuia, furnizorul se obligă să livreze 17 tramvaie electrice în termen de maximum 22 de luni de la data transmiterii ordinului de începere.
Ce se va întâmpla în cazul unor defecţiuni ale tramvaielor noi
Garanţia funcţionării tramvaielor este de minimum 350.000 km sau minimum cinci ani (care condiţie se îndeplineşte prima), de la data punerii lor în exploatare. Garanţia se referă „la tramvaie în ansamblu şi la toate componentele acestora“.
Două subansambluri ale tramvaielor va trebui să aibă o garanţie mai mare, potrivit contractului: motoarele electrice de tracţiune – minimum 500.000 km şi caroserie – 30 de ani. Parcursul mediu anual al unui tramvai este estimat la 70.000 km.
În draftul de contract sunt prevăzute şi situaţiile în care la tramvaiele noi ar apărea defecţiuni.
Care va fi obligaţia furnizorului în astfel de cazuri? În primul rând, dacă defecţiunile apărute la un tramvai în perioada de garanţie ar necesita o durată de reparare mai mare de 120 de zile, furnizorul va asigura în acest timp un vehicul similar.
Dacă, în perioada de garanție, este necesară înlocuirea unui tramvai din cauza unor probleme de fabricație, furnizorul este obligat să furnizeze un tramvai nou, la prețul ofertat și respectând condițiile tehnice din caietul de sarcini.
Tramvaiele destinate Craiovei au o durată normală de funcţionare de 17 ani
Potrivit draftului, durata normală de funcţionare a unui tramvai este de 17 ani, iar durata de utilizare fără reparație generală este de minimum opt ani.
Totodată, furnizorul va realiza, pe cheltuiala proprie, instruirea personalului de întreținere şi reparaţii al utilizatorului (angajaţii SC RAT SRL).
De asemenea, se va ocupa şi de autorizarea personalului de către reprezentantul producătorului, pentru a efectua lucrări de întreţinere, mentenanţă și reparaţii pe marca de tramvai contractată.
Livrarea celor 17 tramvaie va trebui făcută la Depoul RAT Craiova.