Pentru cele 16 autobuze electrice scoase la licitaţie de Primăria Craiova, la pachet cu 16 staţii de încărcare lentă şi patru de încărcare rapidă, se vor bate două firme din străinătate. Asta după ce procedura de achiziţie demarată vara trecută a fost anulată la sfârşitul anului, singura ofertă primită fiind considerată neconformă.
Era vorba de oferta depusă de firma poloneză Solaris Bus & Coach, respinsă pentru că era „incompletă și nu satisfăcea în mod corespunzător toate cerințele din caietul de sarcini“. Licitaţia a fost reluată în ianuarie, iar ofertele s-au primit până la 25 februarie. De data asta, au fost depuse două oferte, care au şi intrat în evaluare.
Mai exact, pe lângă oferta celor de la Solaris Bus & Coach, care s-au prezentat din nou la licitaţie, primăria a mai primit şi o a doua ofertă, de la firma turcă Bozankaya Otomotiv, din Ankara. Aceeaşi societate care s-a înscris şi la licitaţia pentru cele 17 tramvaie ale Craiovei. Furnizarea autobuzelor electrice şi a celor 20 de staţii de încărcare se face în cadrul unui proiect cu fonduri europene, pentru care s-a şi semnat, săptămâna trecută, contractul de finanţare.
Valoarea totală a proiectului este 76.004.854,72 lei (inclusiv TVA). Criteriul de atribuire a contractului este „cel mai bun raport calitate – preţ“, componenta financiară contând în proporţie de 80%.
Autoritatea va mai ţine cont în alegerea ofertei câştigătoare de numărul suplimentar de călători transportaţi (14%) şi de perioada de garanţie extinsă (6%).
Pe ce trasee vor circula cele 16 autobuze electrice
Proiectul presupune, pe lângă achiziţia de autobuze electrice, și semaforizarea, și includerea în sistemul actual de management al traficului a cinci intersecții de pe traseele de autobuz. Este vorba de următoarele intersecţii: Amaradia – Adolf Waidman – George Enescu; Caracal – Gheorghe Chițu; Fraţii Buzești – Alexandru Macedonski – strada Caracal; Alexandru Macedonski – Arieș; Alexandru Macedonski – Bujorului.
În ceea ce priveşte traseele pe care vor circula cele 16 autobuze electrice, ele au fost deja stabilite de primărie. Şi anume traseul 1: Gară – Olteț – Spitalul Județean de Urgență – Romanești și retur; traseul 3b: stația 15 (plecare) – Amaradia – Olteț – Caracal – Bănie și retur; traseul 9: Craiovești – Calea Severinului – Calea București – Hanul Doctorului – Metro și retur.
Când vor fi livrate cele 16 autobuze electrice
Autobuzele trebuie să aibă o lungime de minimum 17,5 metri și maximum 18,75 metri, o capacitate de minimum 100 de călători şi o viteză maximă de 70 km/h.
Ele trebuie să fie dotate cu sistem de încălzire și de răcire cu aer condiționat, echipament Wi-Fi, sistem de management trafic CGMT, sistem audio-video pentru informarea călătorilor, sistem de numărare călători, sistem de supraveghere video cu minimum şapte camere şi prize USB pentru încărcare device-uri pasageri.
Primăria Craiova a anunţat ieri că, potrivit proiectului, în primele nouă luni de la semnarea contractului se va livra un prototip care va îndeplini toate condițiile impuse prin caietul de sarcini.
„Restul autobuzelor vor fi livrate într-un interval de 6 luni, începând cu a zecea lună de la semnarea contractului, respectiv: în luna a 10-a de la semnarea contractului – 4 bucăți, în luna a 11-a de la semnarea contractului – 3 bucăți, în luna a 12-a de la semnarea contractului – 3 bucăți, în luna a 13-a de la semnarea contractului – 2 bucăți, în luna a 14-a de la semnarea contractului – 2 bucăți, în luna a 15-a de la semnarea contractului – 1 bucată“, a mai anunţat Primăria Craiova.
Lotul de 30 de autobuze electrice, încă în stand-by
Iniţial, Primăria Craiova lansase, pe 9 iulie 2019, licitaţia pentru achiziţionarea a 46 de autobuze electrice, 46 de staţii de încărcare lentă şi 11 staţii de încărcare rapidă, proiect cu finanțare europeană de peste 135 de milioane de lei.
Cum sursa de finanțare era însă incertă, procedura a fost împărţită în două loturi, cu clauză suspensivă (achiziția se făcea când se obținea finanțarea de la UE). Lucru care s-a întâmplat cu primul lot, care presupunea aceste 16 autobuze electrice de circa 18 metri, cele 16 staţii de încărcare lentă şi cele patru staţii de încărcare rapidă.
Al doilea lot presupunea achiziţionarea a 30 de autobuze cu sistem de propulsie electric cu lungime de circa 12 metri, a 30 de staţii de încărcare lentă şi a şapte staţii de încărcare rapidă (contract de 77.568.706 lei, fără TVA). Pentru acestea, se aşteaptă încă semnarea finanţării.
Deocamdată, proiectul se află în lista de rezervă, în etapa de precontractare. Valoarea totală a lui este de 92.478.840,14 lei, inclusiv TVA. Contribuţia Craiovei la acest proiect este în cuantum de 1.582.498,72 lei (partea de cofinanțare de 2%).