Soțul i-a murit în spital, Spitalul Județean de Urgență din Craiova a tot amânat-o cu returnarea banilor cheltuiți cu medicamentele.
Monica Ionela, femeia din Mehadia care și-a pierdut soțul la SJU Craiova, ne-a sesizat în legătură cu drama prin care a trecut și care a continuat și la o lună după deces. Asta pentru că, pe lângă durerea pricinuită de moartea soțului, femeia a mai dus o bătălie: cu spitalul.
Și nu pentru că a avut ceva de reproșat cadrelor medicale de la Clinica de Neurologie, unde a fost internat soțul său în urma unui accident vascular, ci pentru că a așteptat mai bine de o lună să-și recupereze banii cheltuiți pe perioada spitalizării. Adică, banii plătiți pentru cumpărarea medicamentelor necesare tratării soțului său, la cererea medicului curant.
O situație în care s-au aflat și încă se află mulți bolnavi din România, care au plătit din propriul buzunar, pe perioada internării, o parte din medicamentele sau materialele sanitare de care au beneficiat ca pacienți.
Practica este veche, deși legea este clară. Spitalele „sunt obligate să suporte, pentru asiguraţii internaţi, toate cheltuielile necesare pentru rezolvarea cazurilor respective, inclusiv pentru medicamente, materiale sanitare şi investigaţii paraclinice. În cazul în care spitalul nu poate asigura un anumit medicament din diferite motive, este obligat să îi deconteze pacientului, din fonduri proprii, suma cheltuită, doar dacă acesta o cere“. În situația de față se află și femeia din Mehadia.
Soțul i-a murit în spital. A cumpărat medicamente de 3.200 de lei
Monica Ionela a povestit, pentru GdS, situația prin care a trecut, după ce soțul său a suferit un accident vascular cerebral și a ajuns mai întâi la Spitalul Județean din Drobeta Turnu Severin, iar apoi la SJU Craiova.
„Am fost internată cu soțul la Spitalul Județean de Urgență din Craiova o lună de zile, dar, din păcate, l-am pierdut. Pe perioada spitalizării am cumpărat medicamente în valoare de 3.200 de lei. Am depus actele pentru recuperarea banilor pe data de 21 februarie. Mi s-a spus că mi s-a aprobat dosarul, dar banii nu i-am primit. Când am sunat la secretariat să întreb, mi s-a spus că dosarul este la DRG, dar acolo nu răspundea nimeni.
Am sunat a doua zi, mi s-a spus că dosarul s-a aprobat și este la financiar. Am încercat să sun acolo, dar mi se spunea din centrală că nu au telefon la financiar. Mă tot amână așa din 21 februarie și banii nu îi mai recuperez. Mă puteți ajuta? Acum nici nu pot veni la Craiova, că nu avem voie să plecăm în altă localitate“, a fost mesajul femeii, transmis GdS miercuri seară.
Mesaj de la o angajată SJU Craiova: „Vă rog să nu mă mai deranjați. Cu ce ține de mine v-am ajutat“
Ea a mai menționat că s-a prezentat la SJU pe 13 martie, pentru a depune un extras de cont. Atunci i s-ar fi transmis că „într-o săptămână se rezolvă“. „De atunci mă tot trimit dintr-o parte în alta la telefon“, a mai spus femeia.
Ea a și prezentat o discuție, prin mesaje, cu una dintre angajatele spitalului. Aceasta îi transmitea că a făcut tot ce ține de ea cu dosarul și că urmează să fie sunată. „S-a rezolvat? V-a sunat cineva? Dacă nu, sigur o să vă sune de luni încolo. I-am dat dosarul șefei mele, a trecut prin comitetul director și azi va ajunge la cei care se ocupă. Încerc să aflu în ce zi va fi gata. O să vă sune săptămâna asta. Vă rog să nu mă mai deranjați. Cu ce ține de mine v-am ajutat. Faceți ce considerați dumneavostră. La revedere“, a fost mesajul primit de femeie.
Soțul i-a murit în spital. SJU Craiova a făcut plata joi, după ce GdS s-a interesat de caz
Gazeta de Sud a luat legătura, joi dimineață, cu conducerea Spitalului Județean de Urgență pentru a afla în ce stadiu se află solicitarea femeii din Mehadia. Managerul unității medicale, Teodor Sas, a precizat, inițial, că documentele sunt încă de luni la direcția financiară, pentru plată.
Apoi a venit cu completări, precizând că plata s-a făcut. „A trebuit completate mai multe documente care lipseau. Astăzi (joi – n.r.) s-a plătit. O să verific de ce s-a întârziat cu plata atâta timp și dacă este vina cuiva din spital. O să văd care a fost situația. Însă au fost și cazuri în care erau solicitate plăți pentru medicamente care nu aveau legătură cu boala pacientului. De asta se verifică bine documentele depuse de pacienți sau aparținători“, a afirmat Teodor Sas.
Cum îți poți recupera banii cheltuiți cu medicamentele pe perioada spitalizării
Femeia din Mehadia susține că nu știa de legea care obligă spitalele să returneze pacienților banii cheltuiți cu medicamentele pe perioada internării. Spune însă că a fost sfătuită și chiar ajutată de asistenta-șefă a Clinicii de Neurologie.
„Eu am cheltuit mai mult decât cei 3.200 de lei, dar dacă nu erau cei de pe secție nu aş fi putut să-i solicit nici pe aceștia. Doctora care s-a ocupat de soțul meu, asistenta șefă, șefa clinicii, toți de aici au fost extraordinari. S-au ocupat de caz și țin să le mulțumesc și pe această cale. Nu am ce să le reproșez. Soțul meu a avut mult de suferit cât a stat la terapie intensivă, dar la Neurologie a fost bine îngrijit. Asistenta-șefă mi-a făcut referatul pentru a primi banii pentru medicamentele cumpărate, șefa de secție l-a aprobat, altfel nu primeam nimic“, susține femeia. Până joi, la ora 17.00, în contul femeii nu intraseră banii de la spital.
Potrivit legislației în vigoare, pacienţii au dreptul la rambursarea tuturor cheltuielilor efectuate pe perioada spitalizării cu medicamentele, materialele sanitare şi investigaţiile paraclinice la care ar fi fost îndreptăţiţi fără contribuţie personală. În baza bonurilor fiscale sau a facturilor care dovedesc faptul că şi-a cumpărat medicamentele respective, pacientul poate face o solicitare de decontare către conducerea spitalului.
Cererea va fi dată spre avizare medicului curant, apoi şefului de clinică. În final, ea va trebui avizată de managerul spitalului. Rambursarea cheltuielilor făcute de pacient reprezintă o obligaţie exclusivă a spitalelor. Dacă cei care conduc unităţile sanitare refuză să aprobe cererea, pacientul se poate adresa instanţei.
GdS a derulat o amplă campanie privind drepturile pacienților internați
În anul 2013, Gazeta de Sud a derulat o amplă campanie de informare privind drepturile pe care le au pacienții pe perioada spitalizării. Afişele editate de GdS, care înștiințau bolnavii că spitalul este obligat să le asigure medicaţia şi analizele medicale în timpul internării, au fost lipite în aproape toate secţiile unităţilor medicale din Oltenia, compartimentele de primiri urgențe şi ambulatoriile de specialitate.
Mesajul „Dacă ați plătit pentru analize sau medicamente, spitalul este obligat să vă dea banii înapoi“, susținut de toate textele de lege care consfințesc acest drept al pacieților internați, a ajuns în toate spitalele județene din Oltenia (Craiova, Slatina, Râmnicu Vâlcea, Târgu Jiu și Drobeta Turnu Severin).
Mesajul a fost postat și în spitalele municipale și orășenești din regiune, precum cele din Băilești, Calafat, Segarcea, Dăbuleni, Filiași, Motru, Rovinari, Târgu Cărbunești, Baia de Aramă, Orșova, Balș, Drăgășani, Caracal, Corabia, Horezu, Mihăești sau Brezoi.