3.4 C
Craiova
vineri, 22 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateÎn ce stadiu se află achiziţia tramvaielor şi autobuzelor electrice

În ce stadiu se află achiziţia tramvaielor şi autobuzelor electrice

Achiziţia tramvaielor şi autobuzelor electrice destinate transportului public de călători din municipiul Craiova îşi continuă cursul şi în această perioadă. Licitaţiile se află în derulare, producătorii care au venit cu oferte solicitând autorităţilor contractante zeci de clarificări privind cele două tipuri de mijloace de transport în comun.

Procedura de achiziţie a 16 autobuze electrice, la pachet cu 16 staţii de încărcare lentă şi patru de încărcare rapidă, este derulată de Primăria Craiova. Licitaţia pentru cele 17 tramvaie noi destinate Craiovei ţine de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației. Ambele anchiziţii se fac cu fonduri europene.

Licitaţiile pentru cele 17 tramvaie noi şi 16 autobuze electrice destinate transportului public din Craiova şi-au intersectat, la un moment dat, datele de deschidere a ofertele (24 şi 25 februarie), iar de atunci a început evaluarea lor. În cazul autobuzelor electrice, procedura de achiziţie este însă mai avansată.

Cu alte cuvinte, Primăria Craiova s-a mişcat mai repede decât Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației şi a analizat mai repede ofertele primite. E drept că, pentru cele 16 autobuze electrice, la pachet cu 16 staţii de încărcare lentă şi patru de încărcare rapidă, se vor bate doar două firme, faţă de patru ofertanţi cât sunt înscrişi la licitaţia pentru tramvaie.

Achiziţia tramvaielor şi autobuzelor electrice. Cine va produce autobuzele pentru Craiova?

Pentru autobuzele electrice se luptă două firme din străinătate. Este vorba de Solaris Bus&Coach, din Polonia, a cărei ofertă a fost respinsă anterior ca „incompletă“ (lucru care a dus la anularea şi apoi reluarea licitaţiei), şi de firma turcă Bozankaya Otomotiv, din Ankara.

Achiziţia tramvaielor şi autobuzelor electrice destinate transportului public din Craiova îşi continuă cursul şi în această perioadă.
Achiziţia tramvaielor şi autobuzelor electrice destinate transportului public din Craiova îşi continuă cursul şi în această perioadă.

Valoarea totală a proiectului este 76.004.854,72 lei (inclusiv TVA). Criteriul de atribuire a contractului este „cel mai bun raport calitate-preţ“, componenta financiară contând în proporţie de 80%.

Primăria Craiova a cerut în caietul de sarcini ca în primele nouă luni de la semnarea contractului să fie livrat un prototip de autobuz electric care să intre pe traseele din oraş, urmând ca restul de 15 să fie livrate într-un interval de şase luni, începând cu a zecea lună de la semnarea contractului.

Şi anume: în luna a 10-a de la semnarea contractului – 4 bucăți, în luna a 11-a de la semnarea contractului – 3 bucăți, în luna a 12-a de la semnarea contractului – 3 bucăți, în luna a 13-a de la semnarea contractului – 2 bucăți, în luna a 14-a de la semnarea contractului – 2 bucăți, în luna a 15-a de la semnarea contractului – o bucată. De aici au apărut însă discuţiile dintre primărie şi firmele producătoare.

Ce pretenţii au avut producătorii de autobuze

Pe parcursul procedurii de achiziţie, cele două firme înscrise la licitaţie au cerut tot felul de clarificări. Primăria a răspuns la peste 20 de solicitări de clarificare. La majoritatea a mers tot pe cerinţele stabilite iniţial, prin caietul de sarcini. Producătorii au avut însă pretenţiile lor.

Autobuz electric produs de Solaris
Autobuz electric produs de Solaris

Spre exemplu, au cerut ca prototipul de autobuz să fie livrat nu în primele nouă luni de la semnarea contractului, ci în primele 12 luni. Astfel, furnizarea restului de autobuze electrice să se decaleze cu trei luni faţă de cerere primăriei. Un lucru cu care autoritatea contractantă nu a fost de acord. Cum nu a fost de acord nici cu modul de livrare a staţiilor de încărcare.

Primăria a solicitat ca înainte de data de livrare a primului prototip de autobuz să primească două staţii de încărcare rapidă şi opt staţii de încărcare lentă. Adică jumătate din totalul solicitat. Unul dintre producători a considerat însă că „nu se justifică livrarea anticipată a acestor staţii de încărcare faţă de livrarea prototipului de autobuz“, însă municipalitatea a fost de altă părere. „Este necesară realizarea infrastructurii de încărcare înainte de a sosi primul prototip de autobuz“, a răspuns primăria.

Achiziţia tramvaielor şi autobuzelor electrice. Dispută cu producătorii de autobuze pentru durata de utilizare

Autoritatea a cerut, de asemenea, o durată de funcţionare de minimum 15 ani a autobuzelor electrice şi o durată de utilizare fără reparaţii generale de opt ani.

„Rugăm autoritatea să constate că termenul de garanţie a funcţionării autobuzului electric în ansamblu este de 500.000 km sau cinci ani. Solicităm o durată de bună funcţionare de minimum 15 ani şi o durată de utilizare fără reparaţii generale de minimum cinci ani“, a fost solicitarea unuia dintre producători.

Primăria Craiova nu a fost de acord.

Tot prin caietul de sarcini s-a cerut ca fiecare autobuz electric să fie disponibil 347 de zile pe an, din totalul de 365 de zile. „O disponibilitate de 95% este deosebit de ridicată“, a spus un producător, care a cerut o disponibilitate de 330 de zile pe an (90%). Primăria nu şi-a schimbat punctul de vedere. A explicat însă că zilele în care autobuzul se va afla în mentenanţă planificată nu vor fi considerate zile de indisponibilitate. Licitaţia a trecut de faza evaluării tehnice a ofertelor şi se află acum în etapa de evaluare financiară.

Patru ofertanţi pentru tramvaiele Craiovei

Doi producători din Turcia, unul din Polonia şi unul din Ucraina se luptă pentru a câştiga licitaţia de 170.000.000 de lei (fără TVA), pentru furnizarea celor 17 tramvaie cu lungimea de circa 25 m destinate Craiovei.

Este vorba de firmele Bozankaya Otomotiv şi Durmazlar Makine din Turcia, fiecare pe cont propriu, de Pojazdy Szynowe Pesa din Polonia şi de Tatra-Yug din Ucraina. Criteriul de atribuire a contractului este „cel mai bun raport calitate-preţ“, unde componenta financiară reprezintă 80% din valoarea ofertei.

Tramvaiul produs de firma Pojazdy Szynowe Pesa
Tramvaiul produs de firma Pojazdy Szynowe Pesa

Restul criteriilor de care se va ţine cont în alegerea ofertei câştigătoare se referă la numărul suplimentar de călători transportați în picioare şi pe scaune, la perioada de garanție extinsă şi la consumul de energie electrică pentru tracțiune. Tramvaiul trebuie să poată transporta minimum 140 de călători în picioare. Asta în plus față de cei 50 de călători transportaţi pe scaune.

Valoarea totală a proiectului este de 202.349.385 de lei – fonduri europene nerambursabile. Cofinanţarea Primăriei Craiova se ridică la 3.400.987,70 lei. Ofertele celor patru producători sunt încă în etapa de evaluare tehnică, din partea comisiei de la Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației.

Producătorii au cerut un alt grafic de livrare a tramvaielor

Licitaţia pentru tramvaie a adunat 51 de solicitări de clarificare din partea producătorilor care au depus oferte. Cele mai multe discuţii au avut legătură cu termenul de livrare a primului tramvai şi a restului de 16. Ministerul a cerut ca primul tramvai să fie livrat în luna a 17-a de la semnarea contractului, iar restul până în luna 22 inclusiv, cu o frecvență de maximum 3 tramvaie/lună, cu excepția unei luni când va fi posibilă livrarea a patru tramvaie.

„Va fi furnizat iniţial un tramvai pentru probe/acceptare în luna 17 (L), urmând apoi ca livrările în bloc să continue în luna L+1“, a solicitat ministerul. Adică, tramvaiele 2, 3 și 4 – în luna a 18-a; tramvaiele 5, 6 și 7 – în luna a 19-a; tramvaiele 8, 9 și 10 – în luna a 20-a; tramvaiele 11, 12 și 13 – în luna a 21-a; tramvaiele 14, 15 şi 16 – în luna a 22-a. Plus tramvaiul 17 în oricare din aceste luni.

Tramvaiul produs de firma Bozankaya
Tramvaiul produs de firma Bozankaya

Producătorii au cerut însă un alt grafic de livrare, înăuntrul duratei contractuale de 24 de luni.

„Vă solicităm să acceptaţi un alt termen de livrare pentru primul tramvai şi pentru restul tramvaielor, bineînţeles fără depăşirea duratei contractului stabilită prin documentaţia de atribuire. Astfel, ofertantul doreşte să aibă flexibilitatea de a propune termene de livrare precum: livrarea primului tramvai până în luna 21, iar restul până în luna 24 inclusiv“, a cerut un producător.

Cu ce exemple au venit producătorii de tramvaie

Acesta a oferit şi un exemplu de la o licitaţie pentru achiziţia a 25 de tramvaie organizată în Atena (Grecia). Aici „autoritatea contractantă a acordat un termen de 940 de zile (aproximativ 2,5 ani) pentru livrarea tramvaielor“.

Producătorul a amintit şi de o licitaţie desfășurată în Varșovia (Polonia). Aici „termenele de livrare a tramvaielor au fost corelate în mod corespunzător cu etapele procesului de producţie, unde cel mai scurt termen de livrare acordat de autoritatea contractantă poloneză a fost de 22 de luni“. Cu toate acestea, ministerul şi-a menţinut solicitarea iniţială din caietul de sarcini. Aceea cu primul tramvai livrat în luna a 17-a, iar restul până în luna 22 inclusiv.

Achiziţia tramvaielor şi autobuzelor electrice. Ce doleanţe au mai avut producătorii

Solicitările de clarificare au fost multe, ministerul a răspuns la toate, la majoritatea menţinând cerinţele din caietul de sarcini. S-a discutat până şi de parbrizul tramvaiului. Ministerul a cerut ca parbrizul să fie din geam cel puțin Duplex, securizat. Plus să asigure o vizibilitate de pe locul vatmanului la minim 180°.

Producătorii nu erau însă dumiriţi dacă cerinţa se referă la un geam unic ca întreg sau la geamuri. Unul dintre ei a cerut să fie înlocuită cerința „cu o vizibilitate de 180°“ cu cerința „cu o vizibilitate suficientă“. Lucru cu care ministerul nu a fost de acord.

A acceptat însă ca din cerinţa care viza barele și mânerele de susținere din tramvaie, care trebuie „executate din inox sau alte materiale, acoperite cu vopsele speciale sau alte soluții de protecție, cu izolare termică, rezistente la uzură și exfoliere“ să elimine termenul „izolare termică“. Asta pentru că barele de mână adoptă întotdeauna temperatura ambiantă. Aşa că această cerinţă cu izolarea termică nu îşi avea rostul.

Tramvaiul produs de firma Tatra-Yug
Tramvaiul produs de firma Tatra-Yug

Pe ce trasee vor circula cele 16 autobuze electrice și cele 17 tramvaie noi

Pe lângă achiziţia de autobuze electrice, proiectul presupune și semaforizarea și includerea în sistemul actual de management al traficului a cinci intersecții de pe traseele de autobuz: Amaradia – Adolf Waidmann – George Enescu; Caracal – Gheorghe Chițu; Fraţii Buzești – Alexandru Macedonski – strada Caracal; Alexandru Macedonski – Arieș; Alexandru Macedonski – Bujorului.

Traseele pe care vor circula cele 16 autobuze electrice au fost deja stabilite. Şi anume traseul 1: Gară – Olteț – Spitalul Județean de Urgență – Romanești și retur; traseul 3b: stația 15 (plecare) – Amaradia – Olteț – Caracal – Bănie și retur; traseul 9: Craiovești – Calea Severinului – Calea București – Hanul Doctorului – Metro și retur.

Cele 17 tramvaie noi vor fi distribuite pe trei rute ale RAT Craiova. Este vorba de ruta 100 – zece tramvaie; ruta 101 – trei tramvaie; ruta 102 – patru tramvaie.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS