Nu a trecut decât o zi-două de la deschiderea teraselor şi mult trâmbiţatele reguli, care trebuie respectate atât de comercianţi, cât şi de clienţi, nu sunt neapărat o prioritate. Nu toate terasele fac un triaj epidemiologic al clienţilor, aceştia din urmă nu sunt obligaţi să-şi dea datele de contact pentru o eventuală anchetă epidemiologică.
Totodată, nu toţi comercianţii impun o rezervare anterioară, clienţii vin şi dacă găsesc o masă liberă se aşază. Ce-i drept, toate terasele, cu precădere cele din centrul Craiovei, şi-au reconfigurat poziţia meselor. Acestea sunt aşezate astfel încât să păstreze o distanţă de 2 m. La masă nu se pot aşeza mai mult de patru persoane, chiar dacă spaţiul le-ar permite. Ieri, la orele amiezii, terasele din centrul istoric al Craiovei erau populate, dar nu la refuz, ci mai timid. Alegi la întâmplare o terasă, intri şi te aşezi fără să fii întrebat ceva. Eventual, doar cu ce vrei să fii servit.
Fiecare terasă cu regulile ei
La o terasă de pe bulevardul Nicolae Titulescu, mai multe persoane îşi savurau ieri cafeaua ori băuturile comandate. „
Măsuri, de nevoie
Deşi toate aceste măsuri li se par exagerate, reprezentanţii altor terase spun că s-au conformat. Şi-au amenajat locaţiile după cum au auzit pe la televizor, fiindcă nimeni nu le-a explicat ce şi cum trebuie făcut.
DSVSA a plecat în control
Direcţia Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor nu le-a lăsat multe clipe de răgaz patronilor de terase. Inspectorii au început încă de ieri controalele pe la terasele din oraş. „
Reguli pentru terase
Regulile pentru terase sunt prevăzute în Norma din 29 mai 2020 privind stabilirea măsurilor specifice de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 pentru activitățile de preparare, servire și consum al produselor alimentare, băuturilor alcoolice și nealcoolice în spațiile special amenajate din exteriorul clădirilor unităților de alimentație publică.
Aceasta a fost emisă de Ministerul Sănătăţii, Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri şi Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor
publicat în MO nr. 461 din 30 mai 2020.
„Operatorii economici din sectorul alimentației publice au următoarele obligații privind protecția clienților în spațiile în care aceștia au acces:
a) la intrarea în spațiul special amenajat din exteriorul clădirii unității de alimentație publică (terasă) se va face un triaj observațional al clienților (accesul clienților cu semne vizibile de infecție respiratorie va fi interzis), conform Ordinului ministrului sănătății și al ministrului afacerilor interne nr. 874/81/2020 privind instituirea obligativității purtării măștii de protecție, a triajului epidemiologic și dezinfectarea obligatorie a mâinilor pentru prevenirea contaminării cu virusul SARS-CoV-2 pe durata stării de alertă;
b) se vor asigura că la intrarea în spațiul special amenajat din exteriorul clădirii unității de alimentație publică (terasă) și la grupurile sanitare există dispozitive cu produse biocide avizate, necesare dezinfectării mâinilor clienților, precum și informarea acestora cu privire la modul de utilizare;
c) se recomandă stabilirea de circuite cu sens unic ce trebuie parcurse de clienți în interiorul spațiului special amenajat din exteriorul clădirii unității de alimentație publică (terasă), astfel încât să se minimizeze contactele între clienți (exemplu: înspre și dinspre toaletă);
d) se va interzice transferul meniurilor, solnițelor, olivierelor și al altor obiecte de pe o masă pe alta. Acestea vor fi dezinfectate după plecarea clienților de la o masă și, unde este posibil, se vor folosi meniuri de unică folosință;
e) se interzice consumul de produse în picioare, pentru a minimiza circulația clienților în interiorul terasei;
f) în unitățile cu plata la casa de marcat se vor instala panouri de protecție din plexiglas;
g) va fi încurajată plata cu cardul, fie la casă, fie către personalul de servire;
h) se asigură că normele de distanțare fizică sunt aplicate în mod eficient și că se evită pe cât posibil interacțiunea fizică cu și între clienți; se stabilește un număr de maximum 4 clienți care pot ocupa o masă, cu condiția respectării unei distanțe de 1,5 m între persoane, excepție de la această regulă fac membrii aceleiași familii, care au același domiciliu;
i) se asigură respectarea unei distanțe de minimum 2 m între ocupanții scaunelor meselor alăturate;
j) în funcție de amplasarea meselor cu respectarea prevederilor prezentei norme, se va stabili numărul maxim de locuri care pot fi ocupate în cadrul spațiului special amenajat din exteriorul clădirii unității de alimentație publică (terase);
k) ocuparea locurilor se va face cu rezervare anterioară, astfel încât să se evite aglomerările la intrarea în unitate și să se faciliteze ancheta epidemiologică în cazul apariției unui caz de îmbolnăvire între clienții localului;
l) se asigură că la servirea mesei personalul va purta mască și mănuși; mănușile utilizate la servire nu vor fi utilizate la pregătirea mesei;
m) informează clienții asupra regulilor de igienă, dezinfectare și distanțare fizică, precum și a necesității limitării timpului de servire a mesei, acolo unde este cazul;
n) asigură curățarea și dezinfecția cu substanțe biocide avizate a tuturor spațiilor/suprafețelor unde au acces clienții, precum și a ustensilelor utilizate în timpul servirii mesei;
o) se asigură o protecție suplimentară a produselor alimentare din vitrinele deschise sau bufete situate în spațiile de servire și consum, limitând accesul clienților la produse și preparate, acestea fiind servite de personal care asistă servirea produselor din vitrine sau bufete;
p) se asigură că se efectuează dezinfecția meselor, după fiecare client/grup, cu produse biocide care necesită un timp minim de contact, avizate de către Comisia Națională pentru Produse Biocide;
q) utilizarea de semnalizări verticale pentru a direcționa clienții terasei pe benzi, dacă este posibil, pentru a facilita circulația pe terasă, menținând în același timp distanța de 2 m“.