Pandemia de coronavirus, care a afectat întreaga ţară, a influenţat într-un fel şi statisticile de poluare din Craiova.
În perioada în care restricțiile de mobilitate au fost reduse au scăzut şi emisiile de dioxid de azot – NO2. La fel s-a întâmplat şi cu pulberile de praf – PM10 și PM2,5. După introducerea primelor restricții, poluarea cu particule de praf a înregistrat o scădere uşoară. În schimb, tabloul poluării cu noxe arată complet diferit. Creșterea valorilor a venit odată cu prima etapă de relaxare a măsurilor.
Din datele pe care le are Agenţia de Mediu Dolj, care ne-a furnizat valorile înregistrate doar de una dintre staţiile de monitorizare din Craiova, cea de la Casa Tineretului (fostă Casa Ştiinţei şi Tehnicii),emisiile de NO2 au scăzut în perioada de urgenţă şi au crescut uşor după reluarea activităţii. Aceste variații au influențat calitatea aerului din Craiova.
În martie 2020, au fost înregistrate 35 ug/mc de NO2, iar în aprilie, când parte din activităţile din oraş erau paralizate de starea de urgenţă şi alertă, emisiile au scăzut la 25 mg/mc.
În schimb, după reluarea activităţii în mai şi cu precădere în iunie, valorile au început să crească. Prin urmare, în luna mai au sărit la 26 mg/mc. Pentru ca în iunie să se apropie de valorile din martie, adică de dinainte de pandemie.
Aşadar, în iunie 2020 valorile de NO2 au ajuns la 34 mg/mc. Este de remarcat faptul că în martie şi aprilie 2020, valorile emisiilor de NO2 sunt mai scăzute decât în anul anterior. În următoarele două luni, valorile sunt mai mari comparativ cu aceeaşi perioadă din anul 2019.
De exemplu, în martie 2019, valoarea emisiilor de NO2 în Craiova a fost de 38 mg/mc. În aprilie 2019, valorile emisiilor au fost de 31 mg/mc. În schimb, în mai şi iunie 2020, emisiile au fost mai mari decât anul anterior. Dacă în mai 2020 au fost valori ale emisiilor de NO2 de 26 mg/mc, în mai 2019 au fost valori de 23 mg/mc.
În iunie 2020 au fost valori de 34 mg/mc, iar în iunie 2019 valorile emisiilor dioxidului de azot au atins 29 mg/mc.
Când s-a redus traficul, s-a redus poluarea cu pulberi
Poluarea cu pulberi, PM10, compusul care poate fi și vector de transport COVID, a înregistrat episoade de scădere în perioada stării de urgență şi alertă. Cel mai probabil, scăderea și fluctuațiile sunt strâns legate de traficul rutier. Aparatele de monitorizare au depistat că pulberile materiale de suspensie pe fracţia PM10, PM2,5 nu au depăşit totuși valorile limită.
Pulberile un real pericol
Particulele în suspensie reprezintă un amestec complex de particule foarte mici și picături de lichid. Sursele care le produc sunt: activitatea industrială, sistemul de încălzire a populației, centralele termoelectrice. Traficul rutier contribuie şi el la poluarea cu pulberi produsă de pneurile mașinilor atât la oprirea acestora, cât și din cauza arderilor incomplete. De exemplu, PM10 a înregistrat în martie 2020 valori de 33 mg/mc, iar în aprilie valori de 32 mg/mc.
PM10 și PM2,5
Particulele mai mari sunt, în general, filtrate în nas și gât și nu provoacă probleme. Particulele mai mici de aproximativ 10 micrometri, denumite PM10 și particule mai mici decât cele de 2,5 microni (PM2,5), se pot infiltra în căile respiratorii și adânc în plămâni și să provoace probleme de sănătate.
În cazul particulelor în suspensie PM10, 50ug/m3 este valoarea limită zilnică pentru protecția sănătăţii umane, iar valoarea limită anuală pentru protecția sănătăţii umane este de 40 ug/m3 .
În cazul particule în suspensie – PM2,5 valoarea limită anuală care trebuia atinsă până la 1 ianuarie 2020 este de 20 ug/m3 .