Nu avem noroc de parcări supraetajate? Primăria Craiova se chinuie de la începutul anului să găsească o firmă sau două care să realizeze Studiile de Fezabilitate (SF) a două parcări supraetajate: una pe strada Unirii, la intersecţia cu strada Corneliu Coposu, cealaltă pe strada Fraţii Goleşti, intersecţia cu Calea Bucureşti. SF-urile au fost scoase la licitaţie de trei ori până acum, dar nimeni nu s-a arătat interesat de realizarea lor.
Parcările supraetajate în Craiova par, deocamdată, o utopie. Primăria şi-a propus încă de la începutul anului să realizeze Studiile de Fezabilitate a două parcări supraetajate, o noutate pentru Craiova. A prins în bugetul de venituri şi cheltuieli pentru anul 2020 suma de 40.000 de lei pentru cele două SF-uri, a întocmit în luna martie şi o temă de proiectare, iar în iunie a lansat licitaţiile, alegând varianta unei cumpărări directe. Intenţia nu i-a reuşit.
Procedurile de achiziţie a celor două studii au avut aceeaşi valoare estimată – 16.806 lei şi acelaşi criteriu de atribuire – cel mai bun raport calitate-preţ, dar nu au avut şi finalitate. Licitaţiile au fost anulate la sfârşitul lunii iunie, din lipsă de oferte. Primăria şi-a mai încercat norocul şi în luna august. A reluat licitaţiile, dar cu acelaşi rezultat: procedură anulată. De data asta ofertele nu au fost admisibile.
Nu avem noroc de parcări supraetajate? Nici a treia oară nu a fost cu noroc
Recent, cele două SF-uri au mai fost scoase la licitaţie, pentru a treia oară. Procedura a demarat pe 12 octombrie şi a fost anulată pe 23 octombrie din acelaşi motiv: nu s-a depus nicio ofertă admisibilă. De fiecare dată, municipalitatea a mers pe acelaşi preţ şi aceleaşi cerinţe, dar şi rezultatul a fost acelaşi. Să nu fie preţul prea mic pentru o cerinţă prea mare?
La ultimele solicitări de clarificare, ofertanţii au întrebat „dacă este necesar studiu de trafic/recensământ de trafic şi în sarcina cui este întocmirea acestuia“. Răspunsul autorităţii contractante a fost tranşant: „Întocmirea unui studiu de trafic/recensământ de trafic nu este o cerinţă impusă prin certificatul de urbanism sau caietul de sarcini, dar dacă ofertantul îl consideră necesar şi relevant în elaborarea Studiului de Fezabilitate, acest studiu poate fi realizat, fără costuri suplimentare pentru autoritatea contractantă“.
Cu alte cuvinte, răspunsul primăriei s-ar putea rezuma la ceva de genul „noi nu avem un studiu de trafic, dar dacă credeţi că vă este necesar puteţi să-l faceţi pe banii voştri“. De aici, poate, şi lipsa de oferte admisibile. Durata maximă de prestare a serviciilor era de 30 de zile de la data primirii ordinului de începere. Din cadrul duratei de prestare nu făceau parte perioadele necesare obţinerii avizelor şi acordurilor solicitate prin certificatul de urbanism.
Nu avem noroc de parcări supraetajate? Cum ar vrea primăria să arate cele două parcări supraetajate
Potrivit documentaţiei întocmite de primărie, o parcare urma să fie realizată pe strada Unirii, la intersecţia cu strada Corneliu Coposu, pe spaţiul verde din faţa intrării în Parcul „Nicolae Romanescu“. „Intrarea în parcare se face din strada Corneliu Copusu, prin amenajarea a două benzi suplimentare la intrare, iar ieșirea din parcare se va face în strada Unirii. În zona de intrare sunt amplasate avertizoarele de gabarit maxim, panoul electric cu numărul de locuri de parcare disponibile, inscripții rutiere, informative și de interzicere a autoturismelor care funcționează cu GPL“, se solicita în tema de proiectare.
Parcarea din faţa parcului urma să aibă minimum 400 de locuri şi o durată de funcționare de minimum 80 de ani. Sistemul de parcări supraetajate trebuia să ofere posibilităţi de parcare în versiune de 2, 3, 4 sau 5 etaje şi să permită utilizatorilor să parcheze în mod independent. Capacitatea de ridicare per maşină pe platformele superioare cerută era de două tone, iar capacitatea de mișcare a platformelor de jos de trei tone.
Nu se știe câte locuri ar putea avea parcarea de la Piața Centrală
Cea de-a doua parcare era propusă a fi amenajată pe strada Fraţii Goleşti, la intersecţia cu Calea Bucureşti. Mai exact, la Piaţa Centrală, în zona staţiei de taxi. Pentru aceasta, primăria nu a putut să estimeze numărul de utilizatori, pentru că „nu s-a realizat un recensământ de trafic“, după cum se menţiona în caietul de sarcini. Zona de la Piaţa Centrală aleasă de primărie pentru parcarea supraetajată are 144 mp.
Necesitatea unei parcări aici se datora „numărului mare de autoturisme din zonă şi lipsei locurilor de parcare“, după cum se explica în tema de proiectare. În rest, parcarea ar fi trebuit să aibă tot structură metalică, 2.000 kg capacitatea de ridicare per maşină pe platformele superioare, 3.000 kg capacitatea de mişcare a platformelor de jos şi monitorizare video. Durata estimată de funcționare a acesteia era de minimum 20 de ani.