Modernizarea străzii Teilor din Craiova va costa 6.236.751 de lei, potrivit noilor indicatori tehnico-economici care vor fi aprobați joi de Consiliul Local Municipal. Din acești bani, partea de construcţii – montaj ar costa 5.641.262 de lei (TVA inclus). Față de devizului general aprobat în urmă cu exact cinci ani – 5.472.160 lei valoarea totală, investiția a crescut cu 764.591 de lei.
Cum s-a ajuns la această majorare? În urma întocmirii proiectului tehnic și a evoluției prețurilor și a tarifelor serviciilor pentru sectorul construcțiilor din 2016 și până în prezent.
În raportul atașat proiectului de hotărâre se explică faptul că strada Teilor a fost prinsă în acordul cadru de modernizare a drumurilor din Craiova, atribuit în anul 2018 firmelor Erpia SA și Construcții Erbașu SA. De proiectarea străzii Teilor s-a ocupat asocierea Erpia SA – Romasco Concept SRL, iar „în faza de DALI au fost prinse cantități de lucrări estimative“. Așa că după elaborarea proiectului tehnic, au apărut diferențe între cantitățile de lucrări din DALI și cele din PT și de aici diferența de circa 765.000 de lei pentru care se cere acum votul consilierilor locali. Durata de execuție a lucrărilor este de 7 luni.
S-a scumpit modernizarea străzii Teilor. Cum este justificată creșterea valorii investiției
În referatul de aprobare a hotărârii se explică motivele pentru care a crescut valoarea investiției privind modernizarea străzii Teilor. Artera reprezintă, practic, continuarea urbană a Drumului Expres Craiova – Piteşti și face legătura dintre acesta cu bulevardul Carpenului și bulevardul Decebal, via Pasajul Gârlești. În document se precizează că a fost necesară corelarea structurii sistemului rutier al străzii Teilor cu cea a drumului expres Craiova – Piteşti.
Astfel, au fost recalculate cantitățile pe baza pofilelor curente și a detaliilor de execuție prin trecerea de la un drum cu 4 benzi rutiere (drumul expres) la unul cu două benzi (câte una pentru fiecare sens), motiv pentru care a trebuit ca lățimea părții carosabile a străzii Teilor să se mărească de la șase la șapte metri. De asemenea, s-a modificat și structura sistemului rutier, astfel încât să se poată prelua traficul drumului expres Craiova – Pitesti. Totodată, în curbe carosabilul a fost proiectat cu supralărgiri.
În continuare, pe strada Teilor a trebuit să se proiecteze canalizare pluvială „în vedere preluării apelor meteorice și descărcării acestora către colectorul de pe strada Carpenului“. „Inițial, pentru strada Teilor nu s-a putut prevede canalizare pluvială, întrucât apa meteorică nu avea unde să fie descărcată, fiind prevăzută doar rigolă simplă, iar scurgerea se făcea treptat, în sol“, se explică în document. Tot de aici aflăm că trotuarele la faza de proiectare DALI au fost amenajate pe o lungime mai mică, iar ulterior, la faza proiectului tehnic, ca urmare a solicitărilor Poliției Rutiere Dolj, au fost realizate trotuare pe ambele părți ale străzii și a fost suplimentată semnalizarea rutieră.