6.2 C
Craiova
duminică, 22 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalCNAIR caută alt constructor pentru DN 55 Craiova - Bechet

CNAIR caută alt constructor pentru DN 55 Craiova – Bechet

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a reziliat contractul cu firma italiană SECOL, care trebuia să finalizeze încă din 2019 lucrările de reabilitare a Drumul Naţional 55 Craiova – Bechet. Firma de construcţii s-a ocupat de asfaltarea drumului, dar a lăsat de izbelişte podurile. SECOL a avut de reabilitat cinci poduri, la Făcăi, Malu Mare, Secui, Murta şi Sadova. A lucrat la cel de la Secui şi s-a făcut că lucrează la Malu Mare. Un pod pe care se circulă cu restricţii de mai bine de patru ani.

CNAIR caută alt constructor pentru DN 55 Craiova – Bechet. Drumul Naţional (DN) 55 Craiova – Bechet ar putea să bată toate recordurile de întârziere în materie de reabilitare a unei şosele din România.

Contractul de aproape 80 de milioane de lei a fost semnat cu constructorul în noiembrie 2013, lucrările au demarat în 2015 şi s-au poticnit în 2019. De atunci şi până în prezent nu s-a mai lucrat, iar Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a ales, într-un final, varianta rezilierii contractului încheiat cu constructorul: Societa Edile Costruzioni e Lavori SA (SECOL). S-a întâmplat în data de 10 decembrie 2020, potrivit datelor oferite de CNAIR, însă asta abia după o serie de notificări din partea Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova, administratorul drumului, şi, bineînţeles, de promisiuni nenumărate din partea constructorului.

Contractul avea ca obiectiv „Consolidare şi amenajare scurgere ape DN 55 km 4+400 – km 71+100“, dar în cei cinci ani de la demararea lucrărilor firma SECOL s-a ocupat mai mult de asfaltarea drumului şi mai puţin de podurile şi podeţele de pe DN 55. De fapt, podurile au fost lăsate de izbelişte.

Contractul presupunea lucrări de consolidare la podul de la km 6 peste pârâul Valea Fetei (Făcăi), la podul de la km 11+552 peste Valea Ilenei (Malu Mare), la podul de la km 16+221 peste Valea Leului (Secui), la podul de la km 42+450 peste Valea Murta (Murta) şi la podul de la km 52+950 peste Valea Sadova (Sadova). Din toate acestea, constructorul a lucrat doar la podul de la Secui şi s-a făcut că lucrează la cel de la Malu Mare. Un pod pe care se circulă cu restricţii de mai bine de patru ani şi care parcă stă să se prăbuşească.

Podul de la Malu Mare, coşmarul şoferilor

Pentru şoferii care circulă zilnic pe drumul Craiova – Bechet, podul de la kilometrul 11, de pe raza comunei Malu Mare, s-a dovedit un adevărat coşmar. Pe aici se circulă cu restricţii, pe o singură bandă, încă din vara anului 2016. Podul trebuia consolidat până la sfârşitul lunii septembrie 2017, conform contractului iniţial, însă termenul s-a tot prelungit. DRDP Craiova dădea asigurări, prin primăvara anului 2019, că lucrările de pe DN 55 vor fi gata până la sfârşitul anului. Potrivit datelor pe care Direcţia le deţinea atunci, lucrările de pe DN 55 erau executate în procent de 73%. Pentru restul de lucrări, termenul de finalizare era estimat pentru luna noiembrie 2019.

La sfârşitul lunii martie 2019, firmei SECOL i-a fost comunicat programul de lucrări. Ordinul de reluare a lucrărilor a fost dat ulterior, pe 8 aprilie. „Antreprenorul se va mobiliza în teren, va asigura resursele, utilajele şi forţa de muncă necesare desfăşurării lucrărilor şi va executa lucrări conform programului şi bugetului alocat pe 2019“, se menţiona în acesta. În realitate, nu s-a întâmplat nimic, pentru că firma de construcţii nu şi-a trimis oamenii pe şantier.

La DN 55 Craiova - Bechet se lucrează din 2015. Podul de la Malu Mare, spre exemplu, trebuia consolidat şi reabilitat încă din 2017. A rămas în acelaşi stadiu şi în 2021.
La DN 55 Craiova – Bechet se lucrează din 2015. Podul de la Malu Mare, spre exemplu, trebuia consolidat şi reabilitat încă din 2017. A rămas în acelaşi stadiu şi în 2021.

La podul de la Malu Mare s-a lucrat puţin prin 2018 (sub pod), puţin prin august 2019 şi cam atât. Podul a ajuns într-o stare avansată de degradare, a existat chiar şi un protest al localnicilor pe această temă, dar lucrurile au rămas la fel. A venit apoi pandemia, iar firma SECOL nu a mai mişcat nici măcar o pietricică de pe DN 55. Într-un final, s-a ajuns la rezilierea contractului cu constructorul (10.12.2020).

CNAIR caută alt constructor pentru DN 55 Craiova – Bechet. Ce lucrări mai sunt de executat pe DN 55

Potrivit CNAIR SA, stadiul fizic actual al lucrărilor executate în cadrul contractului „Consolidare şi amenajare scurgere ape DN 55 km 4+400 – km 71+100“ este cumulat de 75,70%. Firma SECOL a lucrat mai mult la partea carosabilă, unde a mai rămas un rest de executat de 18,62%, şi la partea de scurgere a apelor (10,46% rest de executat). La celelalte lucrări, constructorul a rămas corijent. Mai ales la partea de poduri.

Firma care va obţine contractul pentru continuarea lucrărilor va trebui să reabiliteze podul de la Făcăi şi podul de lângă Sadova – unde nu s-a lucrat deloc, podul de la Murta (s-a executat doar 2% din lucrare) şi podurile de la Malu Mare şi Secui. La podul peste Valea Leului (Secui) ar mai fi de executat un rest de 33,34%, iar la cel de la Malu Mare un rest de 72,87%, potrivit datelor oferite GdS de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Constructorul va trebui să se ocupe, la final, şi de lucrările de siguranţa circulaţiei (marcaje, indicatoare rutiere, parapeţi metalici), care mai au un rest de executat de 86,67%.

La DN 55 Craiova - Bechet se lucrează din 2015. Podul de la Malu Mare, spre exemplu, trebuia consolidat şi reabilitat încă din 2017. A rămas în acelaşi stadiu şi în 2021.
La DN 55 Craiova – Bechet se lucrează din 2015. Podul de la Malu Mare, spre exemplu, trebuia consolidat şi reabilitat încă din 2017. A rămas în acelaşi stadiu şi în 2021.

Va găsi CNAIR un alt constructor în 2021?

Va găsi însă CNAIR în acest an un alt constructor pentru finalizarea lucrărilor la drumul Craiova – Bechet? Depinde de cât de repede se va mişca. „După rezilierea acordului contractual, etapa următoare este aceea de demarare a procedurii de achiziţie publică pentru execuţia lucrărilor rămase de efectuat din acest contract. Autorizaţia de Construire este în termenul de valabilitate“, susţine CNAIR.

Tot Compania explică însă că procedura nu poate începe până nu vor fi actualizate preţurile materialelor. „Anterior demarării procedurii, se vor actualiza listele de cantităţi necesare lucrărilor rămase de executat, având în vedere că cele din contractul reziliat sunt preţuri la nivelul lunii noiembrie 2012“, anunţă CNAIR.

CNAIR caută alt constructor pentru DN 55 Craiova – Bechet. Cât au costat lucrările executate de SECOL

Cât au costat până acum lucrările executate de SECOL pe DN 55 Craiova – Bechet? CNAIR a precizat, pentru GdS, că la obiectivul de investiţii „Consolidare şi amenajare scurgere ape DN 55 km 4+400 – km 71+100“ s-au executat lucrări în valoare de 45.276.160 de lei, fără TVA.

Însă, după rezilierea acordului contractual, DRDP Craiova „a procedat la aplicarea de penalităţi de întârziere şi, de asemenea, a acţionat în conformitate cu sub-clauza 15.4. Plata după Rezilierea de către Beneficiar – (c), privind recuperarea de la antreprenor a pierderilor şi daunelor suportate de către CNAIR SA“, după cum a precizat Compania.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS