Stațiile de sortare, compostare și transfer din Craiova și județul Dolj sunt nefuncționale deși au înghițit milioane de euro.
În Craiova există o stație de sortare modernă, cu tehnologie de milioane de euro, dar nefuncțională. În aceeași situație se află și stația de compostare. Amândouă au fost construite cu fonduri europene, lângă groapa de gunoi de la Mofleni. Costul lucrărilor s-a ridicat la suma de 34.781.830,86 lei, fără TVA, din care costurile de proiectare sunt de 180.674,60 lei. Staţia de sortare are o capacitate de 44.000 de tone pe an. Staţia de compostare are o capacitate de 18.000 tone pe an. Aceste lucrări s-au realizează în cadrul proiectului „Sistem de Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Dolj“, proiect finanţat prin Programul Operaţional Sectorial MEDIU 2007-2013.
Lucrările au început, undeva în anul 2015 și în 2017 stațiile erau inaugurate. Numai că anii au trecut și începând cu 1 iulie 2019 a intrat în vigoare legea privind obligativitatea colectării selective a deșeurilor pe patru fracții: plastic/metal, hârtie/carton, sticlă, deșeuri reziduale/amestecate/menajere, sub sancțiunea plății unor amenzi. S-a făcut vâlvă pe problema reciclării, atât la nivelul orașului, cât și în județ. Puține au fost însă cantitățile de deșeuri colectate selectiv și ulterior reciclate. Actualul operator de salubritate din Craiova a colectat și a vândut către societăți private deșeurile, fiindcă în oraș nu este operabilă o stație de sortare.
Într-o stare similară se găsesc și stațiile din județ construite și dotate tot pe fonduri europene. Este vorba de Stația de Transfer Filiași, Stația de Transfer Băilești, Stația de Transfer Dobrești, Stația de Transfer Calafat, Stația de Sortare Craiova-Mofleni, Stația de Compostare Craiova-Mofleni și Stația de Compostare Calafat.
Iridex-ul și EcoSud se bat pentru stații
Inițial pentru Stația de sortare din Craiova-Mofleni s-au “bătut”doi operatori, Iridex și EcoSud. Primul este operatorul care se ocupă de colectarea și transportul deșeurilor din județ. Al doilea operator este firma care administrează depozitul de la Mofleni. S-a organizat o licitație separat pentru desemnarea unui operator atât pentru preluarea celor două stații din Craiova cât și a celor din județ.
Trebuie precizat că în total sunt patru staţii de transfer, două staţii de compostare şi o staţie de sortare construite pe fonduri europene, prin Masterplanul de deşeuri. Toate sunt nefuncționale la acest moment. Este vorba de Stația de Transfer Filiași, Stația de Transfer Băilești, Stația de Transfer Dobrești, Stația de Transfer Calafat, Stația de Sortare Craiova-Mofleni, Stația de Compostare Craiova-Mofleni și Stația de Compostare Calafat.
La licitație au venit două societăți, Iridex şi cea de-a doua EcoSud-ul. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a dat undă verde Iridex-ului, iar Eco Sud SA a pierdut licitația.
S-a ajuns în instanţă, iar hotărârea dată de instanțăjudecători a fost să se reia licitația. ADI Ecodolj a procedat întocmai, a reluat licitația, având ca termen de deschidere a ofertelor data de 20 februarie 2020. Între timp, Eco Sud a contestat la tribunal documentaţia şi a cerut suspendarea licitaţiei până la pronunţarea instanţei. Prin urmare, deschiderea ofertelor a fost amânată până la decizia instanţei. Contestația EcoSud a fost respinsă în primăvara anului 2020, iar ADI ECODOLJ merge mai departe cu licitația.
Serviciul de Salubritate așteaptă bugetul ca să preia stațiile de sortare din Craiova și județ
Cum timpul trece și respectivele stații stau nefuncționale, degradându-se, inițiatorul Masterplanului, Consiliul Județean Dolj a căutat o cale de rezolvare. Prin urmare, în anul 2019 înființează Serviciul de Salubritate care se va ocupa de stațiile de colectare și sortare a gunoiului din județ. Delegarea este una temporară.