Un trotuar din zona zero a orașului Craiova se lasă de la o zi la alta. Dalele din beton se deplasează, iar siguranța și protecția pietonilor este pusă în pericol. Zona destinată trecătorilor este vălurită ca și cum ar fi un teren accidentat.
Este vorba de trotuarul de pe strada Arieș, în zona pasajului subteran. Aici se află și o stație RAT. Zona destinată pietonilor este vălurită, iar unele dintre dale sunt dislocate. Traficul este intens aici, iar atunci când treci prin zonă ai impresia că mergi pe un teren denivelat. Trotuarul, cuprins între clădire și carosabil și-a pierdut netezimea.
Într-adevăr pe trotuarul cu pricina este și o stație RAT. Aici opresc zilnic mai multe autobuze care circulă pe traseele Regiei de Transport Craiova. Sute de craioveni traversează zilnic trotuarul dărăpănat sau așteaptă aici mijloacele de transport în comun. Craiovenii nu-și explică din ce cauză trotuarul este plin de denivelări.
Pământul de sub dalele de pe trotuar se lasă
Alții cred că din cauza intervențiilor furnizorilor la rețelele de utilități sau din cauza pasajului subteran. din imediata vecinătate. Cert este că trotuarul este într-o continuă „transformare” ca și cum ar fi așezat pe nisipuri mișcătoare. E drept, în acest perimetru s-au mai făcut mici lucrări, o tonetă a fost reamplasată, s-a amplasat o bancă, au fost montați stâlpi de iluminat stradal. Poate, aceste intervenții neînsemnate au fost cauza denivelării trotuarului. O altă cauză ar putea fi intrevenția pentru îngroparea unor cabluri de energie electrică pentru iluminatul stradal sau la alte rețele de utilități.Lăsarea trotuarului se vede cu ochiul liber. Dalele de beton au începută să se deplaseze și în jurul clădirii din vecinătate. Între treptele de la scară și trotuar se cască acum o deschizătură de câțiva centimetri. Pământul de sub dalele din beton se prăbușește, iar acestea sunt din loc în loc înghițite. Trecătorii riscă să-și scrântească gleznele din cauza acelor dale deplasate. Nici accesul unei persoane în scaun cu rotile nu ar fi unul sigur.
Să fie de vină pasajul? Să fie de vină operatorii de utilități?
Nici în zona carosabilului covorul asfaltic nu arată prea bine. Acesta este străbătut de crăpături pe toată zona de oprire a autobuzelor, în alveolă. Până și bordura care delimitează trotuarul de carosabil este vălurită. Este un indiciu clar că atât sub carosabil, cât și sub trotuar pământul lucrează. Nici trepidațiile cauzate de trafic nu pot fi neluate în seamă. Carosabilul este în fapt plafonul pasajului subteran din centrul Craiovei.
Despre trotuar poți spune că dacă îl stăbați dai la propriu în gropi. Vinovați sunt asfaltatorii sau furnizorii de utilități care aveau obligația, în cazul unei intervenții, să aducă trotuarul la starea inițială. De cele mai multe ori, aceștia lasă în urma intrevențiilor pe care le fac un adevărat dezastru. Refacerea carosabilului sau a spațiului destinat pietonilor este mai tot timpul făcută, cum se spune pe românește „în dorul lelii”.
Furnizorii de utilități îl iau în brațe pe nu
Unul dintre furnizorii de utilități care a avut în utlima perioadă probleme cu avariile este Compania de Apă Oltenia.Numai că respectivul operator local spune că în ultimii ani nu a avut nici o intervenție în zona trotuarului, chiar dacă aici există conducte de apă și canal.
Furnizorul de căldură al orașului nu are în subteranul acestui trotuar conducte, prin urmare nu a intervenit.
Operatorii de energie electrică și gaze nu au precizat dacă au rețele care traversează trotuarul și dacă au efectuat lucrări de intrevenție la acestea, în ultima perioadă.
Operatorii uită de Regulamentul de spart străzi
În Craiova există un Regulament pentru traversarea prin spargere a străzilor, trotuarelor şi zonelor verzi din Craiova.Acesta obligă furnizorii de utilități caredistrug covorul asfaltic de pe carosabil sau trotuar, în urma unor intervenții să “readucă la starea inițială carosabilu ”.
A fost adoptat în august 2013 și prevede clar condițiile în care se poate sparge carosabilul. Iată ce se precizează în acest Regulament: