2.6 C
Craiova
duminică, 22 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCe obligaţii dispar la înscrierea în clasa pregătitoare

Ce obligaţii dispar la înscrierea în clasa pregătitoare

Copiii care împlinesc vârsta de şase ani după 1 septembrie se pot înscrie la clasa pregătitoare fără evaluare psihosomatică, iar şcolile nu mai organizează Ziua Porţilor Deschise. Dispare şi obligativitatea frecventării grupei mari la grădiniţă. Acestea sunt doar câteva din noile prevederi ale metodologiei pentru înscrierea în clasa pregătitoare anul acesta, aflată în fază de dezbatere publică. Conform actului normativ prima etapă de înscriere în clasa pregătitoare 2021 încep pe 15 martie și se termină pe 29 aprilie. Părinții vor afla pe 20 mai 2021 dacă cei mici au fost înmatriculați la școala dorită. Şi anul acesta se va face repartizarea la învăţători, aleatoriu.

Care sunt principalele noutăţi

Una dintre noutăţile din proiectul de metodologie anulează evaluarea psihosomatică efectuată de CJRAE în cazul copiilor care au urmat grădinița și care împlinesc 6 ani după 1 septembrie 2021 și până la 31 decembrie 2021. Concret, este nevoie de evaluarea psihosomatică doar pentru copiii care nu au frecventat grădinița și pentru cei care acum s-au întors în țară și vor înscrierea în clasa pregătitoare. Cei mici care au făcut grădinița și sunt în această grupă de vârstă se vor înscrie la școală pe baza unei recomandări eliberate de grădiniță.

O noutate adusă de noile reguli este dispariția evenimentului „Ziua porților deschise”, în cadrul căruia părinții puteau până anul acesta să viziteze școala și să stea de vorbă cu învățătoarele care preluau copiii nou intrați în clasa pregătitoare. În locul acestui eveniment, noile reguli spun că „toate unitățile de învățământ în care se va desfășura activitatea clasei pregătitoare în anul școlar 2021-2022 organizează acțiuni de promovare a ofertei școlii pe site sau prin afișare la avizierul școlii”.

Tot ca noutate înscrierea în clasa pregătitoare nu este condiționată de frecventarea grupei mari a învățământului preșcolar, prevede proiectul de Metodologie. Precizarea din documentul oficial vine în contextul în care grupa mare de grădiniță este obligatorie din anul acesta școlar, 2020-2021.

Proiectul de metodologie prevede că în cazul în care aplicația informatică semnalează că pentru copilul respectiv a mai fost depusă o cerere de înscriere la altă școală, înscrisă în baza de date, întrucât a fost validată, dosarul de înscriere nu este acceptat și rămâne valabilă opțiunea deja asumată pentru altă școală.

Cum se procedează în prima etapă de înscriere la clasa pregătitoare

Cererea-tip de înscriere se poate completa online, transmite prin e-mail, prin poștă sau se poate depune la secretariatul școlii. Prima etapă de înscriere ‘ în clasa pregătitoare și validarea fișelor de înscriere generate de aplicația informatică se realizează în perioada 15 martie –29 aprilie.


În situația completării online a cererii de înscriere sau a transmiterii prin e-mail sau prin poștă, părintele va transmite școlii și declarația-tip pe proprie răspundere cu privire la veridicitatea informațiilor introduse în cerere, precum și recomandarea de înscriere în clasa pregătitoare dacă cel mic va împlini 6 ani după 1 septembrie 2021 și nu a parcurs grădinița sau a revenit din străinătate acum.

Dacă cererea-tip de înscriere și documentele justificative sunt depuse direct la școală, atunci verificarea și validarea datelor introduse se face în prezența părintelui și a cel puțin unui membru din comisia de înscriere, conform unei programări realizate de către școală. Școala trebuie să asigure posibilitatea de programare telefonică a părinților pentru completarea sau validarea cererilor-tip de înscriere. Numărul de telefon la care părinții pot suna trebuie afișat la avizierul școlii, pe site-ul acesteia, dacă există, și pe site-ul inspectoratului școlar, se arată în regulile de anul acesta.

Cum se ajunge pe alte locuri decât cele din circumscripţie

În a doua fază, se procesează cererile părinților care cer înscrierea la o altă școală decât școala de circumscripție, pe locurile rămase libere. Admiterea sau respingerea cererilor acestora se realizează la nivelul comisiei de înscriere din școală, prin aplicarea criteriilor generale și specifice de departajare, iar listele finale sunt validate de către Consiliul de Administrație al școlii.

În a treia fază, sunt admiși la școala de circumscripție copiii ai căror părinți au solicitat înscrierea la o altă unitate de învățământ decât școala de circumscripție, dar nu au fost înmatriculați, din lipsă de locuri. Repartizarea acestora se realizează cu ajutorul aplicației informatice, dacă în cererea-tip de înscriere a fost bifată opțiunea de înscriere la școala de circumscripție, în cazul neadmiterii la școala solicitată.

La încheierea primei etape de înscriere se consideră locuri disponibile, pe lângă locurile rămase neocupate după a doua fază de repartizare, și locurile copiilor din circumscripția școlară respectivă care au fost înmatriculați la o altă școală, în faza a doua de înscriere, sau care nu s-au înscris în nicio unitate de învățământ în această etapă.

Lista copiilor înmatriculați după prima etapă se afișează la fiecare școală și pe site-ul inspectoratului școlar, conform calendarului înscrierii. Lista conține numele și prenumele candidaților înmatriculați. Locurile disponibile de la toate școlile sunt afișate la fiecare unitate de învățământ care școlarizează clasa pregătitoare și pe site-ul inspectoratului școlar.

În perioada mai -iunie va fi a doua etapă de înscriere la clasa pregătitoare 2021

Părinții care nu au fost cuprinși într-o școală în prima etapă de înscriere sau care nu au participat la aceasta etapă completează o nouă cerere-tip de înscriere în cea dea doua etapă, pentru locurile disponibile. Aceasta se desfăşoară în perioada 24-31 mai. Pe 3 iunie se afişează lista de cu numele elevilor.


În a doua etapă, cererile-tip de înscriere pot fi completate doar pentru școlile la care există locuri disponibile. În cererea-tip de înscriere pentru etapa a doua, părinții completează, în ordinea descrescătoare a preferințelor, maximum 3 opțiuni pentru școli la care mai există locuri disponibile. Părinții depun sau transmit cererea-tip de înscriere online sau la secretariatul școlii aflate pe prima poziție din cele 3 opțiuni exprimate pentru etapa a doua. Validarea cererii-tip de înscriere se face la școala aflată pe prima poziție din cele 3 opțiuni exprimate pentru etapa a doua.


Școlile analizează și soluționează apoi cererile părinților, aplicând o procedură specifică elaborată de inspectoratul școlar și aprobată de Consiliul de Administrație al inspectoratului școlar, pe baza criteriilor generale și a celor specifice de departajare, în limita locurilor disponibile. Această procedură specifică este afișată anterior la școli și pe site-ul inspectoratului școlar.

În perioada 1-10 septembrie ultima etapă care se rezolvă la Inspectoratul Şcolar

În situația în care mai există copii care nu au fost încă înscriși la nicio școală, inspectoratul școlar centralizează și soluționează cererile părinților legali acestor copii. Copiii care trebuie să își facă debutul școlar în anul 2021-2022, dar care nu au fost înmatriculați sau nu au participat la etapele anterioare de înscriere, sunt distribuiți de comisia județeană, „cu respectarea interesului educațional al copilului, a prevederilor prezentei metodologii și ținând cont de solicitările părinților”, a stabilit Ministerul Educației. „Distribuirea acestora se face la școala de circumscripție sau la altă unitate de învățământ pentru care optează părintele, pe locurile disponibile”, mai prevede metodologia.

După încheierea celei de-a doua etape, școlile analizează rezultatele cuprinderii copiilor în clasa pregătitoare, le compară cu rezultatele recensământului și informează comisiile cu privire la situația copiilor recenzați care nu sunt încă înmatriculați la o unitate de învățământ.

Dacă această analiză „demonstrează că există copii recenzați neînscriși în nicio unitate de învățământ, inspectoratele școlare și unitățile de învățământ, împreună cu autoritățile administrației publice locale și cu sprijinul organizațiilor nonguvernamentale, fac demersurile legale pentru asigurarea dreptului la educație al copiilor care trebuie să își facă debutul școlar în anul școlar 2021-2022”, prevede metodologia, care preia acest articol din regulile de anul trecut.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS