Autoritățile din Motru, Gorj, lansează un apel disperat către autoritățile centrale pentru salvarea de la faliment a furnizorului de apă caldă și căldură din municipiu.
Uzina de Agent Termic și Alimentare cu Apă (UATAA) din Motru are nevoie urgentă de suma de 9,2 milioane de lei pentru plata certificatelor de CO2 pentru noxele emise anul trecut. Certificatele trebuie să fie achiziționate până la data de 30 aprilie.
Este vorba de 50.000 de certificate de emsii de CO2, la un preț maxim de 40 de euro bucata. La nivelul bugetului local nu există suma de peste 9 milioane de lei pentru a achita taxa de poluare.
Din luna decembrie a anului trecut, primarul din Motru, Cosmin Morega, a făcut demersuri la nivel județean și pe lângă Ministerul Dezvoltării pentru alocarea de fonduri. Uzina de Agent Termic și Alimentare cu Apă din Motru este singurul operator din municipiu, iar surse alternative de încălzire nu există. Societatea este în insolvență de 4 ani, iar pe 24 aprilie se va încheia această perioadă. UATAA Motru este poluator pentru că utilizează cărbune pentru a produce agent termic.
Faliment direct, în lipsa banilor
Primarul Cosmin Morega spune că mai este foarte puțin până la data limită de achiziție a certificatelor de CO2. După 30 aprilie se vor aplica amenzi de 100 de euro pe zi pentru fiecare certificat necumpărat. Uzina nu a reușit să cumpere măcar un singur certificat. De serviciile UATAA Motru beneficiază nu numai locuitorii orașului, dar și instituțiile publice și agenții economici, inclusiv școlile și spitalul municipal.
„Această Uzină este societatea care asigură agentul termic și apa caldă în condiții bune, fără întreruperi cu zilele, cum a fost la București. Dacă au fost întreruperi, au fost scurte. Observăm că nu există o voință pentru a ajuta UATAA. Avem nevoie de 50.000 de certificate de CO2. O valoare mare 9,2 miloane de lei la 40 de euro certificatul. Dacă vor crește valoarea vom avea și mai mult de plată. Am făcut solicitări în decembrie și ianuarie către Prefectură și CJ. S-a ajuns până la Ministerul Dezvoltării. Ultimul răspuns a fost că nu a fost aprobat Bugetul. Acum e aprobat, ce se întâmplă? Sunt 15.000 de persoane care depind de UATAA, 4.700 de apartamente, două licee, grădinițele, primăria, poliția, direcția de taxe, spitalul, Fac un apel pentru sprijin de la Guvern, să fie alocate sumele necesare. Cu totul ar fi nevoie de 13 milioane de lei, dar măcar să primim banii pentru certificate. Este o companie de servicii publice în insolvență. Ieșim din insolvență și intrăm direct în faliment, dacă nu primim banii”, a declarat Cosmin Morega, edilul din Motru.
Primăria a aprobat și un proiect pentru modernizarea UATAA Motru, în valoare de 40 de milioane de lei, dar nici pentru acesta nu există sursă de finanțare