Cât mai au craiovenii de așteptat până să circule cu autobuzele electrice? Acestea, opt la număr, au ajuns în Craiova începând cu luna ianuarie a acestui an. Până la această dată nu au fost scoase pe traseele RAT-ului. Primăria Craiova spune că noile mijloace de transport în comun “sunt în analiză la comisia de recepție”. Ulterior printr-o hotărâre a Consiliului Local acestea vor intra în administrarea RAT.
Primarul Craiovei anunţa în luna februarie că restul de autobuze electrice va ajunge însă în custodia RAT mai devreme decât era prevăzut în contract.
Primul autobuz electric a venit în luna ianuarie
Autobuzele electrice care au fost furnizate Craiovei de producătorul polonez Solaris, în baza contractului de 76.004.854,72 lei (fonduri europene) atribuit în aprilie 2020, întârzie să apară pe traseele RAT. Solaris a trimis la Craiova primul autobuz electric articulat în data de 27 ianuarie. După înmatriculare, acesta urma să circule pe Traseul 9: Craiovița Nouă – Teatrul Național – Institut – Aeroport – Metro și retur. La acel moment primarul Craiovei spunea:
La rândul său, directorul RAT Craiova, Marcel Tănăsescu declara:
Timpul s-a scurs, au trecut două luni şi jumătate şi autobuzul nu şi-a făcut apariţia pe străzile oraşului.
Încă opt și încă opt autobuze electrice
Ulterior, alte şapte autobuze electrice au ajuns în parcul auto al RAT-ului. Autobuzele urmează să circule pe traseele 1 (Gară – Romanești și retur), 3b (Craiovița stația 15 – Bănie și retur) și traseul 9 (Craiovești – Metro și retur).
Din totalul de opt autobuze electrice nici unul nu circulă azi pe străzile oraşului.
Comisia de recepţie se constituie printr-o dispoziţie a primarului. Aceasta face recepţia mijloacelor de transport, în urma căreia atribuie calificativ corespunzător noilor achiziţii. Respectiva comisie de recepţie propune încadrarea acestor autobuze în rândul mijloacelor fixe aparţinând domeniului privat al municipiului Craiova.
Ce prevede contractul cu firma poloneză
Primăria Craiova şi firma Solaris Bus and Coach SA din Polonia au semnat, în aprilie 2020, contractul de achiziţie pentru cele 16 autobuze electrice. Finanţarea este asigurată prin programul european – MOTRIC 1, pentru care municipalitatea asigură o contribuţie de 320.000 euro. Potrivit reprezentanţilor primăriei, autobuzele electrice au 18 metri lungime, 2,55 m lăţime şi 3,48 m înălţime. Au o capacitate de 40 de locuri pe scaune şi 94 locuri în picioare, un loc pentru persoanele cu dizabilităţi. Sunt dotate cu aer condiţionat, cu 8 camere de supraveghere video, cu prize de încărcare pentru device-uri pasageri.
Pe lângă cele 16 autobuze electrice, proiectul presupune şi instalarea a 16 staţii de încărcare lentă şi 4 staţii de încărcare rapidă pentru acestea.
Proiectul mai prevede şi semaforizarea şi includerea în sistemul actual de management al traficului a 5 intersecţii de pe traseele de autobuz.