6.2 C
Craiova
duminică, 22 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalGata cu procesele. Vin tramvaiele Craiovei?

Gata cu procesele. Vin tramvaiele Craiovei?

Curtea de Apel București a respins toate cererile de revizuire depuse de firmele care au participat la licitația privind furnizarea a 17 tramvaie de 25 de metri destinate transportului public din Craiova. Asta ar însemna că producătorul desemnat de Ministerul Dezvoltării, e drept după alte contestații și decizii ale instanței, ar trebui să semneze contractul de furnizare a tramvaielor.

Vin tramvaiele Craiovei? După aproape doi ani și jumătate de la lansarea licitației pentru achiziția a 17 tramvaie de circa 25 de metri pentru transportul public din Craiova, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei ar putea semna, în sfârșit, contractul cu producătorul desemnat: Pojazdy Szynowe Pesa (Polonia).

Licitația s-a transformat în ultimul an într-o adevărată telenovelă, cu contestații la CNSC, un proces de lungă durată la Curtea de Apel București (CAB), și cu un deznodământ care atârna, la un moment dat, de un fir de ață. În cele din urmă, lucrurile par să se fi lămurit.

Curtea de Apel București a respins, recent, toate cererile de revizuire depuse de firmele participante. Asta după ce instanţa s-a mai pronunţat odată în acest caz, dar producătorii care se luptau pentru contractul de 170 de milioane de lei (fără TVA) au apelat la căile extraordinare de atac. Unii au ales contestaţia în anulare, alții au cerut revizuirea hotărârii definitive a CAB din data de 10 decembrie 2020.

Cum a pornit „nebunia“

Licitaţia pentru cele 17 tramvaie derulată de Ministerul Dezvoltării a demarat în ianuarie 2019. Tocmai când se părea că lucrurile au intrat pe făgaşul normal odată cu apariţia ofertelor, patru la număr (e drept, la a treia strigare), şi stabilirea firmei câştigătoare, situaţia s-a complicat. Craiova urma să primească tramvaiele din Ucraina, de la firma Tatra-Yug, desemnată câştigătoare de către minister în august 2020. Contestaţiile formulate de firmele perdante şi o decizie a Curţii de Apel Bucureşti au dus la inversarea clasamentului final al ofertelor, iar câştigători au ieşit polonezii de la Pojazdy Szynowe Pesa. Asta s-a întâmplat în februarie 2021. De aici a pornit „nebunia“.

Disputa dintre Tatra-Yug (Ucraina), Bozankaya Otomotiv (Turcia) şi Pesa (Polonia), trei dintre cele patru firme înscrise la licitaţie care s-au considerat nedreptăţite de Ministerul Dezvoltării, a ajuns la Curtea de Apel București în octombrie 2020. Instanța a avut nevoie de şase termene pentru a analiza punctele de vedere transmise atât de cele trei firme, cât şi de către minister.

În final, Curtea a respins plângerile, ca nefondate (10 decembrie 2020). Așa că a rămas în picioare decizia Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, care a obligat ministerul să recalculeze punctajele celor trei firme. Un procedeu în urma căruia clasamentul final s-a schimbat, iar câştigătoare a ieșit firma Pojazdy Szynowe Pesa, în detrimentul ucrainenilor de la Tatra-Yug.

Vin tramvaiele Craiovei? Ce a decis acum Curtea de Apel București

Firma din Ucraina a apelat la o cale extraordinară de atac – revizuirea şi a implicat în proces atât Ministerul Dezvoltării, cât şi rivalele Bozankaya Otomotiv şi Pesa. Primul termen a fost stabilit pentru data de 7 aprilie. Acelaşi lucru l-au făcut şi turcii de la Bozankaya. Chiar în aceeaşi zi cu Tatra-Yug (22 februarie 2021), Bozankaya Otomotiv a cerut revizuirea hotărârii CAB din 10 decembrie 2020, chemându-i în instanţă pe toţi cei implicaţi: Ministerul Dezvoltării, Tatra-Yug şi Pojazdy Szynowe Pesa. Bozankaya a mai depus și o contestație în anulare.

Vin tramvaiele Craiovei? Tramvai produs de Pojazdy Szynowe Pesa
Tramvai produs de Pojazdy Szynowe Pesa

Ce a urmat? Contestația celor de la Bozankaya s-a judecat mai repede. La fel și revizuirea. Decizia definitivă a venit încă din data de 19 aprilie. „Admite excepţia inadmisibilităţii. Respinge contestaţia în anulare, ca inadmisibilă. Definitivă“, se arăta în soluția pe scurt a Curții de Apel București. La sfârșitul lunii trecute, CAB s-a pronunțat și în cazul revizuirii cerute de Tatra-Yug. „Respinge excepțiile inadmisibilităţii revizuirii, ca nefondate. Respinge cererea de revizuire, ca nefondată. Definitivă“, a fost soluția pe scurt a CAB.

Asta ar însemna că producătorul desemnat ultima dată de Ministerul Dezvoltării, în speță Pojazdy Szynowe Pesa, ar trebui să semneze contractul de furnizare a tramvaielor pentru Craiova. Astfel, dacă nu vor mai apărea și alte complicații, cele 17 tramvaie destinate transportului public în comun din Bănie ar urma să fie furnizate de firma poloneză Pesa.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS