Veşti foarte proaste despre finalizarea primului tronson al Drumului Expres Craiova-Piteşti. Reprezentantul firmei italiene, Tirenna Scavi, care se ocupă de lucrări, a anunţat, miercuri, într-o conferinţă de presă, că termenul de finalizare a lucrărilor la tronsonul I al Drumului Expres Craiova-Piteşti se decalează cu un an.
Este gata doar puţin peste un sfert din lucrare
În această perioadă, stadiul lucrărilor la acest tronson al Drumului Expres Craiova-Piteşti, care va avea o lungime de 17,7 kilometri, ar fi trebuit să fie la aproximativ 70%. Însă, procentul nu este nici pe departe cel scontat. Firma Tirenna Scavi a ajuns doar la procentul de 27,29% din proiect. De vină ar fi anumite autorizaţii de construcţie legate de existenţa unor sonde de gaze pe zona în care se fac lucrări. „Faţă de ce prevede contractul semnat este un procent mic. Contractul prevede ca noi să terminăm acest tronson în decembrie, anul acesta. Dar nu se va întâmpla acest lucru din cauză că nu toate autorizaţiile de construcţie au fost date la termenul la care trebuia, din diverse motive care nu depind nici de constructor, nici de beneficiar, nici de consultant. Proiectul nostru s-a suprapus, practic, unui proiect de interes naţional, mult mai important decât al nostru. Este vorba despre nişte sonde de gaz. Există normative care nu permit executarea de lucrări în proximitatea unor sonde de gaz, din motive de siguranţă. Sunt, practic, depozite naturale de gaz. Pe 15 iunie am obţinut, ultima autorizaţie de construcţie care era necesară“, a spus Davide Pes, reprezentantul firmei Tirenna Scavi.
Noul termen de finalizare va fi, practic, decembrie 2022. Însă, nimeni nu garantează că pe parcurs nu vor apărea şi alte probleme. Reprezentanţii tuturor părţilor implicate în acest proiect spun că această amânare nu poate fi considerată o întârziere, cu o prelungirea a termenului de execuţie, tocmai din cauza acelor sonde. Firma italiană a precizat că din punct de vedere financiar nu există întârzieri şi că toate plăţile sunt făcute la zi.
Nu se găsesc muncitori calificaţi
O altă problemă cu care se confruntă firma constructoare este lipsa muncitori calificaţi în conducerea de utilaje mari. „Avem dificultăţi legate de forţa de muncă specializată. Este vorba de operatori de utilaje mari. Majoritatea oamenilor din această zonă, specializaţi, sunt plecaţi în străinătate. Şi mai este o problemă. Zilnic facem angajaări, dar tot zilnic avem şi demisii din rândul oamenilor specializaţi pe care am reuşit să îi găsim. Din păcate, dacă găsesc de lucru în străinătate, preferă să plece. Nu pot să fiu sigur că pe viitor nu vor mai fi probleme, eu caut zilnic muncitori. Media este de 10 anagajări şi 10 demisii în fiecare zi. La capitolul muncitori necalificaţi nu sunt probleme, se găsesc“, a mai declarat Davide Pes.
Peste 50% din muncitorii specializaţi nu sunt din zona Olteniei
Din cauza lipsei muncitorilor calificaţi din zona noastră, firma italiană a apelat la serviciile unor muncitori veniţi din diverse zone ale ţării, chiar şi din străinătate. „Acum avem în jur de 300 de muncitori şi aproximativ 170 de utilaje. Din păcate, în momentul de faţă, 10 utilaje sunt oprite din lipsă de muncitori. Ieri (n.r. marţi) a plecat ultimul operator de pe greder. Am încercat să discutăm, să îi mărim salariul, însă el a vrut neapărat să plece în străinătate cu familia. E greu să se lucreze în construcţii. E soare, multă căldură, praf. Vin, încearcă, apoi pleacă şi se anajează în alt domeniu. Noi încercăm să şi specializăm muncitori, investim bani în ei. Dar, din păcate, după ce învaţă, îşi dau demisia. Tebuie tot timpul să o luăm de la capăt. Mai mult de 50% din muncitorii noştri specializaţi nu sunt din această zonă. Am adus forţă de muncă specializată şi din Cluj şi din Iaşi şi din Italia sau Ungaria. Încercăm mereu să rezolvăm, însă nu putem spune că nu este o problemă din acest punct de vedere. Dificultatea aceasta este la nivel de ţară“, a mai menţionat Davide Pes.
Situl arheologic descoperit nu întârzie lucrările, deocamdată
La începutul acestui an a fost identificat un sit arheologic pe zona lucrărilor tronsonului. În luna aprilie au început lucrările la acest sit, care s-a dovedit mult mai complex faţă de aşteptările specialiştilor.
Astfel, în loc 12 săptămâni de lucru, cât se preconizaseră iniţial, se va ajunge la 21 de săptămâni până la final. Însă, costructorul spune că acest lucru nu va întârzia lucrările. „S-a găsit şi un sit arheologic care nu era prevăzut şi care este destul de important. Nimeni nu ştia că în această zonă există un astfel de sit, care se află exact în zonele cu sondele de gaz. În momentul de faţă, durata de cercetare şi descărcare a sitului nu comportă o problemă care să provoace întârzieri, deocamdată. Dacă va fi respectat termenul dat de reprezentanţii muzeului, ei ar trebui să termine descărcarea în luna septembrie. Dar nici ei nu pot garanta acest lucru pentru că se sapă şi se cercetează în continuare şi nu se ştie dacă vor mai găsi sau nu ceva. Avem o colaborarea foarte bună cu reprezentanţii muzeului de la la Alba Iulia, cei care se ocupă de acest sit. Asta înseamnă că noi le spunem ce priorităţi avem, adică zona unde trebuie să executăm lucrări urgent şi procedăm pe raport arheologic parţial. Adică ei eliberează mai întâi zonele în care noi avem nevoie de lucrăm“, a mai adăugat reprezentantul Tirenna Scavi.
Vă reamintim că, în luna martie a acestui an, constructorul era mult mai optimist şi promitea că, în această toamnă, se va începe turnarea primului strat de asfalt pe zona unde lucrările au fost începute în 2020.