Furnizorul celor 30 de autobuze electrice pentru transportul în comun din Craiova va fi decis de Curtea de Apel. Ieri a fost primul termen în procesul intentat Primăriei Craiova de către una dintre firmele participante la licitaţie şi descalificate de municipalitate. Primăria a ales ca furnizor firma turcă BMC Truck & Bus, dar Anadolu Automobil s-a opus. După ce contestaţia i-a fost respinsă de CNSC, disputa s-a mutat la Curtea de Apel Craiova. Cauza a fost amânată la prima înfăţişare, un nou termen în proces fiind stabilit pentru 20 iulie.
Aşa cum Gazeta de Sud anticipa în urmă cu mai bine de o lună, societatea care va furniza Craiovei 30 de autobuze electrice cu lungimea de 12 metri, la pachet cu 30 de staţii de încărcare lentă şi șapte staţii de încărcare rapidă, va fi decisă de instanţă. Curtea de Apel Craiova va fi cea care va stabili dacă primăria a procedat corect sau nu atunci când a desemnat drept câştigătoare a licitaţiei firma BMC Truck & Bus.
De fapt, turcii de la BMC au fost singurii care au rămas în cursă, după ce municipalitatea a respins din start alte cinci oferte. La licitaţia demarată în urmă cu un an se înscriseseră şase producători: cinci din Turcia – Anadolu Automobil, BMC Truck&Bus, asocierea Bozankaya Otomotiv – Sileo GmbH (firmă din Germania), Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret şi Temsa Ulasim Araclari San Tic, plus polonezii de la Solaris Bus & Coach.
Primăria Craiova a ales furnizorul celor 30 de autobuze electrice: BMC Truck&Bus
Cum, necum, în lupta pentru contractul de circa 92 de milioane de lei (fonduri europene) a mai rămas doar BMC Truck&Bus, firma de la care Craiova a cumpărat cele 38 de autobuze Diesel Euro 6. Iniţial, după ce a descalificat cinci din cei șase producători participanți, primăria a anulat procedura (februarie 2021). BMC a contestat decizia primăriei, iar Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) i-a dat dreptate şi a dispus „anularea deciziei de anulare a procedurii“.
Consiliul a considerat că decizia anulării „nu este justificată“, aşa că s-a ajuns la selectarea unicului furnizor rămas în competiţie: BMC Truck&Bus. Oferta turcilor a trecut apoi rapid prin ambele evaluări, tehnică și financiară, iar pe 19 mai a fost selectată drept câștigătoare. Când se pregătea însă să anunţe marele câştigător, au apărut contestaţiile.
CNSC a dat dreptate Primăriei Craiova
Una dintre firmele participante la licitația pentru cele 30 de autobuze electrice, Anadolu Automobil, a contestat la CNSC decizia de atribuire a contractului firmei BMC. Anadolu a susținut că Primăria Craiova nu i-a solicitat niciun fel de clarificare în privința autobuzelor electrice oferite și că a fost decalificată pentru o cerință care putea fi lămurită rapid. În contestaţia sa, Anadolu Automobil a precizat că primăria nu i-a transmis în ce constă neconformitatea ofertei sale şi că, după ce Consiliul a anulat anularea, primăria trebuia să reia procedura, dar cu analizarea tuturor ofertelor primite. În plus, a considerat că autoritatea contractantă a favorizat firma BMC, considerând oferta acesteia conformă „fără a solicita vreunui alt ofertant clarificări“.
Anadolu a mai subliniat în contestaţie că BMC a oferit un autobuz prototip, care nu a fost produs în serie, producţia urmând să înceapă după semnarea contractului de achiziţie. De asemenea, a atacat şi preţul, unul extrem de mic, pentru care primăria nu ar fi cerut niciun fel de clarificare.
În replică, Primăria Craiova a explicat că a postat în SEAP raportul procedurii şi că fiecare participant a avut acces la el. Mai mult, CNSC nu ar fi impus obligaţia de a reevalua propunerile tehnice. În final, primăria a catalogat toate criticile primite ca nefondate, precizând şi că, dacă s-ar relua procedura, Anadolu Automobil nu ar avea oricum nicio şansă să câştige. Până la urmă, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a dat dreptate Primăriei Craiova, repingând toate solicitările formulate de contestatari.
Curtea de Apel se pronunță pe 20 iulie
Anadolu Automobil nu s-a lăsat şi a ales calea instanţei. Primul termen în procesul intentat Primăriei Craiova, aflat pe rolul Curţii de Apel, a fost ieri. Magistraţii au amânat însă judecarea cauzei pentru data de 20 iulie, din cauza lipsei documentaţiei de la CNSC.
Contractul de furnizare a celor 30 de autobuze electrice destinate transportului public din Craiova este, aşadar, la mână instanţei. Va fi BMC producătorul acestor autobuze sau procedura va fi reluată? Decizia aparţine judecătorilor de la Curtea de Apel Craiova.