Străzile cârpite ale Craiovei au devenit inamicul public numărul unu pentru şoferi. Asta pentru că orice intervenţie asupra carosabilului efectuată de furnizorii de utilităţi lasă urme adânci în asfalt.
Mai bine spus, strada nu mai este adusă niciodată la starea iniţială, cu toate că, în Craiova, există un Regulament în acest sens. De fiecare dată însă, repararea străzii lasă de dorit: ori este făcută prost, ori se lasă aşteptată. Situaţii de acest fel sunt multe în Craiova şi formează o realitate paralelă cu cea prezentată de primărie. Edilul Lia Olguţa Vasilescu postează aproape zilnic, pe Facebook, imagini cu străzi, parcări şi curţi ale şcolilor asfaltate ca în palmă. Lucruri reale, dar Craiova are şi o altă faţă: cea a străzilor făcute praf.
O astfel de imagine ne-a fost sesizată şi de către un cititor GdS şi postată, de asemenea, pe reţelele de socializare.
„Sunt câteva aspecte pe care aş dori să le specific în această «minunată» Craiova… Pe strada Vasile Alecsandri, în faţa Penitenciarului de maximă siguranţă, s-a spart strada acum mai bine de o lună și jumătate şi aşa a rămas. Strada perpendiculară pe ea, respectiv Banu Mihalcea, este praf de la un capăt la altul, tot de o lună și mai bine. Pe strada B.P. Haşdeu iar s-a spart țeava de apă, pe strada Rovine sunt o grămadă de gropi… Pe strada Nicolae Iorga au fost făcute reparații de mântuială, pe strada Frații Golești, la intersecția cu Iorga, reparată acum 3-4 săptămâni, a apărut o denivelare…
Chiar sunteți incapabili să faceți reparații cum trebuie? Chiar nu există un control al calității, în urma căruia să fie traşi la răspundere executanții? Treziți-vă, dragi consilieri, directori, primar, viceprimari şi fiţi cu adevărat în sprijinul cetățenilor acestei urbe!“, a fost mesajul postat de un craiovean pe Facebook.
Cum arată străzile cârpite ale Craiovei
Într-adevăr, pe strada Vasile Alescandri se văd şi acum urmele unde asfaltul s-a rupt sub greutatea unei maşini care transporta deținuți. Asta se întâmpla pe 22 iunie, dar carosabilul nu a fost nici până acum adus la starea iniţială. Şi strada Banu Mihalcea indicată de cititorul GdS arată ca după bombardament, după o intervenţie la partea carosabilă.
Pe strada Bogdan Petriceicu Haşdeu s-a lăsat asfaltul, după ce a fost remediată o avarie, în timp ce strada Nicolae Iorga a rămas cu o denivelare serioasă, după ce asfaltul a fost cârpit în urma unei avarii. Iar astfel de cârpeli sunt multe pe străzile din Craiova, spre disperarea şoferilor.
Ce prevede Regulamentul pentru traversarea prin spargere a străzilor
Primăria Craiova a întocmit în acest an un Regulament pentru traversarea prin spargere a străzilor, trotuarelor și zonelor verzi din municipiu. Regulamentul care vizează tocmai astfel de situaţii este în vigoare, numai că el ar trebui şi aplicat. Potrivit acestuia, constructorii care sparg străzile au obligaţia de a „aduce zona de intervenţie la cota de carosabil neafectat de săpătură, după repararea avariei, înlocuirea materialului contaminat cu nisip și material granular, compactarea terenului de fundare şi emiterea imediată a comenzii de refacere a betonului asfaltic/beton rutier”.
„Aducerea la starea iniţială a sistemului rutier afectat se va executa din acelaşi material existent înainte de spargere în maxim 48 de ore de la aducerea la cota de carosabil neafectat de săpătură, atunci când condiţiile tehnice şi meteo o permit“, se precizează în Regulament. Un lucru de care nu se ţine însă cont, având în vedere chiar situaţiile prezentate mai sus, unde străzile aşteaptă să fie aduse la starea iniţială de mai bine de o lună.
Străzile cârpite ale Craiovei, chinul şoferilor. Ce amenzi pot primi constructorii
După cum se ştie, beneficiarii sau executanţii lucrărilor tehnico-edilitare care afecteaza domeniul public au obligatia de a încheia contracte de refacere a domeniului public cu o firmă specializată în lucrări de drumuri agreată de Primăria Craiova. Tocmai aceste firme sunt cele care lasă străzile în starea descrisă mai sus. Tot potrivit Regulamentului, firmele care repară străzile după furnizorii de utilităţi sunt obligate să întreţină îmbrăcămintea sau umplutura pe cheltuială proprie, indiferent de valoare, în termenul de garanţie de doi ani.
În schimb, conform Regulamentului întocmit de primărie, pentru străzile în garanţie lucrările de investiţii se pot executa numai cu refacerea în totalitate a carosabilului (stratul de uzură) / trotuarului afectat, cât şi a marcajului rutier şi asta numai cu societatea care are în garanţie strada sau cu acordul scris al acesteia. Aici ar trebui să insiste mai mult autorităţile locale, mai ales că au la dispoziţie şi sancţiuni. E drept, cam mici în comparaţie cu bugetul unei firme de construcţii. Amenzile prevăzute în Regulament sunt de la 2.000 de lei, la 2.500 de lei.