0.6 C
Craiova
luni, 23 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalPariul mortal al Olguţei Vasilescu

Pariul mortal al Olguţei Vasilescu

Pariul mortal al Olguţei Vasilescu. Limitatoare de viteză sau covor antiderapant termoplastic. Acestea ar fi cele două variante pe care Primăria Craiova le are la dispoziţie pentru a marca trecerile de pietoni din intersecţiile cu risc de producere a accidentelor. Primarul Lia Olguţa Vasilescu a pariat pe cea de-a doua variantă. Un astfel de covor era trasat şi la trecerea de pietoni de pe bulevardul Dacia, intersecţia cu strada 1 Decembrie 1918, unde, în weekend, o femeie a fost accidentată mortal. O trecere de pietoni considerată de Poliţia Rutieră una cu risc de accidente.

IPJ Dolj ruga încă din 2020 autorităţile locale să ia în calcul montarea unor limitatoare de viteză aici şi în alte 25 de intersecţii din Craiova. Primăria a ales varianta aplicării unui covor antiderapant termoplastic. Nu a fost de niciun folos, iar o femeie şi-a pierdut viaţa. „Eu nu sunt de acord cu limitatoarele de viteză, sub nicio formă. Suntem de acord ca la trecerile de pietoni să fie pus acel material antiderapant“, susţinea recent Olguţa Vasilescu.

Tragedia de pe bulevardul Dacia

O tragedie care a avut loc weekend-ul trecut pe o trecere de pietoni din Craiova a adus din nou în prim plan ideea montării de limitatoare de viteză în intersecţiile considerate cu risc de producere a accidentelor. În data de 14 august, o femeie a fost accidentată grav pe trecerea de pietoni de pe bulevardul Dacia, intersecţia cu strada 1 Decembrie 1918. Femeia a decedat la spital, la puţin timp după accident.

„Poliţişti din cadrul Biroului Rutier Craiova au fost sesizaţi cu privire la faptul că pe bulevardul Dacia avut loc un accident rutier. La faţa locului poliţiştii au constatat că un bărbat de 68 de ani, din Craiova, în timp ce conducea un autoturism pe bulevardul Dacia, la intersecția cu strada 1 Decembrie 1918 ar fi accidentat o femeie, care s-ar fi angajat în traversarea străzii pe marcajul pietonal. La fața locului s-a deplasat un echipaj de ambulanță, care a transportat victima la spital, aceasta fiind inconștientă”, anunţa IPJ Dolj, într-un comunicat. La scurt timp, IPJ revenea cu informația privind decesul femeii lovite pe trecerea de pietoni.

Teodor Sas, atac la Olguța Vasilescu

Moartea femeii a stârnit imediat reacţii pe reţelele de socializare. Primul care a luat atitudine a fost Teodor Sas, consilier local din partea PNL, cel care, chiar în ultima şedinţă de Consiliu Local, a avut o discuţie aprinsă cu primarul Craiovei pe această temă.

„În urmă cu doar două săptămâni, primarul Craiovei declara în cadrul şedinţei de Consiliu Local că nu este de acord cu montarea de relantoare de viteză la trecerile de pietoni unde se produc accidente rutiere, pentru că, citez: «Deocamdată eu sunt primarul oraşului, ştiu că nu vă convine», deşi a fost informată că sunt accidente în acele zone. Din păcate, astăzi (14 august – n.r.), pe una din trecerile de pietoni comunicată ca fiind cu risc ridicat de către Serviciul Rutier al IPJ Dolj s-a produs un accident mortal de circulaţie, iar mama unei colege, medic, a decedat.

Câte astfel de accidente trebuie să mai aibă loc pentru ca un astfel de primar să înţeleagă importanţa unor măsuri menite să salveze vieţile unor oameni, cu atât mai mult cu cât decizia de a monta aceste relantoare de viteză în locurile periculoase aparţine unor specialişti, membri în Comisia de Sistematizare a Circulaţiei, şi nu unui primar“, a fost mesajul lui Teodor Sas, ca atac la primarul Lia Olguța Vasilescu.

IPJ Dolj recomanda limitatoarele de viteză…

Afirmaţiile lui Teodor Sas au în spate două adrese transmise de Serviciul Rutier al Inspectoratului de Poliţie al Judeţului (IPJ) Dolj. Una în februarie 2020, adresată chiar Primăriei Craiova, cealaltă în mai 2021, adresată unui grup de consilieri locali PNL. Ambele se refereau la accidentele produse în anul precedent, pe trecerile de pietoni din Craiova. „În 2019, pe trecerile de pietoni din Craiova s-au produs 110 accidente, soldate cu şase morţi, 28 de răniţi grav şi 85 de răniţi uşor, cauza conexă fiind viteza neregulamentară“, se arăta în adresa IPJ Dolj din 2020.

Aici erau menţionate şi 26 de intersecţii cu risc ridicat de accidente, printre care se afla şi intersecţia bulevardului Dacia cu strada 1 Decembrie 1918. „În acest sens, pentru prevenirea producerii unor astfel de evenimente vă adresăm rugămintea ca, în calitate de administrator al drumului public, să analizaţi oportunitatea amplasării de limitatoare de viteză în zona trecerilor de pietoni menţionate. Apreciem disponibilitatea de care aţi dat dovadă prin amplasarea limitatoarelor de viteză la trecerea de pietoni de la intersecţia străzii Horia cu strada Nanterre, precum şi la trecerea de pietoni de la intersecţia străzii Buciumului cu strada Vasile Alecsandri, unde după luarea acestor măsuri nu s-au mai produs accidente soldate cu victime omeneşti“, se mai menţiona în adresa Serviciul Rutier Dolj din 2020. 

… Olguţa nu le agreează

IPJ Dolj a analizat, apoi, şi anul 2020, unul care nu poate fi chiar de referinţă, având în vedere pandemia de coronavirus şi restricţiile impuse în acest context. Cu toate acestea, anul trecut pe trecerile de pietoni din Craiova s-au produs 70 de accidente, din care au rezultat doi morți, 19 răniţi grav şi 54 de răniţi uşor, potrivit raportului Serviciului Rutier. În adresa din 2021, IPJ Dolj pomenea de 24 de intersecţii unde ești în pericol ca pieton, chiar dacă traversezi regulamentar. Şi pe această listă se afla trecerea de pietoni de la intersecţia bulevardului Dacia cu strada 1 Decembrie 1918. 

Pariul mortal al Olguţei Vasilescu
Olguța Vasilescu nu este de acord cu limitatoarele de viteză

În ciuda celor două liste cu intersecţiile periculoase şi a recomandărilor Poliției Rutiere, răspunsul primarului Craiovei a fost ferm: nu este de acord cu limitatoarele de viteză. „Să știți că eu nu sunt de acord cu limitatoarele de viteză, sub nicio formă. Suntem de acord ca la trecerile de pietoni să fie pus acel material antiderapant, care va obliga conducătorii auto să meargă cu o viteză mult mai mică“, a spus Olguţa Vasilescu în ultima şedinţă a Consiliului Local.

„A fost dezbătută această problemă în Comisia de sistematizare a circulaţiei de ani de zile și cu toții am ajuns la concluzia că ar fi cea mai proastă soluție să punem limitatoare de viteză. De ce? Pentru că în momentul în care se face deszăpezirea vine lama și le ia, se strică și asfaltul și limitatoarele, iar ele au astfel o durată de viață de câteva luni”, a explicat atunci Olguţa Vasilescu. Ea i-a răspuns în ședință și lui Teodor Sas, susținând că decizia Comisiei de sistematizare se ia de fața cu primarul.

Pariul mortal al Olguţei Vasilescu. Nicio aprobare de limitatoare în 2021

Comisia de sistematizare a circulaţiei rutiere şi pietonale din municipiul Craiova este formată din 11 membri (majoritatea din cadrul primăriei) şi un secretar. Preşedintele Comisiei este primarul municipiului, în speţă Lia Olguţa Vasilescu, iar vicepreşedinte este viceprimarul Aurelia Filip.

Pariul mortal al Olguţei Vasilescu
Trecerea de pietoni de la intersecţia bulevardului 1 Mai cu strada Dealul Spirei este tot una cu risc de accidente. Aici a fost aplicat, anul trecut, tot un covor antiderapant termoplastic.

Deși a avut și în acest an solicitări de la cetățeni privind montarea de limitatoare de viteză pe unele străzi din Craiova, niciuna nu a fost aprobată de Comisie.

Pariul mortal al Olguţei Vasilescu. Limitatoare de viteză sau covor antiderapant termoplastic?

Ultimele explicaţii ale edilului Craiovei legat de motivul pentru care nu sunt montate astfel de limitatoare nu par să stea în picioare. Unul dintre poliţiştii cu ştate vechi în IPJ Dolj a precizat, pentru GdS, că prin anul 2009 s-a luat decizia ca în toate intersecţiile considerate cu risc de producere a accidentelor să fie montate limitatoare de viteză.

„Ştiţi care a fost rezultatul? Nu doar că a scăzut numărul accidentelor, ci nu au mai fost deloc accidente. Niciun pieton nu a mai fost lovit de maşină în timp ce traversa regulamentar. Cum adică se strică limitatoarele atunci când se face deszăpezirea? Păi, e simplu de rezolvat această problemă. Atunci când ajunge în dreptul unui limitator, şoferul ridică lama şi gata“, a spus acesta.

Limitatoare de viteză se găsesc şi pe străzile din Târgu Jiu sau Râmnicu Vâlcea, ca să luam ca exemplu doar două oraşe importante din Oltenia. Ca să nu mai spunem de Slatina, care a ales varianta ridicării trecerilor de pietoni. Primarul Lia Olguţa Vasilescu a pariat însă pe covorul antiderapant termoplastic. Un pariu mortal, din câte se pare.

Pariul mortal al Olguţei Vasilescu. Cât au costat marcajele termoplastice în Craiova

Nu știm cât ar putea costa bugetul local amplasarea de limitatoare de viteză în cele 24 sau 26 de intersecții unde pietonii sunt în pericol chiar dacă traversează regulamentar, dar vă relatăm cu exactitate cât au costat marcajele termoplastice.

Pentru aplicarea marcajelor antiderapante termoplastice în Craiova, primăria a încheiat trei contracte subsecvente cu o firmă din Bucureşti, Aduna Servimob SRL. Asta după ce aceasta câștigase licitația pentru un acord cadru la care s-a prezentat singură. Valoarea acordului: circa 335.000 de euro. Primul contract a fost semnat pe 29 mai 2019 – în sumă de 420.809,25 lei, al doilea pe 30 septembrie 2019 – pentru suma de 397.611,60 lei, iar ultimul în mai 2020 – pentru suma de 767.812,85 lei.

Pariul mortal al Olguţei Vasilescu. Trecerea de pietoni de pe bulevardul Dacia unde, în weekend, o femeie a fost accidentată mortal
Trecerea de pietoni de pe bulevardul Dacia unde, în weekend, o femeie a fost accidentată mortal

„Trasarea de marcaj antiderapant termoplastic în zonele cu risc deosebit de producere a accidentelor rutiere și în zona unităților școlare (treceri de pietoni – covoarele roșii, presemnalizare – săgeți și inscripții) se realizează de către Aduna Servimob SRL București, în baza unui acord cadru împărțit în trei contracte subsecvente (2019-2020). În anul 2019, s-au realizat 4.585 mp de marcaje termoplastice, iar pentru anul în curs (2020 – n.r.) estimăm un necesar de 4.605 mp“, explica Primăria Craiova, în mai 2020. Marcajul antiderapant termoplastic a început să se șteargă însă în unele zone. Asta se poate observa chiar și la trecerea de pietoni unde a avut loc accidentul mortal din weekend.

„Voi face tot posibilul să se întâmple ceva la această intersecţie, în memoria mamei mele“

Revenind la accidentul din 14 august, fiica femeii decedate a anunţat, pe Facebook, că „voi face tot posibilul să se întâmple ceva la această intersecţie, în memoria mamei mele“.

„Pentru mama și pentru toți cei care și-au pierdut viața sau au rămas cu sechele în urma unor accidente la această trecere de pietoni de pe rocadă, sper ca autoritățile locale să-și facă datoria și să se gândească și la viața oamenilor. Eu le voi aminti zilnic cum oamenii, mamele sunt ucise din inconștiența unor șoferi, dar și a autorităților care nu reușesc de ani de zile să facă ceva în acest sens!“, a fost mesajul sfâșietor al fiicei femeii decedate.

Femeia ucisă pe trecerea de pietoni de pe bulevardul Dacia va fi condusă, astăzi, pe ultimul drum. Reamintim că în luna aprilie, pe Calea Severinului din Craiova a mai avut loc un accident mortal. De data asta o tânără de 18 ani şi-a pierdut viaţa, după ce a fost spulberată chiar pe trecerea de pietoni de un șofer de 27 de ani.

Olguța Vasilescu, împotriva limitatoarelor de viteză și în 2012

În ultima ședință a Consiliului Local Craiova din anul 2012, Lia Olguța Vasilescu, aflată la primul mandat de primar al Craiovei, anunța că renunță la limitatoarele de viteză din oraș.

„O să emit o dispoziţie de scoatere a tuturor limitatoarelor de viteză din oraş. Rog serviciile de specialitate din cadrul Primăriei Craiova să pregătească tot ce este necesar pentru semnat. Voi dori să le menţin, însă, în Lăpuş, acolo unde se intră cu mare viteză în oraş şi, în plus, se află o şcoală în apropiere. Vom menţine acolo aceste limitatoare, pentru că aşa ne-au solicitat profesorii şi părinţii elevilor de la acea şcoală. În rest, o să le scoatem pe toate“, afirma Olguța Vasilescu în decembrie 2012.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS