Achiziţii la foc automat pentru siguranţa circulaţiei din Craiova. Accidentul mortal de pe bulevardul Dacia din Craiova, produs chiar pe trecerea de pietoni de la intersecţia cu strada 1 Decembrie 1918, a stârnit un val de reacţii pe reţelele de socializare.
Gazeta de Sud a prezentat pe larg acest eveniment, pornind de la decesul femeii spulberate pe trecerea de pietoni şi de la refuzul autorităţilor locale de a monta în astfel de intersecţii limitatoare de viteză. IPJ Dolj ruga Primăria Craiova încă din 2020 să ia în calcul montarea unor limitatoare de viteză în 26 de intersecţii din municipiu, printre care se afla şi intersecţia de pe bulevardul Dacia unde s-a produs tragedia din data de 14 august.
Serviciului Rutier din cadrul IPJ Dolj a venit şi cu o statistică a accidentelor petrecute pe trecerile de pietoni din Craiova: 110 accidente soldate cu şase morţi, 28 de răniţi grav şi 85 de răniţi uşor – în 2019, şi 70 de accidente, din care au rezultat doi morți, 19 răniţi grav şi 54 de răniţi uşor – în 2020. Cauza conexă a acestor accidente, potrivit IPJ: viteza neregulamentară.
„Intersecţia morţii“ de pe bulevardul Dacia, pe lista neagră a IPJ Dolj
Serviciul Rutier Dolj a şi întocmit o listă cu trecerile de pietoni din Craiova cu risc de producere a accidentelor rutiere, menţionând 26 de intersecţii în statistica din 2019 şi 24 de intersecţii în cea din 2020. Pe ambele liste se afla şi intersecţia bulevardului Dacia cu strada 1 Decembrie 1918. Primăria Craiova a ales însă varianta aplicării unor covoare antiderapante termoplastice în zona intersecţiilor intens circulate, pe lângă indicatoarele rutiere corespunzătoare.
„Eu nu sunt de acord cu limitatoarele de viteză, sub nicio formă. Suntem de acord ca la trecerile de pietoni să fie pus acel material antiderapant, care va obliga conducătorii auto să meargă cu o viteză mult mai mică“, a fost de părere primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu. Trecerea de pietoni de la intersecţia bulevardului Dacia cu strada 1 Decembrie 1918 este marcată cu indicator cu semnalizare luminoasă. Nu ştim însă dacă semnalizarea funcţiona în momentul tragediei. Şi chiar dacă ar fi funcţionat, tot nu l-a încetinit pe şofer.
IPJ Dolj recomandă limitatoare, Olguţa cumpără indicatoare
Într-un răspuns oferit, ieri, Gazetei de Sud, Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Dolj a precizat că „la nivelul Serviciului Rutier a fost întocmită o analiză a accidentelor de circulaţie produse în municipiul Craiova, fiind stabilite trecerile de pietoni care prezintă un risc ridicat în producerea de accidente rutiere, care au ca şi cauză conexă viteza neregulamentară“.
„În acest sens, pentru prevenirea producerii unor astfel de evenimente, poliţiştii rutieri au solicitat administratorului drumului public (Primăria Craiova – n.r.) analizarea oportunităţii amplasării de limitatoare de viteză în zona trecerilor de pietoni stabilite ca având un risc ridicat în producerea de evenimente rutiere“, se arată în răspunsul IPJ Dolj. Cu alte cuvinte, IPJ Dolj recomandă limitatoarele de viteză. Olguţa Vasilescu cumpără, în schimb, indicatoare şi semafoare.
Primăria Craiova a demarat în trombă, zilele trecute, mai multe proceduri de achiziţie care au legătură cu siguranţa circulaţiei rutiere din municipiu. Concret, autoritatea locală cumpără indicatoare rutiere, oglinzi, semafoare, automate de dirijare a traficului în intersecții şi garduri de protecţie a pietonilor. Intenţia unor astfel de achiziţii datează din primăvară, când au fost întocmite caietele de sarcini, dar licitaţiile au fost lansate abia acum, la o săptămână după tragedia de pe bulevardul Dacia.
Achiziţii la foc automat pentru siguranţa circulaţiei din Craiova. Ce cumpără primăria
În sistemul electronic de achiziţii publice au apărut în aceste zile trei licitaţii demarate de Primăria Craiova în materie de siguranţa circulaţiei. Prima dintre ele se referă la achiziția de indicatoare „Trecere pentru pietoni“ cu leduri, oglinzi rutiere, indicatoare rutiere standardizate și stâlpi de susținere a indicatoarelor rutiere. „Pentru asigurarea unei semnalizări corespunzătoare pe străzile municipiului Craiova este necesară achiziția de indicatoare rutiere și stâlpi de susținere a acestora pentru întreținerea rețelei de drumuri în vederea completării produselor care lipsesc, ca urmare a deteriorării din accidente sau ca urmare a expirării duratei de serviciu“, se explică în anunţul de participare.
Valoarea totală estimată a achiziţiei este de 84.026,68 lei (fără TVA). Din aceşti bani, primăria vrea să cumpere 20 de indicatoare „Trecere de pietoni“ dotate cu leduri și panou fotovoltaic, 50 de indicatoare „Ocolire dreapta“, 50 de indicatoare „Cedează trecerea“, 50 de indicatoare „Oprire“, 20 de indicatoare „Accesul Interzis“, 100 de indicatoare „Parcare“, 50 de indicatoare „Persoane cu handicap“, 10 oglinzi rutiere şi 50 de indicatoare „Trecere pentru pietoni“. Plus 68 de stâlpi pentru indicatoare. Ofertele sunt aşteptate până la data de 6 septembrie. Indicatoarele trebuie aduse în termen de 30 de zile de la semnarea contractului şi să aibă o garanţie minimă de doi ani.
Achiziţii la foc automat pentru siguranţa circulaţiei din Craiova. 70.000 de euro, suma folosită pentru achiziţia de semafoare
O altă licitaţie demarată de municipalitate presupune achiziția de semafoare, de automate de dirijare a traficului în intersecții și de componente pentru semaforizare. Valoarea totală estimată a achiziţiei este de 287.669,32 lei (fără TVA), adică aproape 70.000 de euro cu TVA. Contractul este împărţit în trei loturi. Primăria este dispusă să ofere 82.254 de lei pentru 40 de semafoare prim–vehicul (semafor repetitor), cu montaj inclus, 121.485 de lei pentru trei automate de dirijare a traficului în intersecții şi 83.930,32 lei pentru achiziția de componente pentru semaforizare.
Aici intră două cabine metalice automate de dirijare a circulației, cinci plăci de forță, patru semafoare cu LED pentru vehicule, patru semafoare cu LED pentru pietoni, patru semafoare cu LED pentru tramvai, patru butoane (Push Button) pentru pietoni şi 12 dispozitive acustice. Termenul limită pentru primirea ofertelor este 1 septembrie. Semafoarele şi componentele trebuie livrate în 45 de zile de la primirea comenzii, cu o garanţie de minim doi ani.
În fine, primăria cumpără şi garduri canalizare flux pietonal, pentru treceri de pietoni. Potrivit anunţului de participare, gardurile (balustradele) vor fi utilizate în scopul canalizării fluxurilor de pietoni la trecerile pentru pietoni, în special în zona unităţilor de învăţământ, pentru a se evita ieşirea direct în partea carosabilă a elevilor care ies de la cursuri. În total, primăria vrea să achiziţioneze 168 de bucăţi de gard, pentru care este dispusă să ofere 84.000 de lei (500 de lei/bucată). Ofertele sunt aşteptate până la data de 8 septembrie. Gardurile trebuie livrate direct la RAADPFL, în termen de 30 de zile de la comandă. Garanţia minimă solicitată este tot de doi ani.
Familia femeii ucise pe trecerea de pietoni cere noi măsuri de sistematizare a circulaţiei
Cu toate că de la decesul femeii spulberate pe trecerea de pietoni de la intersecţia bulevardului Dacia cu strada 1 Decembrie 1918 au trecut aproape două săptămâni, familia acesteia nu are linişte şi cere primăriei să ia măsuri. În postările făcute aproape zilnic pe reţelele de socializare, copiii femeii ucise solicită autorităţilor să ia în calcul o altă sistematizare a circulaţiei în intersecţiile considerate cu risc de producere a accidentelor.
„Din păcate, soarta a făcut ca mama mea să fie victima tragediei de pe bulevardul Dacia. Consider că în aceeași măsura sunt vinovați atât șoferul, care nu a schițat nimic pentru a preveni accidentul, cât și Primaria Municipiului Craiova prin serviciul de sistematizare a circulatiei (…) Prin acțiunile dumneavoastră sunteţi direct răspunzători pentru tragedia prin care familia mea a fost nevoită să treacă! Ar trebui să reflectați la faptul că toate victimele de circulație din acest oraș, atât cei care mai sunt printre noi, cât şi cei care nu mai sunt, v-au ales să îi PROTEJAȚI NU SĂ ÎI NENOROCIȚI! Dacă nu aveți specialiști să vă indice metodele de prevenţie în astfel de cazuri, e simplu – luați exemplul altor orașe în care sunt protejați pietonii care respectă regulile de circulație, nu suspensiile mașinilor ori bugetul primăriei!“, a fost reacţia, pe Facebook, a fiului femeii ucise pe trecerea de pietoni.
„VĂ ROG în continuare să discutați cu specialiști în sistematizarea circulației inclusiv din IPJ Dolj, care să monitorizeze traficul prin acea intersecție și să găsiți cât mai repede soluția cea mai bună pentru a opri accidentele mortale din acel loc!“, a mai scris acesta, la câteva zile după accident.
Fiica femeii ucise pe trecerea de pietoni, mesaj cutremurător
Marţi, pe Facebook a apărut o nouă postare pe această temă. De data asta de la fiica femeii ucise pe trecerea de pietoni.
„O săptămână de când pe mama am așezat-o lângă tata, ucisă pe trecerea de pietoni pe care a traversat toată viața, de când ne-am mutat în Craiova, în 1984, și despre care îmi spunea în ultimii ani că e din ce în ce mai dificil de traversat, din cauza șoferilor care aleargă și nu dau prioritate pietonilor. De câteva ori mi-a spus cu tristețe că a văzut accidente cu victime, unele mortale, acolo, la intersecţia bulevardului Dacia cu strada 1 Decembrie 1918.
Ce să-i spun eu fiului meu, care nu mai vrea să traverseze acea intersecţie? Ce să-i spună fratele meu nepoatei mele?! Ce simt acum toți locuitorii din zonă, șocați de violența morții mamei mele, când trebuie să traverseze acea intersecţie?! Ce le spun părinții copiii lor care se tem să mai treacă pe acolo? Interesează pe cineva din Primaria Craiova?“, a fost mesajul cutremurător al fiicei femeii ucise pe trecerea de pietoni.
Ce măsuri pentru siguranța cetățenilor la trecerile de pietoni s-au luat până acum
Într-un răspuns oferit, ieri, GdS, Primăria Craiova a detaliat măsurile implementate până în prezent, în vederea sporirii siguranței cetățenilor la trecerile de pietoni. „Autoritatea locală a demarat un program pentru securizarea trecerilor de pietoni din municipiu. Pentru a spori siguranţa pietonilor care se angajează în traversarea străzii, au fost modernizate un număr de 89 treceri (din 61 de locații) prin instalarea de corpuri luminoase suplimentare pentru creșterea intensității fluxului luminos. Trecerile de pietoni cu senzor dispun de un sistem modern ce permite, pe baza senzorilor de prezenţă, creşterea intensităţii luminii asigurate de doi stâlpi ce sunt prevăzuţi cu două corpuri de iluminat. În Craiova, 14 treceri de pietoni beneficiază de sistemul cu senzor. Trecerile de pietoni fără senzor dispun doar de un sistem pentru creșterea intensității fluxului luminos“, a explicat Primăria Craiova.
De asemenea, municipalitatea a mai precizat că „au fost montate treceri de pietoni cu Led-uri în mai multe cartiere, în special în vecinătatea unităților de învățământ și a trecerilor de pietoni cu grad ridicat de accidente“.
„Tot pentru sporirea siguranței persoanelor ce se angrenează în traversarea străzilor pe la trecerile de pietoni, efectuăm marcaje termoplastice de culoare roșie, înaintea acestor treceri de pietoni. Sunt realizate marcaje termoplastice în 72 de locații din municipiul Craiova. Marcajele termoplastice au în compoziția lor microbile de sticlă pentru a spori vizibilitatea acestora și se aplică la cald. Acestea sporesc aderența pneurilor la frânare, fiind puternic antiderapante. Marcajele rutiere termoplastice reprezintă o alternativă viabilă pentru marcajul cu materiale convenționale. Deoarece au rezistență ridicată la uzura mecanică, este recomandată folosirea marcajului termoplastic a tuturor tipurilor de drumuri, de la autostrăzi până la parcări asfaltate. La o folosire normală a șoselelor, marcajele termoplastice au o durată de viață de maximum doi ani“, se mai arată în răspunsul primăriei.
Siguranţa circulaţiei din Craiova. Primăria mizează tot pe marcajele termoplastice antiderapante
Potrivit Primăriei Craiova, marcajele termoplastice antiderapante „sunt singurele elemente de siguranţă activă care pot fi implementate pe drumurile publice şi care reduc cu până la de 10 ori spaţiul de frânare în condiţii în care coeficientul de frecare scade foarte mult (drum ud, alunecos etc.)“.
„Tot din material termoplastic au fost efectuate și benzi rezonatoare la mai multe treceri de pietoni din municipiu, acestea având rolul de a avertiza sonor conducătorii auto. Benzile rezonatoare sau benzi producătoare de zgomot se folosesc pentru reducerea vitezei la apropierea de un punct periculos. De asemenea, desene ale unor indicatoare rutiere, cum ar fi cedează trecerea, trecere de pietoni, stop, etc., au fost realizate din acest material în anumite locuri cu risc ridicat de producere a accidentelor rutiere“, a mai precizat municipalitatea.
Care sunt trecerile de pietoni din Craiova cu risc de accidente
Serviciul Rutier din cadrul IPJ Dolj a întocmit, recent, o listă cu 24 de intersecţii din Craiova unde trebuie să fii atent ca pieton, chiar dacă traversezi regulamentar.
Trecerile de pietoni cu risc de accidente se află în următoarele intersecţii: Calea București cu strada Romul; bulevardul Decebal cu strada Gheorghe Țițeica; bulevardul Decebal – între SUCPI și pod Electro; strada Caracal cu strada Anul 1848; bulevardul Gheorghe Chițu – Complex Charlie Comat până în Piața Chiriac; strada Brestei cu strada Constantin Lecca; bulevardul Ilie Balaci cu strada Siretului; bulevardul 1 Mai cu strada Dr. Victor Papillian (Sara); bulevardul 1 Mai cu strada Dealul Spirei; bulevardul Ştirbei Voda cu strada Câmpia Islaz; strada Râului cu strada Bucovăţ; strada Gheorghe Bibescu cu Câmpia Islaz;
bulevardul Dacia cu strada 1 Decembrie 1918; bulevardul Dacia cu strada Nicolae Vulovici (Big Family); strada Sfinţii Apostoli cu strada Anul 1848; strada George Enescu – Lidl; strada George Enescu cu Aleea bl. D3 – bl. C14; strada Râului – zona Imobilului de la nr. 75; strada Caracal – complex Dacia; Calea Severinului – zona El Preco; bulevardul Carol I – după intersecția cu strada Frații Golești către bulevardul Dacia; strada Alexandru Macedonski – zona străzii Arieș; strada Pașcani – Liceul Adventist; strada Mihai Viteazu cu strada Iancu Jianu.