6.2 C
Craiova
joi, 19 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalSemaforizare inteligentă în intersecțiile străzii Râului

Semaforizare inteligentă în intersecțiile străzii Râului

Primăria Craiova caută soluții pentru creșterea gradului de siguranță a traficului rutier și pietonal pe strada Râului. O arteră intens circulată, unde se produc frecvent accidente, unele chiar mortale dacă ne gândim doar la tragedia din 17 mai 2020. Autoritățile locale au decis, inițial, aplicarea de covoare termoplastice antiderapante în intersecții. Mai nou, s-a apelat și la varianta limitatoarelor de viteză. Acum se va studia și posibilitatea amenajării în intersecțiile de pe strada Râului a unor instalații inteligente de semaforizare.

Semaforizare inteligentă în intersecțiile străzii Râului. Autoritățile locale din Craiova iau din nou în vizor strada Râului.

Artera poate cel mai intens circulată din municipiu, folosită și de vehiculele de mare tonaj, nu prezintă siguranță nici pentru pietoni, nici pentru șoferi. Și nu doar din cauza felului cum se prezintă asfaltul în anumite zone (dă impresia că mai are puțin și se surpă), ci a intersecțiilor. Ambuteiajele care se formează aici la orele de vârf și accidentele, unele soldate cu pierderi de vieți omenești, au devenit o obișnuiță pe Râului. Așa că primăria caută soluții pentru a asigura traversarea în condiții de siguranță a intersecțiilor. Nu repară carosabilul, ci achiziționează servicii de proiectare, faza Studiu de Fezabilitate (SF), pentru amenajarea unor instalații de semaforizare.

Procedura de achiziție a proiectării (faza SF) pentru obiectivul de investiţii „Amenajare instalaţii de semaforizare pe strada Râului“ a fost lansată, vinerea trecută, în sistemul electronic. Potrivit anunțului de participare la licitație, semaforizarea va trebui „să asigure traversarea în condiţii de sigurantă a pietonilor, dar şi integrarea trecerii semaforizate în sistemul de management al traficului rutier“.

Valoarea estimată a studiului este de 150.000 de lei, iar ofertele sunt așteptate până la data de 11 noiembrie. Prețul va conta în procent de 90%, primăria urmând să mai țină cont de experiența inginerului proiectant (5%), calculată în număr de proiecte care au avut ca obiect lucrări de infrastructură rutieră sau infrastructură similară din punct de vedere al utilității, și de experiența șefului de proiect (5%). Municipalitatea recunoaște în caietul de sarcini că pe strada Râului „există o mare dificultate în ceea ce privește traversarea intersecțiilor, dar și a trecerilor de pietoni, în condiții optime de siguranță“, iar dovada acestui lucru este producerea de ambuteiaje în aceste intersecții, dar și a numeroase accidente.

Intersecția străzii Râului cu strada Bucovăț are SF separat pentru semaforizare

Sectorul cu două benzi pe sens al străzii Râului, vizat de acest studiu, are șase intersecții: cu strada Brestei (semaforizată), cu strada Câmpia Islaz, cu strada Bucovăț, cu bulevardul Ilie Balaci (semaforizată), cu strada Tabaci și cu strada Popoveni. Cele două intersecțiii semaforizate, cu Brestei și Ilie Balaci, nu sunt introduse însă în sistemul de management al traficului din municipiul Craiova.

Amplasamentul supus intervenției este chiar cel descris mai sus și se referă la toate trecerile de pietoni, mai puțin intersecția cu strada Bucovaț, pentru care există un studiu separat privind semaforizarea. Acesta a fost făcut în 2020, când Primăria Craiova a prins în bugetul de venituri și cheltuieli suma de 80.000 de lei pentru realizarea a patru studii de fezabilitate referitoare la semaforizarea unor intersecții: strada Caracal cu străzile Potelu și Henri Coandă, strada Bariera Vâlcii cu Toamnei, strada Brestei cu Pelendava și strada Râului cu Bucovăţ. Primele trei au costat, fiecare, câte 14.800 de lei, SF-ul intersecției Râului cu Bucovăț – 13.800 de lei.

Semaforizare inteligentă în intersecțiile străzii Râului. Ce urmărește Primăria Craiova prin acest SF

Acum, primăria vrea să știe care ar fi costul și cum ar trebui implementată o semaforizare inteligentă pe toată strada Râului, de la intersecția cu Brestei până la cea cu strada Popoveni. A și prins în bugetul din 2021 suma de 250.000 de lei pentru „studiu privind amenajarea de semafoare pe strada Râului“, dar a estimat studiul la 150.000 de lei. Cel puțin asta este valorea cu care a fost demarată procedura de achiziție publică.

La intersecția străzii Râului cu strada Tabaci ar putea fi montate semafoare inteligente

Studiul și proiectul în sine ar trebui să ducă la creșterea gradului de siguranță a traficului rutier și pietonal pe strada Râului și, implicit, la introducerea celor două intersecții semaforizate în sistemul de management al traficului. „Lipsa semaforizării la trecerile de pietoni face ca fluxurile pietonale să se desfășoare dificil la orele de vârf, din cauza traversărilor ne-ordonate. Proiectul analizat în actualul SF ar trebui să ducă la diminuarea sau eliminarea efectelor disfuncționalităților menționate“, se explică în caietul de sarcini.

Ce ar impune semaforizarea inteligentă a intersecțiilor străzii Râului

Care ar fi rezultatele semaforizării inteligente a intersecțiilor străzii Râului? Potrivit datelor din caietul de sarcini, semaforizarea va permite identificarea în timp real a valorilor de trafic, comunicarea între intersecții și modificarea în funcție de valori a timpilor de semaforizare, pentru o bună fluență a circulației autovehiculelor.

La intersecția străzii Râului cu strada Tabaci ar putea fi montate semafoare inteligente

Asta ar presupune însă echipamente inovative de dirijare a circulației, rețea de comunicații aferentă sistemului, camere de tragere, semafoare care folosesc tehnologia tip LED, plantarea de stâlpi de semaforizare și refacerea marcajelor orizontale și verticale, dar și montarea de detectori de trafic în carosabil sau bucle virtuale pe stâlpi (echipamente cu analiză video), care să permită identificarea în mod real și instantaneu a numărului de vehicule care intră sau ies din intersecție.

În plus, vor fi instalate și camere video de monitorizare a traficului. Potrivit primăriei, semaforizarea ar crește și viteza de circulație, datorită capacității sistemului de management al traficului de a acorda prioritate la trecerea prin locațiile semaforizate pentru vehiculele de transport public.

De semaforizarea intersecțiilor străzii Râului s-a vorbit și în 2020

De sistematizarea circulației pe strada Râului și semaforizarea tuturor intersecțiilor s-a vorbit și anul trecut. Mai ales după tragedia din mai 2020, când autoritățile au conștientizat că fiecare intersecție de pe Râului poate fi considerată una a morții. În data de 17 mai 2020, un autoturism în regim de taxi a fost spulberat pur și simplu în intersecția cu Câmpia Islaz de un altul care circula pe Râului. Impactul nimicitor s-a soldat cu patru morți – trei adulți și un copil, toți aflați în taxi.

„Studiul de fezabilitate pentru semaforizarea străzii Râului urmează să fie scos la licitație în scurt timp“, anunțau, la ceva timp după accidentul mortal, reprezentanții municipalității. Cum până la semaforizare mai era însă cale lungă, primăria a decis să aplice pe strada Râului marcaje termoplastice antiderapante în zonele cu risc de producere a accidentelor rutiere. Mai exact, la toate trecerile de pietoni și, implicit, la intersecțiile menționate mai sus. Asta s-a întâmplat în 2020. În această toamnă, înainte de intersecțiile periculoase ale străzii Râului au fost montate limitatoare de viteză.

Semaforizare inteligentă în intersecțiile străzii Râului. Ce facem cu starea carosabilului?

Strada Râului a fost modernizată printr-un proiect cu fonduri europene. Lucrările au fost efectuate de firma Tel Drum SA și au fost recepționate în iunie 2016. Strada nu a arătat însă niciodată impecabil. Dimpotrivă. A prezentat o serie de deficiențe (fisuri și crăpături) încă de la semnarea procesului verbal de recepție, iar unele s-au agravat în timp. Firma a mai intervenit de câteva ori pentru remedierea gurilor de canalizare, dar marile probleme ale străzii Râului nu au fost niciodată rezolvate (zonele unde asfaltul s-a lăsat atât de mult încât ai impresia că drumul se scufundă).

Perioada de garanție a străzii a expirat în vară, iar acum municipalitatea poate efectua orice fel de lucrare de reparație. Evident, cu bani de la bugetul local. Deocamdată se studiază varianta unei semaforizări inteligente. Partea carosabilă lasă însă mult de dorit. O simt pe pielea lor toți șoferii care circulă pe strada Râului.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS