Reorganizarea unor intersecții din Craiova, licitație anulată și reluată imediat. Primăria Craiova a anulat procedura de achiziție publică a două componente importante din proiectul european privind „modernizarea sistemului de transport public cu autobuzul în municipiul Craiova“. Motivul: lipsa unei oferte conforme. La două zile distanță, licitația a fost reluată.
Este vorba de partea de reorganizare a circulaţiei în zona centrală a orașului şi partea de extindere a sistemului de management al traficului prin integrarea de noi intersecții semaforizate cu funcționare în regim adaptiv și sistem de comunicaţii. Cele două componente au făcut obiectul unei licitații separate lansată în luna octombrie, tocmai pentru a completa proiectul mare, care a mai presupus și achiziţia celor 16 autobuze electrice articulate, aflat deja pe traseela RAT Craiova.
Numai că, pentru ca transportul public cu autobuzul să aibă o fluenţă asemănătoare cu traficul auto şi să existe o prioritizare a autobuzelor la tranzitarea intersecţiilor era nevoie și de cele două componente. Acestea veneau cu 98 de semafoare, cu cinci automate de dirijare a circulaţiei în cinci intersecţii şi cu 30 de detectori instalaţi în vederea prioritizării în trafic a autobuzelor. Plus o serie de lucrări de infrastructură rutieră.
Reorganizarea unor intersecții din Craiova. O singură ofertă, și aceea anulată
Valoarea totală estimată a contractului era de 5.385.313,19 lei (fără TVA). Adică 6,4 milioane de lei (cu TVA), echivalentul a 1,3 milioane de euro. Din aceşti bani, cheltuielile pentru construcţii şi instalaţii erau de 2.670.748,10 lei (fără TVA), iar cheltuielile cu utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care necesită montaj – 1.758.390,22 lei (fără TVA). Ofertele au fost așteptate până la data de 19 noiembrie. După care s-a trecut la analiza lor, criteriul de atribuire a contractului fiind „cel mai mic preț“.
Primăria s-a trezit însă cu o singură ofertă, de la firma Altimate SA, din București. O societate care oferă soluții pentru managementul traficului urban, de la care municipalitatea a cumpărat, recent, automate de dirijare a traficului și componente de semnaforizare, pentru care a plătit 244.360 de lei. Altimate a venit și cu un subcontractant – Domarcons SRL, o firmă de construcții din Craiova care cunoaște ca în palmă străzile din municipiu, pentru că se ocupă de repararea și întreținerea acestora. Domnarcons ar fi urmat să execute lucrările de infrastructură rutieră. Oferta Altimate SA a fost însă declarată neconformă, așa că licitația a fost anulată, conform anunțului postat în SEAP în data de 21 decembrie. La două zile de la anulare, procedura a fost reluată. Anunțul a fost postat în sistemul electronic în data de 23 decembrie, iar termenul până la care sunt așteptate ofertele este 20 ianuarie.
Ce se urmărea prin reorganizarea intersecțiilor
Care urma să fie rezultatul acestui proiect de reorganizare şi extindere a managementului de trafic? Sistemul implementat ar asigura o adaptare a timpilor de semaforizare în funcție de informațiile asupra fluxurilor de trafic primite în timp real de la echipamentele din teren – management adaptiv al traficului. De asemenea, sistemul ar asigura monitorizarea video a locațiilor semaforizate, în vederea creșterii siguranței rutiere pentru toți participanții la trafic: conducători auto, călători cu transportul public, bicicliști, pietoni.
În ceea ce priveşte partea de resistematizare a circulației, aceasta presupunea realizarea unei benzi suplimentare de viraj la dreapta pe bulevardul Nicolae Titulescu, pentru facilitarea accesului pe străzile Constantin Brâncuși și Amaradiei, cât și pentru eliminarea traficului auto de pe zona liniei de tramvai. Reorganizarea circulației în zona centrală mai presupunea şi desființarea spațiilor de parcare de pe bulevardul Nicolae Titulescu și transformarea spațiului ocupat de acestea în bandă de circulație.
Intersecţiile din Craiova care ar urma să fie „reorganizate“ pentru transportul public în comun sunt următoarele: strada Amaradia – bulevardul Nicolae Titulescu – strada Constantin Brâncuşi; strada Amaradia – strada George Enescu – strada Adolf Wadmann (bretea de legătură între Amaradia şi Nicolae Titulescu); bulevardul Nicolae Titulescu – strada Iancu Jianu – strada Adolf Wadmann; strada Alexandru Macedonski – strada Caracal – strada Fraţii Buzeşti; strada Caracal – strada Gheorghe Chiţu; strada Alexandru Macedonski – strada Arieş.