“Războiul” dintre locatara din blocul V1 și președinta asociației de proprietari continuă. Între cele două intervine și primăria care le “consiliază”. Este vorba despre proprietara din blocul V1, Maria Băcănoiu care susține, așa cum am relatat și în GdS, că președinta asociației de proprietari, Amalia Dobre o încarcă la întreținere. Aceasta refuză să o scadă de la plata contribuțiilor cu o persoană și o pune să plătească consum de gaze deși ea este debranșată.
Văzând că este acuzată de proprietara de la apartamentul cu numărul doi, președinta Asociației de proprietari Ștefan cel Mare vine cu propria-i variantă. Ea explică cum stau lucrurile în blocul V1 din punctul ei de vedere. Aceasta spune că, în fapt, problemele pe care le ridică locatara sunt mai degrabă cunoscute de către firma care administrază blocul. Ei nu i-au fost aduse la cunoştinţă de către aceasta.
Ce spune președinta Asociației de proprietari
Vina este pasată firmei care administrează asociația de proprietari
Președinta asociației de proprietari continuă tirada la adresa locatarei de la parterul blocului V1. Aceasta declară război și firmei care administrează asociația.
”A spus că plătește întreținerea pentru două persoane, fiindcă i-am spus eu că are indemnizație mare. Eu nici nu m-am întâlnit cu ea ca să stăm de vorbă. Legat tot de gaze, eu am ținut o ședință pe scară. Toți vecini cer să facem o verificare în apartament pentru a vedea care este situația de fapt. Băcănoiu Maria a făcut o criză de nervi. A început să țipe la toți și a spus că nu verificăm nimic la ea în casă. Reprezentantul firmei de administrare care este și angajat al primăriei nu are dreptul să-și depășească atribuțiile și să treacă peste deciziile asociației de proprietari”, a mai spus președinta asociației de proprietari.
Explicațiile curg, dar despre prevederile Legii 196/2018 nu face nimeni vorbire, nici președinta asociației de proprietari, nici firma Madris, administratorul asociației.
Primăria a fost sesizată, primăria recomandă
La rândul lor inspectorii de la Primăria Craiova din cadrul Serviciul Control şi Monitorizare Asociaţii de Proprietari vin cu propria variantă.
Angajații primăriei spun că problema privind repartizarea în lista de plată a cotei din factura la gaze naturale nu a fost sesizată în petiţia nr. 214034/26.11.2021, dar înţelegând că există un proces verbal de debranşare, soluţia acestei neînţelegeri este clară.
Comitetul asociației decide cotele
Totodată, inspectorii primăriei adaugă următoarele explicații:
Ce pot face proprietarii nemulțumiți
Angajații de la Serviciul Asociații le recomandă proprietarilor care apreciază că în lista de plată au fost înscrise sume pe care nu le datorează, să facă o contestaţie în scris. Aceasta se face în termen de 10 zile de la afișarea listei de plată. Totodată, proprietarii care se consideră prejudiciaţi în vreun fel au posibilitatea expertizării şi cuantificării prejudiciului. Fac acest lucru cu sprijinul unei persoane fizice sau juridice autorizate şi recuperarea pe cale judecătorească a prejudiciului creat.
Proprietarii nemulțumiți pot să schimbe președintele și administratorul
Pentru nemulțumirile constante legate de activitatea şi conducerea asociaţiei, pârghia cea mai eficientă este exclusiv la îndemâna proprietarilor. În cadrul adunărilor generale, proprietarii pot revoca din funcţie actualul preşedinte, membrii comitetului executiv, cenzorul. Totodată, pot mandata conducerea asociaţiei pentru eliberarea din funcţie a administratorului, cenzorului sau a altor prestatori. Asociația poate angaja personal corespunzător în scopul bunei administrări şi funcţionări a condominiului.
Convocarea adunării generale nu este atributul exclusiv al preşedintelui sau al comitetului executiv. Acest lucru se poate face și de un grup de iniţiativă de cel puţin 20% din numărul proprietarilor membri ai asociaţiei. Proprietarii sunt anunțați, prin afișare la avizier și pe bază de tabel nominal convocator. În cazul proprietarilor care nu au fost anunțați, pe baza tabelului nominal convocator, anunțul se face prin poștă cu scrisoare recomandată, cu conținut declarat și confirmare de primire.
Primăria poate și nu prea poate
De asemenea, potrivit art. 10, compartimentul specializat în sprijinirea, îndrumarea și controlul asociațiilor de proprietari, are ca atribuţii de bază:
– informarea asociațiilor și proprietarilor din condominii cu privire la cadrul normativ privind organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari;
– informarea cu privire la interdicțiile prevăzute în regulamentul local de urbanism sau în regulamentele de intervenție stabilite în cadrul programelor multianuale destinate creșterii calității arhitectural-ambientale a clădirilor, de reabilitare termică și de reducere a riscului seismic al construcțiilor existente
– informarea cu privire la obligativitatea montării contoarelor pentru individualizarea consumurilor la nivel de proprietate individuală, conform legislației în vigoare;
– exercită controlul asupra activității financiar-contabile din cadrul asociațiilor de proprietari, din oficiu ori la solicitarea unuia sau mai multor membri ai asociației.
Ce mai face primăria
În exercitarea prerogativelor de efectuare a controlului financiar contabil, poate fi verificat dacă cheltuielile repartizate după numărul de persoane sunt corect calculate raportat la numărul de persoane înscris în lista de plată. Autoritatea locală nu are competenţa de a stabili numărul real de persoane care locuieşte la adresă.
Chiar dacă, potrivit art. 82, legiuitorul lasă la latitudinea comitetului executiv al asociaţiei mandatat de adunarea generală stabilirea unor cote de participare la cheltuielie asociaţiei de proprietari în diverse cazuri, cadrul legal este totuşi deficitar în a pune la dispoziţie o procedură clară privind stabilirea corectă a numărului de persoane.
În acest sens, în luna aprilie 2021, autoritatea locală, prin Serviciul Control şi Monitorizare Asociaţii de Proprietari, a transmis, la solicitarea Asociaţiei Municipiilor din România, o serie de propuneri de modificare a Legii nr. 196/2018, printre amendamentele trimise regăsindu-se şi “Reglementarea procedurii prin care sunt introduse la plată un număr de persoane”, clarificare necesară atât în cazul în care proprietarul, din diverse motive, nu declară corect numărul de persoane, cât şi dimpotrivă, în cazul în care proprietarul declară corect numărul de persoane și este victimă a declaraţiilor eronate sau rău-voitoare ale unor vecini.