Denivelările de pe strada Râului, reasfaltate. Strada Râului din Craiova, drumul care arată cel mai rău după o modernizare cu fonduri europene, a suferit o mică îmbunătăţire.
E drept că intervenţia rezolvă situaţia actuală, deloc bună pentru şoferi, dar nu şi cauza. Aici ar fi nevoie de o reparaţie capitală, dar asta e o altă problemă. Cert este că zonele unde asfaltul de pe strada Râului se lăsase atât de mult încât aveai impresia că te scufunzi cu tot cu maşină au fost reparate. Intervenţia a avut loc miercuri şi a fost una la fost automat.
Constructorul a fost însă altul. Asta şi pentru că strada Râului a ieşit din garanţia de cinci ani pe care firma Tel Drum SA, cea care a modernizat drumul, a acordat-o în urma contractului cu finanţare europeană semnat cu Primăria Craiova. O garanţie de care s-a ţinut şi nu prea, având în vedere modul în care arată acum strada. De fapt, ea a arătat rău încă de la recepţia lucrărilor, consemnată în iunie 2016.
Unde s-a intervenit
De data asta, lucrările au fost executate de Domarcons SRL, firma care deţine contractul de reparare şi întreţinere a străzilor din Craiova. Constructorul nu a făcut însă altceva decât să mai înducească puţin din amarul şoferilor care circulă zilnic pe strada Râului. Aşa că a intervenit în patru dintre zonele cu asfalt lăsat: la intersecţia cu strada Dealul Spirei şi strada Morii (pe sensul de mers către Brestei) şi în alte două zone pe celălalt sens de mers.
Constructorul a întins un strat de pietriş în gropile imense care se formaseră pe carosabil, după care a turnat un strat de asfalt. O lucrare care rezolvă, pe moment, starea actuală a drumului, dar nu şi cauza lăsării asfaltului. „Am zis să intervenim aici, chiar şi provizoriu, pentru a rezolva situaţia. Strada se lăsase foarte rău şi devenise un pericol pentru şoferi. Am asfaltat toate acele zone unde asfaltul era denivelat“, a afirmat reprezentantul din teren al firmei de construcţii.
Denivelările de pe strada Râului, reasfaltate. Şoferii au scăpat de balize. Deocamdată!
Partea bună a asfaltărilor de pe strada Râului este aceea că şoferii au scăpat, cel puţin pe moment, de balizele care deveniseră de ani buni „marcă înregistrată“ a drumului. La fel ca şi gurile de canal lăsate sau, mai rău, cu capace lipsă. Balizele au fost acum îndepărtate şi lăsate pe zona verde care separă sensurile de mers, dar gurile de canalizare au rămas în aceeaşi stare deplorabilă. La acestea nu a intervenit încă nimeni. Din 2016, de când strada Râului a fost dată în folosinţă după recepţia lucrărilor, şi până în prezent, singurele intervenţii au avut loc la gurile de canal.
În baza garanţiei de bună execuţie, Tel Drum a fost chemată de câteva ori de Primăria Craiova să remedieze deficienţele. Firma din Alexandria, care intrase şi în insolvenţă, a trimis cu greu o echipă, dar reparaţiile au fost minore. Aproape în fiecare an Tel Drum a tot reparat asfaltul din jurul gurilor de canalizare, ba a intervenit de câteva ori şi Compania de Apă, însă reparaţii majore nu au fost efectuate niciodată. Cu toate că strada Râului a arătat rău încă de la bun început, iar deficienţele constatate şi reparate au tot recidivat, firma Tel Drum SA nu prea a fost trasă la răspundere. Aşa că aspectul general al străzii a rămas mereu acelaşi: un drum cârpit care a „înghiţit“ milioane de euro.
Strada Râului a avut probleme încă de la recepţia lucrărilor
Strada Râului a fost reabilitată în urmă cu aproape şase ani, printr-un proiect cu fonduri europene în valoare de peste 10 milioane de euro care a cuprins şi modernizarea altor două drumuri din Craiova: Caracal şi Bariera Vâlcii. Între timp, şi strada Bariera Vâlcii a început să cedeze, dar Râului a fost, de departe, campioană la capitolul deficienţe. Drumul de aproape doi kilometri a început să se degradeze chiar înainte de recepția lucrărilor (24 iunie 2016). De fapt, nici nu s-au finalizat bine lucrările că problemele au și apărut. 420 de metri liniari de fisuri transversale și 82 de metri de fisuri longitudinale a contabilizat Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC) pe perioada recepției.
ISC a emis atunci un punct de vedere separat, în care recomanda respingerea recepției din cauza soluției tehnice alese de proiectant pe tronsonul de drum cu probleme. Primăria Craiova a avut însă o altă părere și a admis recepția fără nicio obiecție privind carosabilul. Asta în ciuda deficienţelor apărute. Strada s-a degradat de la an la an, cu toate cârpelile care s-au făcut. Nici acum nu arată prea bine, în ciuda asfaltărilor efectuate miercuri.
Primăria Craiova caută în continuare soluții pentru creșterea gradului de siguranță a traficului rutier și pietonal pe strada Râului. Autoritățile locale au decis, inițial, aplicarea de covoare termoplastice antiderapante în intersecții. Ulterior, s-a apelat la varianta limitatoarelor de viteză în intersecţiile cu pericol de accidente (2021), iar acum se doreşte amenajarea în intersecții a unor instalații inteligente de semaforizare. Starea carosabilului rămâne însă problema majoră, pe care municipalitatea nu a rezolvat-o până acum.