Primăria Craiova a reluat licitația pentru modernizarea depoului de tramvaie, un obiectiv trasat încă din decembrie 2019, când a fost semnat contractul de finanțare europeană.
Municipalitatea are la dispoziție nu mai puțin de 11,8 milioane de euro pentru reabilitarea clădirilor existente în incinta depoului și dotarea cu echipamente și utilaje specifice activității de întreținere și reparații tramvaie. De asemenea, se are în vedere și modernizarea rețelei de contact, a căii de rulare și a echipamentelor de cale din incinta depoului. Un „proiect destul de complex, care va rezolva problema întreținerii tramvaielor din Craiova“, după cum explica Marilena Bogheanu, director ADR Sud-Veste Oltenia, în momentul semnării contractului de finanțare, adică 15 decembrie 2019.
Procedura de achiziție a lucrărilor a fost lansată, însă, doi ani mai târziu, în decembrie 2021, dar nu a avut rezultatul scontat. Anunțul a fost postat în SEAP în data de 11 decembrie 2021, dar la data de 8 februarie 2022, termenul limită de depunere a ofertelor, licitația a fost anulată. Conform datelor din sistemul electronic, procedura a fost anulată automat „deoarece la data limită de depunere a ofertelor niciunul dintre ofertanții înscriși nu a criptat oferta financiară / sau nu a răspuns la toți factorii de evaluare electronici, după caz“.
Contractul în sine nu se referă doar la lucrări de reabilitare, ci și la elaborarea documentației tehnice, a proiectului tehnic, inclusiv a certificatelor de performanță energetică, plus asistență din partea proiectantului pe parcursul derulării contractului.
Modernizarea depoului de tramvaie. Cum sunt împărțite cheltuielile
Procedura de achiziție a lucrărilor de modernizare a depoului a fost reluată în data de 23 februariue. În conformitate cu Devizul general al investiției, aprobat de Consiliul Local Craiova în februarie 2019, valoarea estimată a contractului este de 49.269.573,56 lei (fără TVA), adică 11,8 milioane de euro cu TVA.
Din acești bani, partea de documentanții și asistență tehnică reprezintă 1.230.000 de lei, fără TVA, iar partea de construcții și instalații – 31.037.582,96 lei, fără TVA. Restul sumei reprezintă montaj utilaje, echipamente tehnologice și funcționale – 2.614.542,50 lei (fără TVA); utilaje, echipamente tehnologice și funcționale care necesită montaj – 3.608.750 de lei (fără TVA); utilaje, echipamente tehnologice care nu necesită montaj și echipamente de transport – 9.448.481,50 lei (fără TVA); organizarea de șantier – 50.000 de lei (fără TVA). Valoarea estimată a contractului nu include cheltuielile diverse și neprevăzute.
Oferta câștigătoare va fi desemnată cea cu „cel mai bun raport calitate – preț“, unde partea financiară contează în procent de 84%. În rest se va ține cont de experiența șefului de proiect (6%), experiența arhitectului (5%) și experiența inginerului proiectant (5%). Ofertele sunt așteptate până la data de 4 aprilie.
Ce presupun lucrările
Reabilitarea depoului de tramvaie se referă la toate clădirile din incintă, iar lucrările presupun termoizolarea pereților exteriori, aplicarea unei tencuieli structurate, recompartimentare interioară, înlocuire tâmplărie metalică cu tâmplărie PVC, hidroizolarea și termoizolarea teraselor, refacerea finisajelor exterioare. Nu se va interveni asupra niciunui element structural din beton sau zidărie sau a elementelor de rezistență ale clădirii.
Concret, se va interveni asupra unor clădiri din cadrul depoului – clădirea administrativă, hala de vopsitorie, spălătoria, stația de pompe, stația de întreținere, atelierele, boxele pentru rectificat bandaje. Tot în cadrul proiectului vor fi reabilitați și cei trei kilometri de cale de rulare a tramvaiului din incinta depoului. O altă componentă a modernizării este legată de înlocuirea instalației electrice și a instalației exterioare de iluminat. De asemenea, se vor achiziționa mașini unelte necesare pentru reparații, o instalație de spălat tramvai și una de vopsire.
Va începe și modernizarea liniilor de tramvai
Cele 17 tramvaie noi achiziţionate de la firma poloneză Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz SA (contractul a fost semnat în iulie 2021) ar urma să ajungă la Craiova abia de anul viitor, Până atunci, autorităţile locale trebuie să reabiliteze şi ultimele două tronsoane din calea de rulare a tramvaiului asupra cărora nu s-a intervenit până acum: linia de tramvai din zona Henry Ford și de cea din zona Peco Severinului – Cernele. Aici vor fi modernizate nu doar căile de rulare, aparatele de cale și unele stații pentru călători, ci și rețelele de contact și rețele electrice de alimentare a firului de contact.
Banii sunt tot de la UE, contractele de finanțare pentru cele două proiecte fiind semnate în octombrie 2019. Licitațiile s-au derulat în 2021, iar în acest an vor demara lucrările, după ce au fost stabiliți constructorii. În ianuarie a fost semnat contractul pentru modernizarea liniei din zona Ford, cu o valoare de 5,8 milioane de euro, iar pe 14 februarie a fost selectat câștigătorul licitație privind modernizarea celuilalt tronson, cu o valoare de 10 milioane de euro.