Oferta pentru reorganizarea unor intersecţii din Craiova, respinsă din nou. Situaţie inedită la o licitaţie organizată de Primăria Craiova. Comisia de evaluare a respins pentru a doua oară o ofertă venită de la aceeaşi firmă, care, culmea, era şi singura participantă la licitaţie.
Este vorba de procedura de achiziție a două componente importante din proiectul european privind „modernizarea sistemului de transport public cu autobuzul în municipiul Craiova“, şi anume reorganizarea circulaţiei în zona centrală şi extinderea sistemului de management al traficului. Cele două componente au făcut obiectul unei licitații separate lansată prima dată în octombrie 2021, tocmai pentru a completa proiectul mare, care a mai presupus și achiziţia celor 16 autobuze electrice articulate, aflate deja pe traseele RAT Craiova.
Prima procedură de achiziţie a eşuat. Primăria s-a trezit cu o singură ofertă, de la firma Altimate SA, din București. O societate care oferă soluții pentru managementul traficului urban, de la care municipalitatea a cumpărat anul trecut automate de dirijare a traficului și componente de semnaforizare. Altimate a venit și cu un subcontractant – Domarcons SRL, firma de construcții din Craiova care cunoaște ca în palmă străzile din municipiu, pentru că se ocupă de repararea și întreținerea acestora. Oferta Altimate SA a fost însă declarată neconformă, așa că licitația a fost anulată, în data de 21 decembrie. La două zile de la anulare, procedura a fost reluată. Anunțul de participare a fost postat în sistemul electronic în data de 23 decembrie, iar termenul până la care erau așteptate ofertele era 20 ianuarie 2022.
Oferta pentru reorganizarea unor intersecţii din Craiova, respinsă din nou. O fi a treia oară cu noroc?
Nici de data asta nu a fost cu noroc, licitaţia fiind anulată pe 18 februarie, potrivit datelor din SEAP. Movitul anulării a fost acelaşi: au fost depuse numai oferte inacceptabile şi/sau neconforme. Culmea este că la licitaţie s-a prezentat aceeaşi firmă, care a fost şi singura participantă. Numai că oferta Altimate SA, care a venit tot cu Domarcons SRL ca subcontractant, a fost respinsă din nou. Va fi a treia oară cu noroc? Rămâne de văzut, mai ales că primăria mai încearcă odată să găsească un constructor care să reorganizeze circulaţia în zona centrală a orașului şi să se ocupe de extinderea sistemului de management al traficului, prin integrarea de noi intersecții semaforizate cu funcționare în regim adaptiv și sistem de comunicaţii.
Valoarea totală estimată a contractului a rămas la fel: 5.385.313,19 lei (fără TVA). Adică 6,4 milioane de lei (cu TVA), echivalentul a 1,3 milioane de euro. Din aceşti bani, cheltuielile estimate pentru construcţii şi instalaţii sunt de 2.670.748,10 lei (fără TVA), iar cheltuielile cu utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care necesită montaj – 1.758.390,22 lei (fără TVA). Criteriul de atribuire a contractului a rămas şi el neschimbat: „cel mai mic preț“. Ofertele sunt aşteptate acum până la data de 27 aprilie.
Ce presupune extinderea sistemului de management al traficului
Cele două componente ale proiectului – „Reorganizarea circulației în zona centrală“ şi „Extinderea sistemului de management al traficului“ au ca scop implementarea componentei de trafic management, cu toate elementele sale: locale (în intersecții și treceri de pietoni semaforizate), centrale (echipamente și software în centrul de control) şi distribuite (rețea de comunicații), după cum se specifică în anunţul de participare. Care urma să fie rezultatul? Sistemul implementat ar asigura o adaptare a timpilor de semaforizare în funcție de informațiile privind fluxurilor de trafic primite în timp real asupra poziției vehiculelor de transport public, astfel încât să se asigure traversarea cât mai rapidă a intersecțiilor semaforizate de către acestea.
De asemenea, sistemul ar asigura monitorizarea video a locațiilor semaforizate, în vederea creșterii siguranței rutiere pentru toți participanții la trafic: conducători auto, călători cu transportul public, bicicliști, pietoni. „Se va avea în vedere asigurarea compatibilităţii. Contractantul va ţine cont (dacă este cazul) în alegerea echipamentelor necesare de caracteristicile şi dotările tehnice atât ale celor 16 autobuze electrice achiziţionate, cât şi a celor aflate sau care urmează a fi puse în exploatare şi care vor opera pe traseele de transport în comun ce tranzitează intersecţiile ce urmează a fi integrate în sistemul de management al traficului“, se explică în anunţul licitaţiei.
Ce se urmăreşte prin reorganizarea unor intersecții
Legat de partea de resistematizare a circulației, aceasta presupunea realizarea unei benzi suplimentare de viraj la dreapta pe bulevardul Nicolae Titulescu, atât pentru facilitarea accesului pe străzile Constantin Brâncuși și Amaradiei, cât și pentru eliminarea traficului auto de pe zona liniei de tramvai. Reorganizarea circulației în zona centrală mai presupunea şi desființarea locurilor de parcare de pe bulevardul Nicolae Titulescu și transformarea spațiului ocupat de acestea în bandă de circulație.
În ceea ce priveşte intersecţiile din Craiova care ar urma să fie „reorganizate“ pentru transportul public în comun, acestea sunt următoarele: strada Amaradia – bulevardul Nicolae Titulescu – strada Constantin Brâncuşi; strada Amaradia – strada George Enescu – strada Adolf Wadmann (bretea de legătură între Amaradia şi Nicolae Titulescu); bulevardul Nicolae Titulescu – strada Iancu Jianu – strada Adolf Wadmann; strada Alexandru Macedonski – strada Caracal – strada Fraţii Buzeşti; strada Caracal – strada Gheorghe Chiţu; strada Alexandru Macedonski – strada Arieş.