Din cele 521 de asociaţii de proprietari, câte sunt în Craiova peste 150 sunt administrate de societăţi. Firmele specializate în administrare de condominii îşi dispută piaţa cu administratorii persoane fizice. Părerile proprietarilor sunt împărţite. Unii spun că este mai ieftin să angajezi o firmă decât să plăteşti salariul unui administrator. Alţii sunt de părere că administratorul persoană fizică este mai aproape de locatari, se îngrijeşte mai bine de rezolvarea problemelor de administrare. În Craiova sunt la acest moment peste 200 de administratori de condominii atestați şi şapte firme.
Administrarea asociaţiilor de proprietari intră într-o nouă etapă, deoarece firmele specializate în administrarea condominiilor câştigă teren. Firmele de administrare asociaţii de proprietari au acaparat rând pe rând blocurile nou-construite şi pe cele desprinse din asociaţiile mari. Locatarii consideră că în acest fel scapă de o serie de cheltuieli. Avantajele angajării unei firme înseamnă garanţie, reducere de cheltuieli, servicii de administrare, contabilitate, casierie, sprijin în înfiinţarea de asociaţii, servicii de întreţinere şi intervenţii mici de reparaţii, servicii de curăţenie. Proprietarii pot alege ce pachet le convine.
Costuri
Costurile sunt diferite, cu cât numărul de apartamente este mai mare, cu atât preţul este mai mic. De exemplu, o asociaţie de proprietari cu 150 de apartamente plăteşte undeva la 20 de lei/lună/apartament. În schimb o asociaţie cu 50 de apartamente plăteşte între 25 şi 30 de lei/lună/apartament. Firma asigură pentru aceşti bani strictul necesar, cu alte cuvinte calculul întreţinerii, afişarea listei de plată şi transmiterea facturii fiecărui apartament în parte. Tot firma asigură şi curăţenia pe spaţiile comune, dar pentru costuri separate. Un apartament cu o suprafaţă de 83 mp într-un bloc nou are de plătit pentru serviciile oferite de o firmă de administrare 96,72 de lei/lună. La această sumă se adaugă cheltuielile individuale pentru utilităţile care nu mai sunt la pauşal ca în blocurile vechi.
„Eu sunt împotriva administrării dată pe mâna unei societăţi”
Angajarea unei firme de administrare condominii are şi minusurile ei. O astfel de firmă trimite unui casier la o asociaţie de proprietari o dată pe săptămână pentru încasarea întreţinerii, ceea ce nu înseamnă un serviciu complet de administrare. Mai mult, plata se poate face prin bancă, iar reprezentantul societăţii ajunge în asociaţie doar atunci când sunt probleme, spun repezentanţii unor asociaţii de proprietari. O altă bilă neagră ar fi că, unele dintre societăţile de administrarea condominii din Craiova figurează cu unu, doi angajaţi, dar administrează zeci de asociaţii de proprietari, adică sute de blocuri. Aceste societăţi sunt depăşite fizic, volumul de muncă este mult mai mare decât numărul angajaţilor, iar calitatea lasă de dorit. Din această cauză sunt asociaţii de proprietari în Craiova care merg pe mâna administratorului, persoană fizică.
La capitolul cheltuieli, sunt asociaţii de proprietari care aleg să angajeze un administrator şi un casier fără să se uite la costuri. În astfel de cazuri proprietarii scot foarte mulţi bani din buzunar ca să susţină un salariu net de 2.500 de lei pentru un casier şi un al doilea salariu în acelaşi cuantum pentru administrator.
Ce spune Legea asociaţiilor de proprietari
Conform Legii 196/2018: „contract de administrare – acordul scris încheiat între o asociaţie de proprietari şi un administrator de condominii, care poate fi persoană fizică, persoană fizică autorizată sau o persoană juridică cu obiect de activitate administrarea condominiilor, în vederea prestării unor activităţi şi îndeplinirii unor obiective stabilite de asociaţia de proprietari, conform legii. Contractul de administrare este un contract cu titlu oneros şi se încheie în formă scrisă”