Primăria Craiova urmează să reabiliteze canalul colector de pe strada Râului. În 2021, primăria a comandat unei firme întocmirea documentaţiei necesare proiectului de reabilitare a canalului colector. La acest moment documentaţia a fost elaborată şi urmează să fie votată în Consiliul Local al Municipiului Craiova. Conform acesteia „Reabilitarea canal colector-staţie epurare municipiul Craiova”, ar costa 30.492.011,56 lei inclusiv TVA din care construcţii montaj (C+M), inclusiv TVA 23.828.377,24 lei. Lucrările ar urma să fie efectuate în 10 luni.
Canalul colector are o lungime de 5,15 km, pleacă din Balta Craioviţa şi se varsă în Jiu. Acesta se întinde de-a lungul celor două benzi de mers ale străzii Râului. De la intersecţia cu strada Brestei şi până la intersecţia cu strada Popoveni, canalul a fost închis şi casetat cu casete prefabricate de beton armat. Lucrările de casetare s-au efectuat în perioada anilor 2013-2016. În schimb, tronsonul cuprins între strada Popoveni şi bdul. Romanescu este deschis, necasetat. De-a lungul timpului autorităţile cât şi craiovenii au constatat că strada se prăbuşeşte. În cele din urmă au concluzionat că aceste lăsări ale asfaltului sunt cauzate de canalul colector care este plasat între cele două sensuri de mers. Mai precis, infiltrațiile de apă provenite din canal au compromis artera de circulaţie. Îmbinările dintre casetele de beton ale canalului au cedat și apa s-a infiltrat sub covorul asfaltic și a ros pe unele porțiuni pământul.
Ce a scos la iveală expertiza
În urma expertizei au ieşit la iveală mai multe deficienţe pe care le are canalul:
„gurile de acces în casetele vizitabile ale canalului sunt insuficiente sau unele din acestea sunt acoperite cu pământ vegetal;scările cu care sunt dotate coșurile de acces în canalul colector sunt deteriorate și prezintă pericol de siguranță în exploatare; se înregistrează depuneri mari de pământ pe fundul canalului colector; rosturile dintre prefabricate sunt foarte mari, în unele locuri având circa 15-20 cm; casetele prefabricate nu sunt montate corect, radierul colectorului având forma de zig – zag în loc să aibă o pantă continuă; intrările colectoarelor laterale de apă pluvială în casetele canalului colector nu sunt executate corect, adică lipsește etanșarea la îmbinarea acestora; se înregistrează surpări de pământ și trotuar în zona gurilor de acces în canal, cu formarea unor caverne în trotuar; din punct de vedere structural, prefabricatele de beton se prezinta în stare foarte buna şi nu necesită reparații”, se spune în documentaţie.
Reabilitare de peste 30 de milioane de lei
Din cauza acestor deficienţe, canalul colector trebuie reabilitat. Firma care a întocmit documentaţia necesară reabilitării a oferit administraţiei locale craiovene două variante, una la un cost de 25,658,460 de lei, cea de-a doua la un cost de 20,887,322 de lei fără TVA. Recomandată este prima variantă care se ridică la o valoare de 30.492.011 lei inclusiv TVA.
Ce implică reabilitarea canalului colector
Conform recomandării specialiştilor pentru remedierea deficienţelor ar urma să fie făcute mai multe lucrări. În primul rând trebuie decolmatat canalul, pentru aceasta în canal trebuie introduse utilaje de mici dimensiuni care să scoată depunerile de pământ şi mâl. Ulterior canalul va fi spălat şi în acest fel se vor descoperi eventualele defecțiuni ascunse ale prefabricatelor de beton din care este făcut canalul. Mai departe se vor suplimenta gurile de acces, se va corecta panta canalului. În zonele unde asfaltul este lăsat pe carosabil, trotuar şi pista de biciclete se va decoperta se pune un strat de pământ după care se compactează şi se toarnă covor asfaltic.