Străpungerea străzii Traian Lalescu pentru a face legătura cu Calea Bucureşti revine în actualitate. Este vorba de un proiect vechi, despre care se vorbeşte în Craiova de mai bine de zece ani, dar care nu a ajuns până acum la stadiul final, acela al demarării investiţiei.
În bugetul de venituri şi cheltuieli al municipiului au tot fost prevăzute în ultimii ani sume de bani pentru demararea investiţiei, dar totul a rămas la stadiul de vorbe. Şi de documente, dacă ne gândim că studiul de fezabilitate (SF) a fost realizat în 2019, iar proiectul tehnic în 2020.
În şedinţa ordinară a Consiliului Local (CL) Craiova, care va avea loc joi, va fi supusă aprobării actualizarea devizului general pentru obiectivul de investiţii „Străpungere strada Traian Lalescu – bulevardul Calea Bucureşti”. Asta şi pentru că valoarea investiţiei după proiectare este cu totul alta decât cea rezultată în urma SF-ului. Evident că majorarea se datorează în principal creșterilor de preţuri care au avut loc pe piața de specialitate, în ultima vreme. La care se adaugă şi inflaţia.
Străpungerea Traian Lalescu – Calea Bucureşti, mai scumpă cu 5 milioane de lei
Potrivit proiectului de hotărâre care se va afla pe masa consilierilor locali, valoarea totală a investiţiei este de 16.206.072,65 lei (TVA inclus). Din aceşti bani, partea de construcții şi montaj, cu TVA, ar fi de 9.172.478,01 lei. Conform devizului, numai obţinerea terenului şi amenajarea lui ar costa 5.418.405,70 lei. Strada Traian Lalescu se opreşte acum în faţa unei proprietăţi private, fosta curte a Pan Group de pe Calea Bucureşti. Pentru a face legătura cu această arteră de circulaţie este nevoie de o parte din terenul respectiv, iar achiziţia este estimată la 4,7 milioane de lei. Restul cheltuielilor ar fi pentru amenajarea terenului şi a spaţiilor verzi. Interesant este că suma de 4,7 milioane de lei necesară obţinerii terenul era vehiculată şi în 2019, când a fost întocmit studiul de fezabilitate.
Potrivit indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei aprobaţi în 2019, valoarea cu TVA a străpungerii Traian Lalescu – Calea Bucureşti era de 11.148.496,78 lei, cu 11 luni durată de realizare, din care trei luni pentru proiectare. Atunci, partea de construcţii şi montaj avea o valoare de 5.447.697,76 lei (TVA inclus). În faza de SF au fost prinse însă cantităţi de lucrări estimative. Proiectul tehnic a venit cu alte cantităţi.
„Modificările la faza PT sunt de natură să adapteze soluțiile constructive propuse în SF, la exigențele apărute în reglementările privind siguranța şi securitatea la incendiu și în reglementările privind condițiile de sănătate. Menționăm faptul că valoarea totală (inclusiv TVA) a devizului general actualizat, de 16.206.072,65 lei, depășește valoarea totală (inclusiv TVA) a devizului general aprobat prin HCL 250/30.05.2019, respectiv 11.148.496,78 lei“, se explică în raportul din spatele proiectului de hotărâre. Cu alte cuvinte, străpungerea Traian Lalescu – Calea Bucureşti este mai scumpă cu 5.057.575,87 lei. Durata de execuție a investiției a fost stabilită la 8 luni.
Vor fi relocaţi şi plantaţi sute de arbori
În documentaţia de aprobare a noului deviz general al investiţiei se mai menţionează şi că vor fi relocaţi şi plantaţi sute de arbori, în urma studiului de impact asupra mediului. Cheltuielile au fost prinse în proiect. „Prin adresa nr. 76/02.05.2022, înregistrată la Primăria Municipiului Craiova cu numărul 83306/06.05.2022, proiectantul ne aduce la cunoștință faptul că valoarea actualizată a devizului este motivată de creșterile care au avut loc pe piața de specialitate, în perioada cuprinsă între momentul aprobării Studiului de Fezabilitate și până în prezent. Prețurile materialelor care au o pondere majoră în proiect și au avut creșteri semnificative sunt: balast (20%), piatră spartă (35%), nisip (30%), fier (50%), conductă PVC (40%), conform estimărilor din piață“, se explică în referatul de aprobare.
Tot aici se menţionează că în urma studiului de impact asupra mediului, discuțiilor și prevederilor din etapa premergătoare obținerii acordului Agenției de Protecție a Mediului, proiectul a fost suplimentat cu lucrări la faza PT, condiționate în vederea obținerii avizului favorabil. Astfel, pe strada Henri Coandă s-a dispus relocarea / defrișarea arborilor și plantarea unei bariere vegetale de coniferi de talie mare din specia Cupressocyparis Leylandii (800 arbuști), în timp ce pe strada Traian Lalescu s-a decis plantarea unui număr de 104 salcâmi globulari.
4.840.000 lei pentru străpungerea Traian Lalescu – Calea Bucureşti, în bugetul din 2022
La capitolul „Transporturi“ din bugetul Craiovei pe anul 2022, cea mai mare investiţie era chiar execuţia străpungerii străzii Traian Lalescu – Calea Bucureşti – strada Henri Coandă, pentru care a fost prinsă suma de 4.840.000 de lei. În bugetul din 2021, în dreptul acestei investiţii a fost trecută suma de 1.145.000 de lei, cu un plus de 94.000 de lei adăugat la rectificarea din luna august. Suma nu a fost însă cheltuită. În 2020, străpungerea Traian Lalescu – Calea Bucureşti avea prevăzuţi 500.000 de lei pentru execuţie şi 450.000 de lei pentru exproprieri. În acel an, a fost făcut doar proiectul tehnic.
Contractul de proiectare a fost semnat pe 14 august 2020, cu firma Peiesi SRL, din Iași, care a avut la dispoziție 60 de zile lucrătoare pentru realizarea proiectului tehnic. „Străpungerea Traian Lalescu va crea legătura dintre zonele de nord și sud ale Craiovei. Acest nou bulevard, cu două benzi pe sens, va prelua din traficul rutier de pe bulevardul Decebal și bulevardul Carol I și va scurta mult timpii de tranzit pentru persoanele ce traversează Craiova de la nord la sud sau invers. Este o lucrare foarte importantă pentru oraş. Imediat după finalizarea proiectării, demarăm și procedurile pentru execuție”, declara primarul de atunci al Craiovei, Mihail Genoiu. Valoarea contractului de proiectare a fost de 120.000 lei, fără TVA. Execuţia de care pomenea edilul nu a început. De fapt, autorităţile locale nu au demarat până acum procedura de achiziţie a lucrărilor.
Ce spuneau autorităţile în urmă cu 10 ani
De străpungerea străzii Traian Lalescu în Calea Bucureşti s-a tot discutat în ultimul deceniu. În iunie 2009, Mircea Diaconescu, pe atunci arhitect-şef al Craiovei, declara pentru GdS că o astfel de investiţie ar fi foarte utilă. „Toate studiile de trafic au arătat că această străpungere ar fluidiza semnificativ traficul rutier în toată partea de est a oraşului. Este vorba, practic, de prelungirea unei străzi de 300-400 de metri şi amenajarea unei intersecţii adecvate pe Calea Bucureşti“, spunea Diaconescu. În 2012, discuţia a fost reluată, însă a rămas la stadiul de… discuţie.
În toamna anului 2015, Olguţa Vasilescu, aflată la primul mandat de primar al Craiovei, susţinea că străpungerea cu pricina nu a putut fi realizată cu fonduri europene. „Pentru strada Traian Lalescu nu sunt fonduri europene, cel puțin pe axele deschise până la această dată, pentru străpungeri. Ne promiseseră cei care au terenul de acolo că ne fac cadou un studiu de fezabilitate și chiar o parte din teren astfel încât să putem să facem această străpungere. Dacă nu ar fi vorba de exproprieri, putem să o facem pe banii noștri“, a spunea Olguța Vasilescu în urmă cu şapte ani.
În fapt, ar fi vorba de un proiect care datează dinainte de Revoluţie, după cum afirma pentru GdS, în 2012, Ion Voiculescu, primar al Craiovei între anii 1988 şi 1989. Încă de atunci se considera că prelungirea străzii Traian Lalescu ar îmbunătăţi traficul între cartierul Rovine şi Calea Bucureşti. Ideea proiectanţilor din perioada comunistă este şi astăzi de actualitate.