Craiova vrea „curent“ pentru maşinile electrice. Primăria Craiova vrea să monteze pe domeniu public primele staţii de reîncărcare pentru vehiculele electrice. Dorinţa municipalităţii datează încă din 2019, dar până acum nu s-a îndeplinit. Acum s-ar fi ivit însă prima ocazie de a transforma visul în realitate: fonduri prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
Autorităţile locale susţineau că au depus în 2020 dosarul de finanţare pentru proiectul privind amplasarea a nouă staţii de încărcare rapidă, cu trei puncte de încărcare: pe strada Romul (o staţie), pe strada Nicolaescu Plopşor (o staţie), pe bulevardul Decebal, la Facultatea de Automatică (o staţie), şi pe Calea Bucureşti, în zona Electroputere Mall (şase staţii). Banii nu au mai ajuns la Craiova, dar acum ar exista o nouă şansă. Aşa că primăria a schimbat planul.
Cât ar costa cele nouă stații de reîncărcare
A reactualizat Studiul de Fezabilitate pentru obiectivul de investiții „Staţii de reîncărcare pentru vehiculele electrice”, a ales chiar şi un alt scenariu şi a aprobat rapid, în şedinţă extraordinară de Consiliu Local, solicitarea finanţării.
Potrivit noilor indicatori tehnico-economici ai investiţiei, amenajarea celor nouă staţii de reîncărcare pentru vehiculele electrice ar costa 2.418.792,69 lei (inclusiv TVA), din care partea de construcţii şi montaj era evaluată la 566.987,40 lei (TVA inclus), cu 18 luni termen de realizare a investiției. Spre comparaţie, SF-ul precedent, aprobat în 2019, avea o valoare totală de 2.137.665,05 lei. Suma pentru construcţii şi montaj era de 396.667,52 lei, iar durata de execuţie de doar 4 luni.
Craiova vrea „curent“ pentru maşinile electrice. Cum ar trebui să arate staţiile de reîncărcare
Conform noului scenariu ales, staţiile de reîncărcare pentru vehicule electrice ar urma să fie formate din două puncte de reîncărcare şi un conector suplimentar, pentru a putea acoperi nevoile tuturor maşinilor. Staţiile vor avea două locuri de parcare, alimentate de acelaşi punct de livrare din reţeaua publică de distribuţie, din care un punct de reîncărcare va permite reîncărcarea multistandard în curent continuu, la o putere ≥ 50 kW, iar un punct de reîncărcare va permite reîncărcarea în curent alternativ, la o putere ≥ 22 kW.
Staţiile de reîncărcare vor fi echipate cu conectori de tip 2 pentru vehicule, pentru încărcarea în curent alternativ, şi conectori ai sistemului de reîncărcare combinat Combo 2, pentru încărcarea în curent continuu. De asemenea, staţiile vor comunica prin protocol de tip OCPP – Open Charge Point Protocol – minim 1.5 şi vor dispune de meniu în limba română şi în limba engleză. Pe amplasamentele staţiilor de reîncărcare se vor asigura două locuri de parcare, destinate exclusiv încărcării vehiculelor electrice, marcate cu culoarea verde.
A fost aleasă varianta cu cel mai mic cost
Suprafaţa de teren ocupată de o staţie trebuie să fie de maxim 35mp/amplasament. SF-ul a prevăzut două scenarii (două tipuri de staţii de încărcare cu caracteristici diferite), fiind ales, în final, scenariul 1, pentru că se plia cel mai bine pe condițiile existente în teren (poziționare, putere instalată disponibilă, etc.) și avea un cost mai redus.
Consiliul Local a aprobat, luni, nu doar contractarea finanțării prin aplicarea la „Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant, din punct de vedere energetic: stații de reîncărcare pentru vehicule electrice în localități”, ci şi punerea la dispoziţie a celor nouă locaţii, plus asigurarea unei contribuții financiare proprii în cuantum de 767.996,13 lei.
Craiova vrea „curent“ pentru maşinile electrice. Primăria nu ar vrea stații electrice în detrimentul locurilor de parcare
Prin acest proiect, Primăria Craiova vrea să monteze o staţie de reîncărcare pe strada Romul (lângă sediul propriu), una pe strada C.S. Nicolaescu Plopșor (la intrare pe stradă, pe partea cu English Park), şase pe Calea București (una vizavi de Lidl, după intersecția cu Sărarilor; una lângă Biserica Eroii Neamului; două lângă Electroputere Mall, una vizavi de mall, una la intersecţia cu strada Grigore Pleșoianu) şi una pe bulevardul Decebal (la intrarea în campusul de la Politehnică).
„Este foarte bine că amplasăm staţii de încărcare a vehiculelor electrice, dar parcă sunt prea multe pe Calea Bucureşti. De ce nu încercăm să aflăm în ce zone locuiesc cei care deţin astfel de maşini electrice, nu cred că sunt chiar aşa de mulţi, pentru a veni în întâmpinarea proprietarilor şi a amenaja astfel de staţii de încărcare în apropiere. În felul acesta să fim mai aproape de cetăţeni, să venim în sprijinul lor“, a afirmat Cezar Drăgoescu, liderul consilierilor locali USR.
În replică, viceprimarul Aurelia Filip a afirmat că nu se pot amplasa astfel de staţii de reîncărcare în cartiere, pentru că ar anula cinci, şase locuri de parcare. „Noi căutăm să le amplasăm acolo unde este liber domeniul public, astfel încât să nu deranjăm locurile de parcare şi aşa insuficiente pentru craioveni“, a spus Aurelia Filip.
Ce se întâmplă cu celelalte nouă locaţii aprobate de CL Craiova?
În discuţie a intervenit şi un alt consilier USR, Eduard Cârceag, care a reamintit executivului că Consiliul Local a aprobat şi alte nouă locaţii unde să fie amplasate staţii de reîncărcare a vehiculelor electrice. „Poate ar fi bine şi pe acele locuri să amplasăm unele staţii, pentru că şi acolo erau locuri de parcare, dar nu a fost considerată o problemă“, a afirmat Eduard Cârceag.
Acesta s-a referit, de fapt, la un proiect iniţiat de USR şi aprobat în CL Craiova, prin care au fost identificate şi stabilite nouă terenuri unde să fie amplasate astfel de staţii de reîncărcare pentru vehicule electrice. Zonele erau bune, cu trafic intens, numai că primăria a dorit aici o investiţie sută la sută privată, din care să obţină şi un profit (chirie pe teren), iar investitorii nu au mai venit.
Era vorba de terenuri la Gară, Piaţa Centrală, Big Craiovița Nouă, Spitalul Județean de Urgență, zona Parcului „Nicolae Romanescu“, parcarea de la Grădina Botanică, strada Sfântu Dumitru, strada A.I. Cuza. La licitaţie nu s-a prezentat nimeni, nici măcar la a treia strigare. Aşa că proiectul a rămas în aer.