Ford Craiova a fost preluat oficial, marţi, de compania Turcească Ford Otosan. Transferul de proprietate a fost marcat printr-o ceremonie la care au luat parte premierul României, Nicolae Ciucă, ministrul Economiei, Florin Spătaru, președinte Ford Europa, Stuart Rowley, managerul general Ford Otosan, Güven Özyurt, președinte Ford România, Josephine Payne şi şi multe autorităţi locale, precum primarul Craiovei – Lia Olguţa Vasilescu, preşedintele Consiliului Judeţean Cosmin Vasile şi mulţi alţii. Turcii spun că au planuri mari pentru fabrica de la Craiova. Printre acestea se numără investiţii de sute de milioane de euro şi fabricarea primului autoturism complet electric. În acelaşi timp, turcii promit crearea a 600 de noi locuri de muncă.
Promisiuni măreţe pentru fabrica Ford Otosan din Craiova
De când au început discuţiile cu privire la transferul de proprietate a fabricii de la Craiova de la americani către turci, au existat multe temeri cu privire la anumite dezechilibre în cadrul companiei sau schimbări radicale. Reprezentanţii firmei turceşti, Otosan, au explicat, însă, că au planuri mari cu fabrica din Craiova. Aceasta a devenit prima unitate de producţiei a Otosan, din afara Turciei.
În cadrul ceremoniei de marţi, toţi cei care au susţinut declaraţii au vorbit despre un viitor strălucit al fabricii. De asemenea, despre o nouă direcţie spre autovehiculele electrice. „Astăzi, Ford Otosan, prin preluarea fabricii din Craiova, îşi extinde experienţa şi capacitatea de producţie la nivel internaţional. Cu ajutorul angajaţilor foarte calificaţi din Craiova şi munca lor extraordinară în producerea unora dintre cele mai apreciate produse Ford, vom construi povestea Ford Otosan. Suntem foarte mândri să îi avem pe toţi în echipa noastră. Avem încredere în produsele viitoare, în planurile de dezvoltare şi vor crea mult mai multe oportunităţi aici. Vom face investiţii de 490 de milioane de euro în următorii trei ani“, a spus managerul Ford Otosan, Güven Özyurt.
Preşedintele Ford Europa: Fabrica de la Craiova, un rol cheie în planurile noastre de electrificare
Preşedintele Ford Europa a vorbit despre producea de autovehicule electrice în următorii ani. „Ne vom implica pe deplin în producerea de autovehicule electrice. Vom dezvolta şi electrifica, în acelaşi timp, divizia nostră de autovehicule comerciale. Astăzi, continuăm cu această viziune, făcând încă un pas în transformarea activităţii noastre de aici, din Europa. Contractul de transferare a dreptului de proprietate a fabricii din Craiova de la Ford Europa către Ford Otosan a fost finalizat. Suntem mândri să predăm activitatea noastră către Ford Otosan. Combinând puterea de producţie a fabricii cu experienţa vastă a Ford Otosan în proiectarea de vehicule comerciale, această fabrică va juca un rol cheie în planurile noastre de electrificare şi dezvoltare a vehiculelor comerciale în Europa“, a spus președintele Ford Europa, Stuart Rowley.
Şi ministrul Economiei, Florin Spătaru, s-a arătat foarte mulţumit de acest transfer de proprietate. Acesta a declarat că planurile noii conduceri pentru fabrica de la Craiova vor ajuta foarte mult economia locală, dar şi naţională.
Nicolae Ciucă: „Se vor realiza 18.000 de staţii de încărcare“
Premierul Nicolae Ciucă a vorbit despre investiţiile pe care urmează să le facă turcii la Craiova. De asemenea, acesta a spus că fabricarea maşinilor electrice în oraşul nostru este principalul plan de viitor şi că acesta coincide cu planurile Guvernului. „Este un transfer care vine cu o investiţie de 490 de milioane de euro în următorii trei ani. Este o investiţie care vizează, în mod deosebit, producerea de alte patru noi tipuri de vehicule. De subliniat este că, începând cu 2024, va fi produs aici primul autovehicul complet electric. Am avut discuţii cu echipa de conducere a Ford. În urma acestora, am înţeles că toate investiţiile noi vin cu o serie întreagă de angajamente la nivel de Guvern. Va trebui să putem să susţinem această tranziţie de la motoarele pe combustie, la motoarele complet electrice.
Prin această investiţie, Ford Craiova sprijină proiectele guvernamentale pentru a ne atinge obiectivele propuse la nivelul Uniunii Europene pentru o tranziţie verde. Cei de la Ford au ridicat şi problema dezvoltării infrastructurii necesare pentru maşinile electrice. Pot spune, în momentul de faţă, că la nivelul Guvernului există un angajament asumat prin PNRR în acest sens. Astfel, până la finele anului 2026, vom realiza 18.000 de staţii de încărcare. 13.000 dintre acestea vor fi din bani europeni, restul de 5.000 vor fi finanţate de la bugetul de stat.
Angajamentul celor de la Ford este să crească numărul maşinilor produse la Craiova. De la 250.000 pe an, se vor produce 272.000 pe an. De asemenea, se vor oferi încă 600 de locuri de muncă în cadrul fabricii de la Craiova. (…) Vă asigur că, de la nivelul Guvernului, vom continua să asigurăm un cadru stabil şi prielnic pentru investiţii în România. De asemenea, pentru asigurarea un echilibru al economiei româneşti, pentru menţinerea locurilor de muncă, care să fie plătite pe măsura eforturilor depuse“, a spus Nicolae Ciucă.
Ciucă a spus „pas“ presei
Dincolo de laudele legate de investiţiile în fabrica Ford, nu a avut loc o conferinţă de presă, în timpul căreia, am fi avut ocazia, de exemplu, să îl întrebăm pe premier şi despre primul tronson al Drumului Expres Craiova-Piteşti. Acesta ar trebui să fie gata la finalul acestui an. Lucrările, în schimb, sunt abia la jumătate, iar săptămâna trecută erau sistate. Însă, premierul nu a avut în program să răspundă unor întrebări din partea presei.
Aşadar, evenimentul de la Craiova a fost mai mult motiv de campanie electorală pentru Nicolae Ciucă, din moment ce totul părea roz, iar problemele din zona noastră dispăruseră fără urmă, eclipsate de investiţiile promise de Ford Otosan, o companie privată, de altfel. Aşadar, în afară de promisiunea legată de montarea celor 18.000 de staţii de încarcare, despre restul infrastructurii rutiere nu s-a scos un cuvânt.