-1.5 C
Craiova
duminică, 17 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCine plăteşte amenda pentru faţadele nezugrăvite?

Cine plăteşte amenda pentru faţadele nezugrăvite?

După ce amenzile au început să curgă la asociaţiile de proprietari din Craiova pentru că reprezentanţii locatarilor nu au ridicat nici un deget pentru a începe zugrăvirea faţadelor aşa cum a cerut primăria, s-au ivit şi problemele. Amenzile au venit pe asociaţie sau pe fiecare scară de bloc, dar se ridică următoarea întrebare: Cine plăteşte amenda? Părerile preşedinţilor sunt împărţite. Unii spun că amenda va fi plătită doar de proprietarii care nu au semnat listele pentru zugrăvirea şi repararea faţadei şi nu au plătit fondul de reparaţii. Alţii spun că amenda va fi repartizată tuturor proprietarilor din asociaţie pentru că este trecută la capitolul cheltuieli comune.

Alte probleme ridicate de locatari ar fi cele legate de blocurile ale căror faţade au fost zugrăvite în urmă cu doi, trei ani, chiar şi anvelopate. Mai este necesar să fie zugrăvite aceste blocuri aşa cum solicită primăria în baza Legii 273/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 21/2002 privind gospodărirea localităților urbane și rurale şi a HCL nr. 107/2021?

Blocurile
Blocurile

Să plătească cine nu vrea să dea cu var

Legat de repartizarea amenzii în lista de întreţinere părerile sunt împărţite. De exemplu, reprezentanţii locatarilor din Asociaţia de proprietari 1 Nicolae Titulescu, recent amendată de Poliţia Locală spun că amenda ar urma să fie plătită de cei care refuză să plătească fondul de reparaţii.


„Noi am primit amendă pe asociaţie şi o vom distribui celor care nu au plătit fondul de reparaţii pe luna aprilei şi mai. Oamenii asta spun să distribuim această amendă doar celor care nu plătesc fondul de reparaţii pe care îl folosim pentru aceste reparaţii şi zugrăveli. Nu văd de ce să plătească amenda cei care şi-au dat acordul şi care au plătit lună de lună fondul de reparaţii. Aşa este logica. Cei care au plătit vor spune: Nu este corect, am plătit sunt de acord să zugrăvim. De ce să suportăm consecinţele unora care se împotrivesc mereu schimbărilor”, spune Ecaterina Lupu, preşedinta asociaţiei de proprietari 1 Nicolae Titulescu.


Cu privire la cea de-a doua problemă, preşedintele asociaţiei de proprietari susţine că blocurile care au fost date în anii trecuţi cu var vor fi rezugrăvite.
„În cazul blocurilor care au făcut renovări la faţadă în anii trecuti, aici vom da din nou cu var. Avem un bloc care a anvelopat şi zugrăvit faţada acum câţiva ani. Aici vom zugrăvi, ca să avem aceeaşi nuanţă la toate faţadele. Am vorbit cu locatarii şi sunt de acord”, mai spune Ecaterina Lupu, preşedintele asociaţiei de proprietari 1 Nicolae Titulescu.

Să plătească locatarii

La alte asociaţii de proprietari împărţirea amenzilor se va face în lista de plată ca orice cheltuială comună. Cât priveşte rezugrăvirea faţadelor date recent cu var, proprietarii nici nu vor să audă de alte cheltuieli.


„Amenda va fi repartizată în listele de plaltă tuturor proprietarilor. Procesul-verbal este întocmit pe asociaţie şi va fi repartizată întregii asociaţii de proprietari. Eu o văd ca pe o cheltuială comună şi nu pot să împart amenda doar lui x, z, y. Nu eu sunt cel care amendează locatarii. Dacă amenda a fost aplicată asociaţiei de proprietari, urmează ca suma să fie recuperată de la proprietari, funcţie de cota parte indiviză. Conform dispoziţiilor în vigoare, asociaţia de proprietari deţine obligaţia să asigure buna funcţionare a părţii comune de construcţii şi instalaţii din imobil”, spune reprezentantul unei firme de administrare condominii.

Să dăm cu var a doua oară?

Locatarii din blocurile zugrăvite recent nu acceptă ideea să mai zugrăvească din nou faţada. În această situaţie sunt proprietarii din blocul E2 de pe strada Victor Papilian din cartierul 1 Mai. Poliţia Locală a transmis către asociaţie avertismente pentru fiecare bloc în parte pentru că nu a „efectuat lucrări de întreţinere a faţadei”.Următorul pas va fi aplicarea amenyilor contravenționale.


„Noi am zugrăvit acum câţiva ani, am şi anvelopat. Am încercat să păstrăm vechea nuanţă. Acum vine primăria şi spune să zugrăvin iar. Noi nu mai suntem de acord, este o cheltuială în plus. Ne-au dat avertisment şi spun că ne amendează. Ei nu văd că blocul este zugrăvit?”, spune un locatar din blocul E2 din asociaţia 9-1 Mai.

La asociaţie, dezastru

Proces verbal

Într-adevăr Asociaţia 9-1 Mai a primit recent avertismente de la Poliţia Loacală pentru că nu a ridicat un deget pentru a face demersuri pentru zugrăvirea faţadelor. Aici este un haos, asociaţia încă mai este una de locatari şi nici măcar nu au constituit un fond de reparaţii. Reprezentanţii proprietarilor nu prea fac diferenţa între zugrăvirea faţadelor şi reabilitarea prin PNRR sau fonduri europene.


„La asociaţia de proprietari 9-1 Mai, locatarii nu sunt de acord, asociaţia nici măcar nu are fond de reparaţii, iar asociaţia este una de locatari. Asociaţia a primit avertisment pentru fiecare scară de bloc, 15 mai puţin trei care s-au înscris în programul de reabilitare pe fonduri europene.
A venit poliţia, dar lumea este circumspectă. Noi nu avem nici fond de reparaţii. Locatarii nici nu vor să achite nici datoriile la întreţinere. Ei spun că vor să fugă de asociaţii, nici nu vor să audă să ne transformăm în asociaţie de proprietari”, spune administratorul asociației de proprietari.

Reabilitarea blocurilor, un proces în derulare (Foto: Traian Mitrache)

Primăria Craiova: Și președinții asociațiilor de proprietari pot fi amendați

Am întrebat Primăria Craiova care este modalitatea legală de împărţire a acestor amenzi. Răspunsul a fost următorul:

Având în vedere prevederile Legii nr. 273/2020 si HCL 107/2021, menținerea faţadelor în stare de curățenie prin reparaţii ale tencuielilor, zugrăvire, înlocuire geamuri este o obligație legală, nu ar trebui luate în considerare tabelele de semnături prin care cineva îşi dă sau nu acordul cu privire la punerea în aplicare a legii.
Practic, reprezentanții asociațiilor ar fi trebuit să deruleze procedura de selecție a prestatorului, să facă lucrarea, să calculeze și să înscrie în lista de plată cota de contribuție ce revine fiecărui proprietar.
Acest lucru nu poate fi însă făcut decât în cazul în care fondul de reparații ar fi fost suficient şi nu exista riscul suportarii unor penalități contractuale pentru neachitare la timp a lucrării.
Cum însă, în aproape toate cazurile, aceste fonduri nu există sau sunt foarte mici în raport cu costurile lucrărilor de reparații, iar lucrările nu pot fi demarate fără garanția achitării integrale, reprezentanții asociației pot supune aprobării proprietarilor constituirea/suplimentarea fondului de reparații cu sumele necesare, printr-o hotărâre a adunării generale sau, acolo unde este cazul, doar de o parte din blocuri, pe baza unor tabele de semnături.
Astfel, nu poate fi dată o soluție generală, situația diferă de la caz la caz: dacă în cazul unei asociații care dispune de fonduri sau al uneia care nu dispune şi nu a făcut demersuri se poate găsi culpa conducerii acesteia, în celelalte cazuri poate fi culpa celor care s-au opus constituirii fondurilor necesare.
Poate fi şi cazul în care, deşi de acord, proprietarii nu constituie la timp fondurile, iar lucrarea nu se efectuează în timpul acordat. Litigiile generate de astfel de situații nu prea au cale amiabilă de soluționare, ele ajung să fie tranșate de obicei în instanță.
Totodată, conform art. 55, comitetul executiv are ca atribuție gestionarea situațiilor excepționale și de criză, luand decizii în acest sens.

Dacă hotărârea comitetului executiv este contrară prevederilor prezentei legi sau este de natură să prejudicieze interesele proprietarilor, aceștia pot solicita instanțelor judecătorești anularea în tot sau în parte a hotărârii şi repararea pagubelor cauzate, conform art.29, alin.2 din Legea nr. 196/2018″,a precizat pentru GdS, purtătorul de cuvânt al Primăriei Craiova, Marina Andronache.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS