După ce amenzile au început să curgă la asociaţiile de proprietari din Craiova pentru că reprezentanţii locatarilor nu au ridicat nici un deget pentru a începe zugrăvirea faţadelor aşa cum a cerut primăria, s-au ivit şi problemele. Amenzile au venit pe asociaţie sau pe fiecare scară de bloc, dar se ridică următoarea întrebare: Cine plăteşte amenda? Părerile preşedinţilor sunt împărţite. Unii spun că amenda va fi plătită doar de proprietarii care nu au semnat listele pentru zugrăvirea şi repararea faţadei şi nu au plătit fondul de reparaţii. Alţii spun că amenda va fi repartizată tuturor proprietarilor din asociaţie pentru că este trecută la capitolul cheltuieli comune.
Alte probleme ridicate de locatari ar fi cele legate de blocurile ale căror faţade au fost zugrăvite în urmă cu doi, trei ani, chiar şi anvelopate. Mai este necesar să fie zugrăvite aceste blocuri aşa cum solicită primăria în baza Legii 273/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 21/2002 privind gospodărirea localităților urbane și rurale şi a HCL nr. 107/2021?
Să plătească cine nu vrea să dea cu var
Legat de repartizarea amenzii în lista de întreţinere părerile sunt împărţite. De exemplu, reprezentanţii locatarilor din Asociaţia de proprietari 1 Nicolae Titulescu, recent amendată de Poliţia Locală spun că amenda ar urma să fie plătită de cei care refuză să plătească fondul de reparaţii.
Cu privire la cea de-a doua problemă, preşedintele asociaţiei de proprietari susţine că blocurile care au fost date în anii trecuţi cu var vor fi rezugrăvite.
„În cazul blocurilor care au făcut renovări la faţadă în anii trecuti, aici vom da din nou cu var. Avem un bloc care a anvelopat şi zugrăvit faţada acum câţiva ani. Aici vom zugrăvi, ca să avem aceeaşi nuanţă la toate faţadele. Am vorbit cu locatarii şi sunt de acord”, mai spune Ecaterina Lupu, preşedintele asociaţiei de proprietari 1 Nicolae Titulescu.
Să plătească locatarii
La alte asociaţii de proprietari împărţirea amenzilor se va face în lista de plată ca orice cheltuială comună. Cât priveşte rezugrăvirea faţadelor date recent cu var, proprietarii nici nu vor să audă de alte cheltuieli.
Să dăm cu var a doua oară?
Locatarii din blocurile zugrăvite recent nu acceptă ideea să mai zugrăvească din nou faţada. În această situaţie sunt proprietarii din blocul E2 de pe strada Victor Papilian din cartierul 1 Mai. Poliţia Locală a transmis către asociaţie avertismente pentru fiecare bloc în parte pentru că nu a „efectuat lucrări de întreţinere a faţadei”.Următorul pas va fi aplicarea amenyilor contravenționale.
La asociaţie, dezastru
Într-adevăr Asociaţia 9-1 Mai a primit recent avertismente de la Poliţia Loacală pentru că nu a ridicat un deget pentru a face demersuri pentru zugrăvirea faţadelor. Aici este un haos, asociaţia încă mai este una de locatari şi nici măcar nu au constituit un fond de reparaţii. Reprezentanţii proprietarilor nu prea fac diferenţa între zugrăvirea faţadelor şi reabilitarea prin PNRR sau fonduri europene.
Primăria Craiova: Și președinții asociațiilor de proprietari pot fi amendați
Am întrebat Primăria Craiova care este modalitatea legală de împărţire a acestor amenzi. Răspunsul a fost următorul:
„Având în vedere prevederile Legii nr. 273/2020 si HCL 107/2021, menținerea faţadelor în stare de curățenie prin reparaţii ale tencuielilor, zugrăvire, înlocuire geamuri este o obligație legală, nu ar trebui luate în considerare tabelele de semnături prin care cineva îşi dă sau nu acordul cu privire la punerea în aplicare a legii.
Practic, reprezentanții asociațiilor ar fi trebuit să deruleze procedura de selecție a prestatorului, să facă lucrarea, să calculeze și să înscrie în lista de plată cota de contribuție ce revine fiecărui proprietar.
Acest lucru nu poate fi însă făcut decât în cazul în care fondul de reparații ar fi fost suficient şi nu exista riscul suportarii unor penalități contractuale pentru neachitare la timp a lucrării.
Cum însă, în aproape toate cazurile, aceste fonduri nu există sau sunt foarte mici în raport cu costurile lucrărilor de reparații, iar lucrările nu pot fi demarate fără garanția achitării integrale, reprezentanții asociației pot supune aprobării proprietarilor constituirea/suplimentarea fondului de reparații cu sumele necesare, printr-o hotărâre a adunării generale sau, acolo unde este cazul, doar de o parte din blocuri, pe baza unor tabele de semnături.
Astfel, nu poate fi dată o soluție generală, situația diferă de la caz la caz: dacă în cazul unei asociații care dispune de fonduri sau al uneia care nu dispune şi nu a făcut demersuri se poate găsi culpa conducerii acesteia, în celelalte cazuri poate fi culpa celor care s-au opus constituirii fondurilor necesare.
Poate fi şi cazul în care, deşi de acord, proprietarii nu constituie la timp fondurile, iar lucrarea nu se efectuează în timpul acordat. Litigiile generate de astfel de situații nu prea au cale amiabilă de soluționare, ele ajung să fie tranșate de obicei în instanță.
Totodată, conform art. 55, comitetul executiv are ca atribuție gestionarea situațiilor excepționale și de criză, luand decizii în acest sens.
Dacă hotărârea comitetului executiv este contrară prevederilor prezentei legi sau este de natură să prejudicieze interesele proprietarilor, aceștia pot solicita instanțelor judecătorești anularea în tot sau în parte a hotărârii şi repararea pagubelor cauzate, conform art.29, alin.2 din Legea nr. 196/2018″,a precizat pentru GdS, purtătorul de cuvânt al Primăriei Craiova, Marina Andronache.