Viaductul de la Cârcea, grav afectat după deraierea unui tren de marfă în august 2018, va fi reconstruit. La fix patru ani distanţă de când operatorul privat GFR (Grup Feroviar Român) a reuşit să ridice vagoanele căzute odată cu o parte a podului şi să redeschidă circulaţia pe magistrala 100, CFR SA, prin Sucursala Regională CF Craiova, a demarat achiziţia lucrărilor de reparare a viaductului.
Vorbim aici de o licitaţie completă pentru proiectare (fazele DTAC și DTOE, PT+DE, actualizare deviz general, după caz), asistenţă tehnică din partea proiectantului, obţinere avize, acorduri, autorizaţii (după caz) și execuţia lucrărilor pentru obiectivul de investiţii „Reconstrucţie şi reparare viaduct Cârcea km 200+306 linia CF 100 Videle-Orşova“.
Valoarea totală estimată a contractului este de 49.243.601,50 lei fără TVA, adică aproape 12 milioane de euro cu TVA, fonduri de la bugetul de stat pe anul 2022. Constructorul care va veni cu „cel mai bun raport calitate – preţ“ va obţine şi contractul. Preţul va conta în procent de 70%, pentru restul de 30% SRCF Craiova urmând să ţină cont de experienţă proiectantului în lucrări de artă/structuri – poduri/podeţe/pasaje/viaducte feroviare, de experienţa managerului de proiect şi de termenul de garanţie acordat lucrărilor. Ofertele sunt aşteptate până la data de 12 octombrie. Durata totală a contractului este de 26 de luni.
Ce s-a întâmplat pe 12 august 2018
În dimineaţa zilei de 12 august 2018, un tren de marfă aparținând operatorului privat GFR a deraiat între stațiile CF Malu Mare și Banu Mărăcine. Mărfarul, încărcat cu biodiesel, avea în compunere 23 de vagoane şi locomotiva. Potrivit informaţiilor oferite atunci de CFR SA, evenimentul a avut loc după ce mecanicul de locomotivă a intrat pe culoarea roşie a semaforului pe firul I de circulaţie, care era închis pentru reabilitare. Pe viaductul de la Cârcea, podul s-a prăbuşit, iar șase vagoane au deraiat. Unul dintre vagoane a rămas înclinat, agăţat de locomotivă, iar din acesta s-a scurs biodiesel într-un pârâu din zonă. Structura viaductului pe firul II nu a fost afectată.
De aproape o lună a avut nevoie GFR pentru a tăia vagoanele afectate în accidentul feroviar şi a le ridica din zonă, timp în care circulaţia a fost oprită pe viaduct. Poliţia a stabilit atunci că mecanicul, un bărbat de 50 de ani din Drăgăşani, era băut, având o alcoolemie de 0,72 mg/l alcool pur în aerul expirat. În urma anchetei s-a stabilit însă că induşii mecanici care au rolul de a frâna automat trenul care nu opreşte la semnal erau izolaţi, iar plumbul de la dispozitivul care verifică mecanicul să nu adoarmă era tăiat. Accidentul nu s-a soldat cu victime, ci doar cu pagube materiale. Refacerea viaductului de la Cârcea va costa circa 12 milioane de euro.
Ce probleme are viaductul de la Cârcea şi ce lucrări trebuie executate
Structura viaductului este alcătuită pe ambele fire din câte trei tabliere. Cele de pe firul I au fost executate în perioada 1940-1943, iar cele de pe firul II au fost proiectate în 1970. Conform expertizei realizate în 2019, tablierul 3 de pe firul I, care se afla la data deraierii în stadiul final al reparaţiilor, a suferit o serie de avarii şi distrugeri locale din şocul produs de izbirea tablierului 2, ca urmare a deplasării acestuia în timpul accidentului. De asemenea, pătrunderea accidentală a locomotivei şi a vagoanelor cisternă direct pe grinzile căii ale tablierelor 1 şi 2 de pe firul I (care se aflau în reparaţii şi nu aveau calea montată) a produs smulgerea aparatelor de reazem fixe ale acestor tabliere şi degradări grave locale la betonul cuzineţilor alăturaţi de pe firul II.
Asta pe lângă o serie de alte deficienţe produse în urma impactului. Toate acestea urmează să fie reparate. Lucrările de reconstrucţie şi reparare a viaductului Cârcea presupun consolidarea infrastructurilor pe ambele fire, montarea tablierelor 1, 2 şi 3 noi pe firul I, execuţia căii pe firul I şi lucrări la instalaţiile aferente firului I.