6.2 C
Craiova
duminică, 22 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalCNAIR nu găseşte proiectant care să lege uzina Ford de drumul expres

CNAIR nu găseşte proiectant care să lege uzina Ford de drumul expres

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) se chinuie să aleagă un proiectant care să elaboreze studiul de fezabilitate (SF), proiectul tehnic şi detaliile de execuţie pentru drumul care ar face legătura între uzina Ford (DN 6) şi DEx Craiova - Piteşti. Cu toate că au existat oferte, licitaţia a fost anulată până acum de două ori. Procedura a fost reluată luni, pentru a treia oară. Va găsi CNAIR proiectantul ideal?

CNAIR nu găseşte proiectant care să lege uzina Ford de drumul expres. Drumul de aproape 10 kilometri care ar urma să lege uzina Ford de DEx Craiova – Piteşti a rămas până acum doar o simplă fotografie. Pentru varianta de legătură dintre DN 6 (zona Ford) şi tronsonul I al drumului expres (zona Robăneşti – km. 17) nu s-a găsit până acum nici măcar proiectantul.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a demarat căutările încă din august 2021, dar licitaţiile au fost anulate una după alta. Şi nu pentru că nu ar fi existat proiectanţi interesaţi de serviciile solicitate de CNAIR, ci pentru că ofertele primite nu au fost pe placul Companiei. Prima dată au fost depuse două oferte, a doua oră una singură, dar de fiecare dată CNAIR le-a considerat inacceptabile sau neconforme, iar procedura a fost anulată. Ultima dată s-a întâmplat pe 24 august 2022.

Cine s-a prezentat la licitaţie

Pe 16 iunie 2022 apărea în sistemul electronic procedura de achiziţie a serviciilor de proiectare a drumului de legătură între Ford şi DEx Craiova – Piteşti. Este vorba, de fapt, de elaborarea studiului de fezabilitate (SF), a proiectului tehnic de execuţie, a detaliilor de execuţie şi de asistenţa tehnică pe parcursul lucrărilor şi în perioada de garanţie a acestora.

Ofertele au fost aşteptate până la data de 25 iulie, când CNAIR s-a trezit cu un singur proiectant: asocierea Irimat Cons SRL (lider) – Studio Corona SRL Civil Engineering (firmă din Torino). Societatea din Italia a avut şi o sucursală în România, în comuna Corbeanca, dar aceasta a fost radiată în iulie 2022. La această licitaţie a venit chiar firma mamă, în asociere cu Irimat Cons, ca lider, plus trei subcontractanţi, dar oferta nu a fost acceptată. Aşa că licitaţia a fost anulată. Asocierea Irimat Cons SRL – Studio Corona SRL Civil Engineering se prezentase şi la licitaţia din 2021, unde a avut ca adversară firma Total Road SRL, dar şi această licitaţie a fost anulată.

Nu se găseşte proiectant care să lege uzina Ford de drumul expres. CNAIR a reluat procedura în aceleaşi condiţii

Procedura a fost reluată luni, pentru a treia oară. Va găsi CNAIR proiectantul ideal, având în vedere că datele din anunţul de participare au rămas aceleaşi? Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere vrea ca artera de legătură dintre uzina Ford şi drumul expres să fie gata în maxim trei ani de la alegerea proiectantului, motiv pentru care a stabilit termene clare pentru fiecare etapă. Astfel, studiul de fezabilitate, inclusiv documentaţii pentru avize, obţinere avize şi acorduri, trebuie să fie gata în trei luni, în timp ce proiectul tehnic, cu tot cu detaliile de execuţie, are două luni termen de elaborare. În fine, asistenţa tehnică asigurată de proiectant pe perioada de execuţie a lucrărilor a fost estimată la 24 de luni, ceea ce înseamnă că aceasta ar fi şi durata construirii drumului de legătură.

În anunţul de participare la licitaţie este însă specificat că întocmirea proiectului tehnic va demara numai după aprobarea prin Hotărâre de Guvern a indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii. Adică, nu faci proiectul până nu se aprobă suma necesară execuţiei, rezultată din SF. Traseul preconizat al drumului de legătură va traversa teritoriul administrativ al comunelor doljene Malu Mare, Pielești, Cârcea şi Ghercești. Valoarea totală estimată a contractului de proiectare este de 1.260.504 lei, fără TVA, adică 1,5 milioane de lei cu TVA (circa 300.000 de euro). CNAIR aşteaptă oferte până la data de 21 noiembrie. O fi a treia oară cu noroc?

Ce trebuie să facă proiectantul

Proiectantul drumului de legătură între uzina Ford şi DEx Craiova – Piteşti va avea mult de lucru. CNAIR cere studiu de trafic, studiu de traseu, studiu hidrologic și hidraulic detaliat, studii geotehnice detaliate, studii topografice detaliate, studiu arheologic preliminar (diagnosticul arheologic), conectarea rețelei locale de drumuri, investigații de teren complete, identificarea suprafețelor de teren afectate, inclusiv de lucrările de relocare/protecție a utilităților publice și furnizarea de planuri detaliate și informații privind proprietarii. Şi asta nu e tot. Compania mai vrea şi o analiză cost-beneficiu și analiza multicriterială, obținerea avizelor și acordurilor necesare, actualizarea studiilor de impact asupra mediului, chiar şi proiect tehnic la nivel de detalii de execuție pentru relocarea utilităților. Plus, evident, proiectul tehnic al drumului la nivel de detalii de execuţie şi asigurarea asistenţei tehnice pe perioada lucrărilor şi în perioada de garanţie.

Criteriul de atribuire a contractului a rămas neschimbat: cel mai bun raport calitate – preţ. CNAIR nu ţine însă foarte mult cont de componenta financiară, preţul reprezentând doar 40% din ofertă. În schimb, va conta componenta tehnică (prezentarea graficului de realizare a studiului geotehnic, corelarea acestuia cu resursele tehnico-materiale adecvate de care dispune ofertantul) – 28 % şi experienţa personalului – 32%. Aici intră experienţa coordonatorului de proiect, a inginerului proiectant pentru lucrări de drumuri şi a inginerului proiectant pentru lucrări de poduri. Suma oferită de CNAIR pentru serviciile de proiectare a drumului provine de la UE, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM).

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS