4 C
Craiova
duminică, 22 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCNAIR continuă să păsuiască Tirrena Scavi! Şantierul Tronsonului I, mai mult mort

CNAIR continuă să păsuiască Tirrena Scavi! Şantierul Tronsonului I, mai mult mort

Şantierul Tronsonului I al Drumului Expres Craiova-Piteşti continuă să meargă mai greu decât un melc. CNAIR continuă să păsuiască firma italiană Tirrena Scavi, de mai bine de un an. Ritmul în care s-a lucrat pe tot parcursul acestui an a arătat clar că e imposibil ca italienii să ducă la bun sfârşit lucrarea până la finalul lui 2022, aşa cum este specificat în contract. Cu toate acestea, CNAIR a declarat destul de multă vreme că lucrările sunt în grafic, cu toate că era vizibil chiar şi pentru cei care nu sunt specialişti că lucrurile nu merg bine. În 10 luni s-a lucrat doar 12,59% din proiect. Specialiştii de la Asociaţia Pro Infrastructura spun că Tirrena continuă să mişte câte ceva în şantier, tocmai pentru a putea ataca în instanţă o posibilă reziliere prematură.

Tronsonul I al Drumului Expres Craiova-Piteşti poate primi, fără îndoială, titlul de „Tronsonul ruşinii“. Firma italiană care se ocupă de lucrări, Tirrena Scavi, a promis marea cu sarea, dar în realitate a demonstrat că nu a fost capabilă să managerieze proiectul astfel încât să îl încheie cu bine şi la timp. Contractul a fost semnat undeva în toamna lui 2018. Perioada de proiectare trebuia să dureze 12 luni, iar execuţia 24 de luni. O autorizaţie pentru un segment de drum a fost primită abia la începutul lui 2021. Astfel, termenul de finalizare a fost prelungit cu un an, adică până în decembrie 2022. În luna iunie 2021, lucrările ajunseseră la stadiul de 27,29%. Însă anul 2021 s-a încheiat cu un procent de 42,75% din lucrare. În şase luni s-a reuşit să se lucreze un procent de 15,46%.

Dar lucrurile au mers şi mai dezastruos în acest an. Potrivit unui răspuns al CNAIR către GdS, stadiul fizic al lucrării în acest moment este de 55,34%. Practic, în 10 luni de muncă, Tirrena Scavi a reuşit să mai lucreze doar 12,59%. Este vorba despre o medie de 1,259% pe lună. Până se încheie acest an mai sunt doar două luni, iar în cel mai bun caz, firma italiană va putea duce lucrarea până la maxim 58%. Asta dacă vremea va mai permite. Mai bine de 40% din lucrare rămâne în aer şi nimeni nu ştie, deocamdată, care va fi soarta Tronsonului I de la anul.

Ce spune CNAIR

Deocamdată, CNAIR spune că a dat două certificate negative firmei italiene, însă că rezilierea este o ultimă soluţie pe care o ia în calcul. „CNAIR este la zi cu plățile pentru lucrările efectuate de către antreprenor. Menționăm că în calitate de beneficiar al lucrărilor, CNAIR nu are pârghii de control și decizie a plăților efectuate de antreprenor către proprii salariați (muncitori). Până în acest moment, CNAIR a emis două certificate negative antreprenorului de pe Tronsonul 1 al Drumului Expres Craiova – Pitești. Menționăm că în funcție de evoluția lucrărilor, CNAIR emite astfel de certificate la un interval de 90 de zile. Rezilierea este o ultimă soluție luată în calcul în cadrul oricărui contract și este în strânsă legătură cu modul de îndeplinire a obligațiilor contractuale de către oricare dintre părți“, au precizat reprezentanţii CNAIR.

Asociaţia Pro Infrastructură: Aceste certificate negative sunt acordate aşa, în glumă

Directorul executiv al Asociaţiei Pro Infrastructă, organizaţie care analizează constant lucrările de infrastructură din întreaga ţară, spune că certificatele negative sunt doar o găselniţă a autorităţilor, care vor doar să arate public că mai trag de urechi antreprenorii care nu îşi fac treaba. De asemenea, acesta a precizat că rezilierea se poate face şi fără aceste certificate negative, folosind doar de ceea ce este stipulat în contract. În acest caz, există şi riscuri.

„Chestiunea cu certificatele negative este o invenţie nouă, ca să se mai găsească o pârghie pentru a mai prelungi agonia. Aceste certificate negative sunt acordate aşa, în glumă. Din punctul meu de vedere, sunt folosite, în acest moment, doar ca nişte scuze pentru politicieni. Ei vor să arate ce tari sunt companiile CFR ŞI CNAIR şi ce răi sunt antreprenorii. Chipurile, le dau trei cartonaşe galbene, apoi urmează cel roşu – rezilierea. Acestea pot fi atacate în instanţă. Nu susţin că nu sunt firme care merită aceste certificate, dar sunt şi cazuri unde s-au dat pe nişte aberaţii. Într-adevăr pe Tronsonul I, acolo unde lucrează Tirrena Scavi, sunt probleme majore. Antreprenorul nu reuşeşte să se mobilizeze şi este în întârzieri mari. Tirrena chiar merită aceste certificate negative. Însă, nu este nevoie neapărat de certificate pentru a rezilia contractul.

Contractul este rege! În acesta se află clauzele. Aici a fost vorba despre 12 luni proiectare, 24 de luni de execuţie. A existat o problemă, în sensul că antreprenorul a primit ultima autorizaţie pentru unul dintre segmentele drumului, de 8 kilometri, abia în februarie 2021. Tocmai de aceea s-a actualizat perioada de finalizare a lucrărilor şi s-a prelungit până în decembrie 2022. În contract există un grafic de execuţie. Tirrena este mult în urma graficului şi poate fi pasibilă de reziliere. Dar până la reziliere se pot da penalităţi, se fac anumite notificări. Dacă a făcut acest lucru, beneficiarul poate să ceară rezilierea“, a spus Ionuţ Ciurea.

„Rezilierea nu ar fi oportună în acest moment“

Acesta a adăugat că nu ar fi foarte potrivită rezilierea contractului înaintea expirării termenului de execuţie, din cauză că acest lucru ar putea cauza întârzieri şi mai mari ale lucrării.

„Din punctul meu de vedere nu ar fi oportun să se rezilieze contractul cu Tirrena. Cel puţin până la termenul final al lucrării, în decembrie 2022. Asta pentru că Tirrena lucrează, în acest moment, la limita rezilierii, adică mişcă foarte puţin şantierul. În instanţă, firma italiană se poate folosi de acest aspect şi poate să spună că a încercat să facă ceva, însă este într-o situaţie financiară foarte grea.

Este cunoscut faptul că Tirrena Scavi se află într-o situaţie economică dificilă. Firma nu are bani cash, furnizorii de materiale probabil nu mai acceptă să livreze fără să fie plătiţi pe loc. CNAIR nu are posibilitatea să plătească în avans lucrările, ci face plăţile exact pentru ceea ce se lucrează. Însă, faptul că mişcă ceva în şantier, i-ar putea ajuta în instanţă şi ar fi posibil ca un proces intentat împotriva CNAIR, dacă se reziliază contractul, să se prelungească destul de mult.

Deci, cel mai sigur ar fi ca rezilierea să se facă după ce expiră termenul de finalizare a lucrărilor, dacă Tirrena Scavi nu se va trezi. Trebuie să mai spunem că apoi, procesul cu licitaţia şi tot ce presupune acest lucru va fi reluat complet. Licitaţiile se mai pot anula, aşa cum s-a întâmplat de foarte multe ori. Mai mult decât atât, din experienţa noastră, am observat că rezilierea mai durează destul de mult. Se pare că e foarte greu pentru cineva din CNAIR să îşi asume o reziliere şi să o semneze. Au fost cazuri în care o reziliere a durat şi nouă luni. Noi o să aşteptăm până la finalul anului. Dacă lucrurile nu îşi revin acolo, vom cere public rezilierea“, a mai precizat Ionuţ Ciurea, directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură.

Citeşte şi: Ce terenuri private a mai „vânat“ Primăria Craiova

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS