Craiovenii care locuiesc la bloc se confruntă frecvent cu problema inundării locuinței, de cele mai multe ori de către vecinul de deasupra. Alteori inundația provine de la fisurarea unei coloane comune și aici asociația de proprietari suportă reparațiile.
Este și cazul unor proprietari din blocul P3 din cartierul Calea Bucureștii, care s-au trezit cu inundație în casă de la o conductă de căldură spartă. Aceasta este o coloană comună între două apartamente din care cauză locatarii se scandalizează cu cei de la asociația de proprietari. Primii spun că reprezentanții proprietailor nu dau curs solicitărilor prin care cer înlocuirea coloanei fisurate. Asociația susține că proprietarii nu sunt de găsit ca să permită accesul în locuință și efectuarea lucrărilor.
Parte privată sau parte comună
Cei păgubiți trebuie să solicite sprijinul celor de la asociația de proprietari care sunt obligați să vină la fața locului, să constate și să întocmească o constatare care îi poate servi proprietarului pentru despăgubiri sau dacă își acționează vecinul în instanță. Reprezentantul asociației, fie că este președintele, un membru din comitet sau administratorul, trebuie să vină în blocul cu pricina ca să constate care este cauza avariei și să încheie un proces-verbal de constatare. Prezența acestuia este necesară pentru că inundația poate fi cauzată de o defecțiune la instalația comună a blocului sau la instalația dintr-un apartament. Dacă inundația a fost provocată de instalația din apartamentul vecin, proprietarul trebuie să o repare de urgență, iar dacă este defectă instalația comună, trebuie să permită accesul unui instalator, pe care îl aduc cei de la asociație.
Reprezentanții asociației trebuie să facă o constatare
Reprezentantul Uniunii Asociațiilor de Proprietari Craiova explică care sunt pașii pe care trebuie să-i urmeze proprietarul a cărui locuință a fost inundată. „Proprietarul care a fost inundat, dacă este acasă și constată paguba, trebuie mai întâi să ia toate măsurile ca să stopeze distrugerea, iar apoi să ia legătura cu vecinul și să încerce să se înțeleagă cu el pe cale amiabilă. Dacă vecinul nu este la domiciliu, va fi contactat de proprietarul păgubit sau de cei de la asociație. Orice persoană care este plecată mai mult timp din locuință este bine să indice la asociație o persoană de contact și, eventual, să lase cheia de la locuința respectivă, pentru cazuri de urgență. Când locatarul păgubit apelează la cei de la asociație, indiferent că găsește un reprezentant al proprietarilor sau un angajat, acesta trebuie să vină să constate, pentru că inundația poate să fie de la proprietatea comună, și atunci răspunde asociația. Dacă este de la o proprietate privată, tot el trebuie să încheie un proces-verbal de constatare. Asociația este obligată să vină pentru că, dacă vecinii nu se înțeleg, păgubitul merge în instanță și această constatare îi este necesară acolo. Mai nou, foarte mulți proprietari își asigură apartamentele și acel proces-verbal îi este necesar păgubitului pentru firma de asigurări, care se îndreaptă împotriva celui care a provocat paguba. Din partea asociației poate veni orice reprezentant sau un salariat. În lege se spune: „Comitetul urmărește comportarea în timp a clădirii și ia măsuri de îndreptare acolo unde s-au produs evenimente deosebite“. Dacă cei de la asociație refuză să vină sau să încheie acest proces-verbal, eu, ca proprietar păgubit, pot să mă duc să sesizez la Serviciul coordonare asociații din cadrul Primăriei Craiova, pentru că, așa cum spuneam, legea îi obligă să vină, să constate, să-i sprijine pe locatari“, a declarat Ion Pătrulescu, reprezentantul Uniunii Asociațiilor de Proprietari Craiova.
În cele din urmă, reprezentanții asociației de proprietari au făcut o constatare și au suportat reparațiile coloanei comune dintre cele două apartamente.