-2.5 C
Craiova
luni, 18 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalÎncărcarea autobuzelor electrice „descarcă“ bugetul local

Încărcarea autobuzelor electrice „descarcă“ bugetul local

Bugetul Craiovei pentru anul 2023 va avea prevăzute sume importante ca subvenţii pentru diferite costuri pe care ar trebui să le suporte cetăţenii. A spus-o răspicat chiar primarul Olguţa Vasilescu, în şedinţa Consiliului Local în care s-a aprobat creşterea tarifului la căldură plătit de craiovenii racordaţi la sistemul centralizat de încălzire. Edilul a dezvăluit că până şi biletul de autobuz va trebui subvenţionat, pentru ca preţul să rămână tot la valoare de 2,5 lei. Aici, autobuzele electrice ar fi de vină, pentru că se consumă multă energie cu încărcarea lor. Iar „curentul“ este scump.

Încărcarea autobuzelor electrice „descarcă“ bugetul local. Autobuzele electrice care circulă în Craiova se cam dovedesc o pacoste pentru bugetul local. Când intră la încărcat, cam dau ceasul peste cap, iar asta ar afecta bugetul de venituri şi cheltuieli al municipiului.

Un buget care anul viitor ar fi unul al subvenţiilor, potrivit edilului Olguţa Vasilescu. A spus-o răspicat în şedinţa Consiliului Local Craiova de săptămâna trecută, când s-a aprobat creşterea tarifului la căldură plătit de craiovenii racordaţi la sistemul centralizat de încălzire.

Atunci s-a pus problema ca noua majorare de tarif să fie suportată de la bugetul local, pentru a nu creşte facturile la încălzire, dar primarul a explicat că nu mai sunt bani şi că se poate discuta de subvenţii din luna ianuarie, pe bugetul anului 2023. „Este o discuţie pe care puteam să o facem la infinit, dar este bine să vorbim când va fi gata bugetul municipiului pe anul 2023 şi atunci să stabilim care sunt aceste cuantumuri care vor merge în continuare pentru diferite tipuri de subvenţii“, a afirmat Olguţa Vasilescu.

Încărcarea autobuzelor electrice „descarcă“ bugetul local. Olguţa Vasilescu: „Biletul de autobuz este, în realitate, 9 lei, dar cetăţenii plătesc doar 2,5 lei“

Pentru a fi mai bine înţeleasă, ea a dat şi un exemplu clar de subvenţie care va fi suportată de la bugetul local: cea pentru biletul de autobuz. Efortul bugetar care va trebui făcut pentru ca preţul unui bilet RAT să rămână tot 2,5 lei nu a fost precizat, dar a fost menţionată cauza: consumul de curent al autobuzelor electrice.

Pe traseele RAT Craiova circulă în prezent 13 din cele 16 autobuze electrice articulate achiziţionate de la Solaris

„O să vedeţi anul viitor câte subvenţii plăteşte Primăria Craiova. Spre exemplu, biletul de autobuz este, în realitate, 9 lei, dar cetăţenii plătesc doar 2,5 lei. Deci, restul este subvenţie care vine de la bugetul local. Pentru că, de când avem autobuze electrice, se cheltuie foarte mult cu energia electrică folosită pentru încărcarea acestor autobuze“, a explicat Olguţa Vasilescu. Edilul a mai menţionat că va subvenţiona biletul RAT pentru a încuraja folosirea transportului în comun: „Sunt cetăţeni care spun «domne, eu am maşină, nu mă interesează să subvenţionez biletul de autobuz», dar sunt alţii care folosesc transportul public în comun, iar noi încurajăm să se folosească transportul public“.

În Craiova circulă 16 autobuze electrice şi urmează să sosească încă 30

În Craiova sunt încărcate, zilnic, 16 autobuze electrice: cele articulate cumpărate de la firma poloneză Solaris şi aflate în circulaţie din februarie 2021. În 2023 sunt aşteptate încă 30 de autobuze electrice: cele de 12 metri produse de turcii de la BMC Truck&Bus. Aşa că va creşte şi consumul de curent folosit pentru încărcarea lor. Iar „curentul“ este scump şi se pare că produce şi un „scurt-circuit“ la bugetul local.

În Craiova sunt încărcate, zilnic, 16 autobuze electrice: cele articulate marca Solaris, aflate în circulaţie din februarie 2021. În 2023 sunt aşteptate încă 30 de autobuze electrice: cele de 12 metri produse de turcii de la BMC Truck&Bus

Cele 16 autobuze full electric de la Solaris au costat 76 de milioane de lei. Autobuzele electrice de la BMC au fost achiziţionate cu 92 de milioane de lei (TVA inclus) şi vin la pachet cu 37 de stații de încărcare (30 lente și 7 rapide). Achiziţia autobuzelor electrice s-a făcut cu fonduri europene. Tot cu fonduri de la UE, prin PNRR, Craiova mai vrea să cumpere 22 de autobuze electrice. Atunci să vedem la cât va ajunge subvenţia biletului de autobuz!

Olguţa spune că stă cu ochii pe legile din Parlament

Subvenţiile pe care va trebui să le plătească Primăria Craiova în 2023 sunt puse de Olguţa Vasilescu şi pe seama „legilor pe bandă rulantă pe care le aprobă parlamentul“, prin care se mai pune în sarcina administraţiilor locale câte o formulă de ajutor.

„Când o să vă uitaţi la bugetul de anul viitor, pe care noi am început deja să-l creionăm, o să vedeţi cât de mari sunt subvenţiile, pentru că Parlamentul României în fiecare lună mai aprobă câte o lege prin care pune în sarcina administraţiilor locale câte o formulă de ajutor. Şi toate acestea rod din banii de investiţii pe care îi au municipalităţile, din păcate.

Eu sper să se termine, totuşi, cu această chestiune de a se aproba legi pe bandă rulantă care au legătură cu administraţia publică locală, fără a fi consultată Asociaţia Municipiilor din România. Am început să ne organizăm şi să vedem când se discută astfel de legi în parlament, pentru a fi acolo şi a interveni, dar nu e în regulă ceea ce se întâmplă. O să vedeţi ce formulă vom avea pentru buget şi cât de multe subvenţii vor fi acolo“, a afirmat Olguţa Vasilescu în ultima şedinţă ordinară a Consiliului Local.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS