Flota de autobuze a regiei care asigură transportul în comun în Craiova se va rotunji în următorii ani cu încă 22 de autobuze electrice. Primăria Craiova a anunţat că a obţinut finanţare prin PNRR pentru achiziţionarea celor 22 de mijloace de transport în comun inclusiv 22 de staţii de reâncărcare lentă şi opt staţii de reîncărcare rapidă. Solicitarea unei finanţări nerambursabile a fost făcută de Primăria Craiova în primăvara anului 2022.
Pe străzile oraşului Craiova circulă zilnic, din 2021, un număr de 16 autobuze electrice, iar anul acesta vor mai intra pe trasee încă 30. Acestea din urmă au fost achiziţionate cu 92 de milioane de lei (TVA inclus) şi vin la pachet cu 37 de stații de încărcare, 30 de staţii de reîncărcare lentă și 7 rapide. Cumpărarea autobuzelor s-a făcut din fonduri europene şi tot din fonduri europene vor fi achiziţionate şi cele 22 de autobuze. Costul acestora este de 71.303.734, 24 de lei, inclusiv TVA. Cele 22 de vehicule vor fi la dispoziţia craiovenilor, în cel mai fericit caz, peste trei ani şi jumătate.
Ce dă PNRR, ce dă Primăria Craiova
Înainte de a fi depus proiectul, RAT Craiova SRL a informat primăria că, având în vedere oportunitatea de finanţare în cadrul PNRR, ar avea nevoie de 22 de autobuze electrice de 12 m lungime, 22 staţii de încărcare lentă şi 8 staţii de încărcare rapidă. Prin urmarea, aşa a conceput şi primăria proiectul, valoarea estimată a achiziţiei fiind de 12.122.000 de euro, fără TVA (22 x 551.000 euro). Proiectarea şi asistenţa lucrărilor de branşare a staţiilor de reîncarcare a autobuzelor electrice a fost estimată la 47.300 de lei, fără TVA, respectiv 9.608 euro la cursul aferent lunii mai 2021 de 4,92 lei pentru un euro. Lucrările în sine ar costa 1.689.500 lei, fără TVA, respectiv 343.206 euro, la acelaşi curs.
Asta înseamnă că valoarea totală a proiectului ar fi de 61.409.769,40 lei, fără TVA, respectiv 12.474.814,51 euro. Adică 73.077.625,59 lei, inclusiv TVA, echivalentul a 14.845.029,27 euro (TVA inclus). O valoare care s-ar încadra în suma prealocată municipiilor reşedinţă de judeţ, de 12.493.000 de euro, fără TVA. Pe lângă suma accesată prin PNRR, primăria va asigura din bugetul Craiovei sumele reprezentând cheltuieli neeligibile, cât şi a alte cheltuieli ce pot să apară pe durata de valabilitate a contractului de finanţare pentru implementarea proiectului.
Autobuzele electrice vor circula în zona metropolitană
Potrivit proiectului, cele 22 de autobuze electrice vor fi folosite pe traseele din zona metropolitană, adică în afara Craiovei. Tocmai pentru a extinde transportul public în localităţile cu care Craiova are graniţă comună, primăria a înfiinţat Asociația Metropolitană de Transport Public Craiova. Din asociaţie fac parte comunele Breasta, Bucovăţ, Cârcea, Ișalnița, Malu Mare, Pieleşti, Şimnicu de Sus şi Gherceşti. RAT SRL nu a operat până acum în afara Craiovei, pentru că nu a avut autobuzele necesare care să preia şi călătorii din comunele limitrofe.
Primăria Craiova mai aşteaptă, anul acesta, alte 30 de autobuze electrice
Primăria Craiova mai aşteaptă, anul acesta, alte 30 de autobuze electrice de 12 m şi 37 de stații de încărcare (30 lente și 7 rapide), conform contractului semnat în septembrie 2021 cu firma turcă BMC Truck&Bus. Contractul a avut o valoare de 92 de milioane de lei cu TVA şi prevedea un termen total de livrare de 22 de luni, cu primul autobuz furnizat în luna a 15-a (decembrie 2022). Pe lângă acestea, Craiova mai aşteaptă 17 tramvaie noi, achiziţionate de Ministerul Dezvoltării cu fonduri europene. Tramvaiele sunt furnizate de firma poloneză Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz SA, contractul de 202 milioane de lei fiind semnat pe 19 iulie 2021.