Panourile electronice din staţiile de autobuz şi-au dat duhul, iar cele din staţiile de tramvai şi-au făcut simţită prezenţa cu porţia. În ciuda promisiunilor RAT că toate panourile vor fi reparate şi repuse în funcţiune, acest lucru nu s-a mai întâmplat, iar banii daţi pe ele s-au cam dus pe apa sâmbetei. Asta pentru că dispozitivele nu au fost aproape niciodată de ajutor pentru călătorii care folosesc mijloace de transport în comun în Craiova. RAT spune că, totuşi, în staţiile de tramvai, panourile au mai funcţionat o scurtă vreme. Dar acum au fost puse, din nou, pe liber, pentru readaptarea softului la noile tramvaie. Mai mult decât atât, după investiţia păguboasă, RAT intenţionează să cumpere alte dispozitive de acelaşi tip pentru staţiile de autobuz.
Panourile trebuie să se adapteze noilor tramvaie
Proiectul prin care au fost montate panourile electronice din staţiile de autobuz şi tramvai, în urmă cu câţiva ani, a fost implementat lamentabil. Pentru staţiile în care opresc tramvaiele au fost cumpărate 22 de astfel de panouri cu afişaj electronic. Iniţial, aceste panouri au funcţionat o vreme, apoi au fost oprite şi erau doar de decor. RAT susţine că a reuşit repunerea acestora în funcţiune şi anul trecut, până în decembrie. Însă, în acest moment sunt, din nou, scoase din funcţiune.
Motivul ar fi acela că trebuie să fie adaptate pentru cele două noi tramvaie sosite în Craiova şi a altora care vor mai veni. „În ceea ce priveşte panourile de informare călători din staţiile de tramvai, acestea au fost repuse în staţii şi au funcţionat până în luna decembrie 2022. Momentan, panourile de informare din staţiile de tramvai sunt oprite pentru îmbunătăţirea softului de panou. Astfel, acestea vot putea comunica cu noile tramvaie achiziţionate. Panourile de informare vor fi repuse în funcţiune odată cu intrarea în circulaţie a noilor tramvaie“, au transmis reprezentanţii RAT Craiova.
GPS-ul, bată-l vina
În cazul staţiilor de autobuz, au fost montate 20 de astfel de dispozitive, care s-au dovedit complet inutile. Acestea au funcţionat foarte puţin timp, apoi începuseră să afişeze informaţii eronate. Conducerea RAT a decis ridicarea acestora, iar apoi nu şi-au mai făcut apariţia în staţii.
Gazeta de Sud a scris şi anul trecut despre această situaţie. Conducerea RAT Craiova promitea, la vremea respectivă, că aceste dispozitive vor fi reparate şi că se va încerca repunerea lor în funcţiune. Însă, între timp nu s-a mai întâmplat nimic. Iar acum se pare că acele panouri nu vor mai reveni niciodată pe traseele autobuzelor. „Referitor la panourile de informare din staţiile de autobuz, acestea au fost montate în anul 2009. Apoi au fost retrase din cauza faptului că nu mai erau compatibile cu noul sistem GPS implementat pe autobuze, în anul 2017. RAT SRL are în vedere căutarea de soluţii pentru achiziţionarea unor panouri de informare pentru staţiile de autobuz“, au mai transmis reprezentanţii RAT Craiova.
Altfel spus, în ciuda investiţiei păguboase, RAT se încăpăţânează şi vrea să cumpere alte astfel de panouri.
Peste 180.000 de lei, cheltuiţi pe panouri
Ideea acestui proiect a fost, până acum, total ineficientă. Pe toate aceste dispozitive s-au cheltuit, în total, 182.126 de lei. Fiecare dintre cele 22 de panouri din staţiile de tramvai a costat 2.266 de lei, iar fiecare dispozitiv cumpărat pentru staţiile de autobuz s-a ridicat la 6.612 de lei. În răspunsul anterior, din ianuarie 2022, RAT Craiova spunea despre panourile pentru tramvaie că „s-au înlocuit unele componente de comunicare GSM pentru trecerea la tehnologie 4G. De asemenea, s-a îmbunătăţit substanţial comunicaţia cu sistemul integrat GPS. Aceste operaţiuni au fost definitivate. Panourile se află în prezent la sediul societăţii, unde se efectuează teste şi verificări pentru remedierea eventualelor erori. Acestea urmează să fie montate în staţii în cel mai scurt timp posibil“, au mai precizat reprezentanţii RAT.
Se pare, însă, că modificările făcute nu au luat în calcul şi apariţia noilor tramvaie în Craiova. Aşa că acum se lucrează din nou pentru readaptarea lor.
Câţi bani a făcut RAT pe bilete şi abonamente anul trecut
Dacă luăm în calcul numărul biletelor vândute de RAT Craiova, ne dăm seama că astfel de panouri de informare ar fi benefice, dacă ar funcţiona. Spunem acest lucru fiindcă numărul mediu al biletelor vândute de RAT Craiova zilnic se ridică la aproape 11.500. În 2022, regia de transport a vândut 4.194.124 de bilete. La acestea s-au adăugat 554.091 de abonamente. Însă o mare parte dintre ele, adică 427.610, au fost gratuite sau cu preţ redus. Pe toate biletele vândute, RAT Craiova a încasat, anul trecut, 10.492.506 de lei, iar pe abonamente – 50.838.084 lei.
Pe lângă aceşti bani, şi prin intermediul acţiunilor controlorilor au mai intrat în conturile RAT Craiova încă 63.225 de lei din cele 1.405 bilete cu suprataxă date celor prinşi că circulau fără bilet sau abonament.