Modernizarea liniei de tramvai din zona Ford va costa cu un milion de euro mai mult decât suma pentru care a fost atribuit contractul de lucrări.
Pe 19 ianuarie 2022, Primăria Craiova semna cu asocierea Mari-Vila Com SRL Bucureşti – Metalcolect Prod SRL Târgu Jiu un contract de 21.111.744,18 lei (fără TVA), adică puţin peste 5 milioane de euro cu TVA, pentru extinderea sistemului de management al traficului şi reabilitarea a 1.400 m de cale dublă de rulare a tramvaiului de pe strada Henry Ford (la pachet cu reabilitarea liniei aeriene de contact și modernizarea staţiilor pentru călători). Asocierea câştigătoare a venit şi cu trei subcontractanţi – SOMET SA Bucureşti (5% din lucrări), Luxten Lighting Company SA Bucureşti (4%) şi Altimate SA (15,46%) şi a demarat efectiv lucrările în luna mai. A avut 7 luni la dispoziţie să le şi termine, dar durata lor s-a prelungit.
Constructorul a primit o ajustare de 23% din valoarea contractului
Conform contractului, modernizarea căii de tramvai de pe strada Henry Ford împreună cu extinderea sistemului de management al traficului trebuia să fie gata până la finele anului 2022. Nu s-a întâmplat acest lucru, dar constructorul a dat vina pe vreme. Pentru o perioadă, lucrările au fost sistate şi reluate apoi luna trecută. Tot atunci a fost obţinută şi o ajustare a valorii contractului cu 23%, ceea ce înseamnă că valoarea lucrărilor de execuţie a crescut de la 5 la 6 milioane de euro.
Banii sunt din rezerva de implementare a proiectului, în valoare de 4.855.701,16 lei (fără TVA), destinată plăţii ajustărilor de preţ din cadrul contractului, în conformitate cu dispozițiile OUG 64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, după cum se menţionează în anunţul din sistemul electronic de achiziţii publice. Astfel, valoarea contractului a crescut de la 21.111.744,18 lei (fără TVA) la 25.967.445,34 lei (fără TVA), maximul posibil. Nu rămâne acum decât ca şi constructorul să facă maximul posibil să termine lucrarea.
Modernizarea liniei de tramvai din zona Ford se apropie de 90% grad de execuţie
Lucrările de modernizare a căii de rulare a tramvaiului de pe strada Henry Ford au fost sistate în noiembrie, la solicitarea constructorului, după cum au explicat, pentru GdS, reprezentanţii Primăriei Craiova. „Lucrările la calea de rulare a tramvaiului au fost sistate, la cererea firmei constructoare, la sfârșitul lunii noiembrie, ca urmare a scăderii temperaturii atmosferice și imposibilității de a se asigura o temperatură constantă, necesară tipului de lucrări prevăzut de graficul contractului de la acel moment. Cererea de sistare s-a realizat în interiorul perioadei contractuale, iar termenul se prelungeşte automat la încheierea perioadei de sistare cu numărul de zile rămase până la finalizarea contractului. Stadiul lucrărilor, la momentul cererii de sistare pe perioada de iarnă, era de peste 85%“, au explicat reprezentanţii municipalităţii.
Dacă aşa stau lucrurile, modernizarea liniei de tramvai ar trebui să fie gata până la sfârşitul primăverii. Nu de alta, dar tramvaiele noi achiziţionate pentru Craiova de Ministerul Dezvoltării aşteaptă să-şi facă apariţia pe „pistă“. Din cele 17 tramvaie cumpărate de la firma poloneză Pesa Bydgoszcz, nouă au ajuns deja în depoul RAT. Nu şi pe trasee, pentru că ele s-ar afla tot în perioada de teste. Revenind la contractul de modernizare a liniei de tramvai de la Ford, acesta mai presupune şi amenajarea spațiului interior al buclei de întoarcere a tramvaiului. În ceea ce priveşte extinderea sistemului de management al traficului, ea se referă la integrarea de noi intersecții semaforizate, precum intersecția cu bulevardul Decebal, intersecția cu strada Drumul Apelor, intersecția cu cele două accese auto apropiate de Poarta nr. 2 Ford, intersecția cu strada Căpșunilor și un acces auto către parcarea exterioară limitrofă Porții nr. 1 Ford.