Consilierii locali craioveni au votat în ședința extraordinară care a avut loc la începutul acestei săptămâni un proiect de hotărâre privind aprobarea acordului de asociere între Municipiul Craiova si Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, „pentru derularea procedurilor de achiziție publică pentru insulele ecologice digitalizate în cadrul proiectului: „Modernizarea sistemelor de gestionare a deșeurilor în municipiul Craiova prin construirea de insule ecologice digitalizate”.
Proiectul prevede achiziţionarea şi operaţionalizarea a 150 de insule ecologice digitalizate supraterane. Acestea vor conţine containere individuale, ce nu necesită montaj, acestea urmând să fie amplasate pe domeniului public al oraşului, respectiv în zone de blocuri din cartierele Craioviţa Nouă-43 de insule, Brazda lui Novac 30 de insule, Rovine-16 insule, 1 Mai-16 insule, Calea Bucuresti-23 insule, George Enescu-7 insule, Nicolae Titulescu-4 insule, Brestei-3 insule, Lapus-8 insule. Fondurile vin prin Planul Naţional de Redresare şi
Rezilienţă.
Prin urmare, de la bugetul local nu se pune nici măcar un leu.
150 de insule ecologice digitalizate
Tot în hotărâre se spune:
„în cadrul proiectului s-a solicitat finanţare nerambursabila pentru 150 de insule ecologice digitalizate de Tip 2: Insulă supraterană compusă din 5 containere supraterane staționare proiectate şi fabricate conform standardelor europene în vigoare, cu următoarele capacități pentru cele 5 fracții:i pentru cele 5 fracții: Biodegradabil: între 2 mc și 3 mc; Rezidual: între 2 mc și 3 mc; Sticlă: între 2 mc și 3 mc; Plastic și metal: între 3 mc și 5 mc; Hârtie și carton: între 3 mc și 5 mc. Pentru realizarea insulelor ecologice digitalizate, la un nivel calitativ corespunzător, achiziția de bunuri se va realiza centralizat de către Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor.
Operarea insulelor ecologice digitalizate va fi realizată de către serviciul specific de salubritate din cadrul primăriei sau de către operatorul de salubritate desemnat la nivelul UAT la momentul finalizării proiectului de investiții. Fiecare insulă ecologică trebuie să deservească minimum 200 de locuitori/apartamente.
Cum funcţionează aceste insule ecologice
Insulele ecologice funcţionează pe bază de cartele de acces, ceea ce împiedică depozitarea deşeurilor în alte locuri decât în cele special amenajate. Acestea vor fi amplasate în proximitatea locuinţelor cetăţenilor şi sunt compuse dintr-un ansamblu de containere pentru colectarea separată a deşeurilor astfel: subterane (care necesită lucrări de construcţii şi montaj) sau supraterane (care nu necesită construcţii şi montaj). Totodată vor fi protejate anti-vandalism şi împotriva accesului neautorizat, dotate cu acces digitalizat pentru persoanele fizice arondate. Vor avea modul GSM pentru transmisie date, bază de date privind beneficiarii serviciului şi interfaţă de facturare pentru toate Unităţile Administrativ-Teritoriale beneficiare.
Datele vor fi stocate şi utilizate într-un sistem digital, instrument principal de monitorizare şi raportare, ce oferă informaţii privind volumele şi tipurile de deşeuri colectate precum şi persoanele care introduc deşeurile în containere.
169 de primării au depus cereri
Potrivit ministerului, autorităţile publice locale din România au depus 169 de cereri de finanţare în cadrul apelul de finanţare deschis în perioada 15 septembrie – 24 noiembrie 2022, cu o alocare financiară de 1,28 miliarde de lei. Dintre acestea, au fost aprobate 167 de cereri de finanţare pentru un total de 8.395 de insule ecologice digitalizate, cu o valoare de 579 milioane lei.