După zeci de ani în care în Craiova nu s-a mai cumpărat niciun tramvai nou, pe 1 decembrie 2022 s-a întâmplat minunea. Primul tramvai nou cobora de pe platforma care l-a transportat tocmai din Polonia. Autorităţile locale au jubilat când au făcut prezentarea tramvaiului chiar de Ziua Naţională. Şi pentru craioveni a fost o veste extraordinară, mai ales că tramvaiele de care dispun acum nu sunt altceva decât nişte mormane de fiare vechi. Însă, de pe 1 decembrie şi până acum, primul tramvai încă nu a fost pus la dispoziţia călătorilor.
Au trecut mai bine de trei luni de când a ajuns în oraş primul tramvai nou. Însă craiovenii încă nu se pot bucura de condiţii mai bune de călătorie. Reprezentanţii RAT Craiova au declarat, pe 1 decembrie, că este nevoie ca tramvaiele să parcurgă, pentru probe, în jur de 500 de kilometri pentru a se asigura că totul merge bine, dar şi că vatmanii se obişnuiesc să conducă noile garnituri. La un calcul simplu, dacă primul tramvai sosit în oraş ar fi parcurs măcar 10 kilometri pe zi, ar fi depăşit cu mult cei 500 de kilometri. Supriză, însă! Noua garnitură nu a fost scoasă, încă, pe traseu pentru a transporta călători.
RAT nu spune nimic
Gazeta de Sud a întrebat RAT Craiova SRL de ce nici măcar primul tramvai nou nu a fost pus în circulaţie pentru călători. Însă, nu am primit un răspuns până la închiderea ediţiei. Am aruncat o privire şi pe pagina de Facebook a companiei de transport în comun. Dar nici acolo nu există vreo informaţie legată de momentul în care craiovenii vor putea folosi tramvaiele noi.
RAT a făcut doar anunţul despre sosirea primei garnituri, pe 1 decembrie, apoi a altor trei, pe 15 ianuarie. „În data de 15 ianuarie 2023, alte trei tramvaie din cele 17 achiziționate de Primăria Craiova au ajuns în depoul RAT Craiova. Noile tramvaie urmează a fi testate, până la parcurgerea unei distanțe de 500 km fiecare, pe timpul nopților, să fie recepționate și înmatriculate, pentru a putea ieși pe traseu. Tramvaiele construite pentru Craiova respectă cerințele legislației în vigoare cu privire la siguranța și confortul călătorilor, au o lungime de 27 m, cu 58 de locuri pe scaune şi capacitate de 218 locuri, spațiu pentru persoane cu dizabilități. Sunt echipate cu sisteme de diagnosticare, aer condiționat, WiFi și prize USB, fiind modelul Twist, cel mai modern proiect de tramvai al producătorului polonez PESA“, au menţionat reprezentanţii RAT în dreptul postării legate de tramvaiele ajunse în Bănie în ianuarie.
Craiovenii încă se chinuie cu vechiturile
Până vor fi puse la dispoziţia craiovenilor noile tramvaie, cele vechi abia se mai târăsc pe şine. O călătorie cu acestea este asurzitoare şi vibrantă, în sensul propriu al cuvântului. Cu alte cuvinte, dacă mergi câteva staţii cu un tramvai vechi, simţi cum îţi tremură tot corpul. La telefon este aproape imposibil să vorbeşti fiindcă garnitura scârţâie din toate încheieturile, iar roţile fac un zgomot intens. Aşadar, este mare nevoie de noile tramvaie pentru ca oamenii care plătesc bilet să circule în condiţii decente. Orice detalii am lua în calcul, încă nu putem să ne dăm seama de ce RAT Craiova nu scoate pe traseu măcar primul tramvai nou.
Câte tramvaie noi vor fi în oraş
În Craiova vor veni, în total, 17 tramvaie noi. Primăria Craiova a stabilit, încă din 2019, traseele pe care vor circula noile tramvaie. Acestea vor fi distribuite pe trei rute ale operatorului local de transport. Astfel, ruta 100 va avea zece tramvaie; ruta 101 – trei tramvaie; ruta 102 – patru tramvaie. Noile tramvaie au 27 de metri lungime, 2,40 m lăţime, 350 de milimetri de la nivelul şinei. Garniturile nu au trepte şi înclinări (înălţimea podelei în zona uşilor de acces). Acestea oferă 218 locuri – din care 58 pe scaune fixe, nerabatabile. Garniturile vor circula cu o viteză maximă de 70km/h, cu limitare la 50 km/h. Acestea dispun de patru uşi duble şi două uşi simple, sisteme de încălzire, ventilaţie şi condiţionare a aerului, GPS şi sistem e-ticketing. De asemenea, au supraveghere video la exterior şi interior cu 10 camere pe fiecare tramvai.
Cât costă toate tramvaiele
Contractul cu firma poloneză Pesa Bydgoszcz SA pentru livrarea a 17 tramvaie noi a fost semnat pe 19 iulie 2021. Valoarea totală a achiziţiei este de 202.349.385 de lei, din care 170.049.385 de lei este valoarea totală eligibilă (fonduri europene şi bugetul de stat). Din aceşti bani, 144.541.977,25 lei reprezintă finanţarea nerambursabilă primită de la UE, iar 22.106.420,05 lei valoarea nerambursabilă de la bugetul de stat. De asemenea, 3.400.987,70 de lei reprezintă cofinanţarea municipiului Craiova.